Mijn vraag is eigenlijk hoe zit dat met digitale tv die wordt gebroadcast door je tv provider,plukt de provider dat zelf uit de lucht door middel van een satteliet en pompt men dat dan het net op met een simpele sat-receiver..???of is dat weer een heel apart/ander signaal wat men daarvoor gebruikt.?weet ook iemand toevallig hoe het zit als je gecodeerde tv wilt bekijken op de kabel afgezien van een legale decoder kopen zeg maar???
Lijkt me dat het zelfde gebeurd als wanneer je kabel provider tvsignaal op de kabel zet. Echter nu wordt alle informatie eerst ge-encodeerd en gecodeerd.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Verwijderd
er zijn 2 systemen om gecodeerd data over een kabel te zenden.
het eerst systeem is dat het kanaal gewoon op een frequantie geplaatst wordt dat buiten het bereik van je TV ligt. zo'n 'decoder' gaat dan gewoond de frequentie veranderen, dodat je em wel kan bekijken (is onderandere bij canal+ zo)
de 2e manier is het signaal echt gaan coderen met een digitale code, zodat er een set-top-box nodig is om het signaal te decoderen. Zo kan er op 1 kanaal ook veel meer data verzonden worden. (canal digitaal propt in een signaal waar er anders 1 analoog kanaal in zit zo'n 80 digitale kanalen)
het eerst systeem is dat het kanaal gewoon op een frequantie geplaatst wordt dat buiten het bereik van je TV ligt. zo'n 'decoder' gaat dan gewoond de frequentie veranderen, dodat je em wel kan bekijken (is onderandere bij canal+ zo)
de 2e manier is het signaal echt gaan coderen met een digitale code, zodat er een set-top-box nodig is om het signaal te decoderen. Zo kan er op 1 kanaal ook veel meer data verzonden worden. (canal digitaal propt in een signaal waar er anders 1 analoog kanaal in zit zo'n 80 digitale kanalen)
Ik dacht dat Canal+ ook nog wat deed met Audio data naar Hor/Ver Sync (klok horen luiden).Op zaterdag 27 april 2002 15:44 schreef carnman het volgende:
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Ey, je moet eigenlijk de oog en oor van deze maand even lezen. Daar staat een heel stuk in over digitenne, dat komt binnenkort hier.
Ik ben beetje brak, maar later meer
Ik ben beetje brak, maar later meer
Aha Duidelijk natuurlijk jongens bedankt voor de reacties...Hier kan ik dan weer wat verder op borduren he zeg maar gaat ik nog even wat checken op het net thanks....Op vrijdag 26 april 2002 15:48 schreef kennis het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk hoe zit dat met digitale tv die wordt gebroadcast door je tv provider,plukt de provider dat zelf uit de lucht door middel van een satteliet en pompt men dat dan het net op met een simpele sat-receiver..???of is dat weer een heel apart/ander signaal wat men daarvoor gebruikt.?weet ook iemand toevallig hoe het zit als je gecodeerde tv wilt bekijken op de kabel afgezien van een legale decoder kopen zeg maar???
Verwijderd
Het signaal dat met digitenne wordt verstuurd is een DVBt signaal. Digital video broadcasting terrestrial, dit signaal is een OFDM signaal, orthogonal frequency demultiplexing modulation, dit houd in dat er meerdere carriers worden gebruikt om het signaal te versturen. Voordeel is dat de data langer op de carriers staat en daardoor beter bestand is tegen multipath effecten, de carriers beinvloeden elkaarniet vanwege de orhogonaliteit, op elke nuldoorgang van alle andere carriers (sinx over x functie voor elke carrier) staat een nieuwe carrier. Verder omdat de data over meerdere carriers is verpreid is een hele robuste foutcorrectie mogelijk, bitcorrectie (omdat het signal convolutional geencodeerd is in de zender) en reed solomon correctie voor grote blokken met bitfouten. Verder werkt dvb't met een guard interval waardoor je dezelfde uitzendfrequentie voor verschillende dingen kunt gebruiken (door een andere positie in de guard te kiezen) efficienter gebruik van het freq spectrum.
Dit signaal kun je dus alleen decoderen met een dvb't ontvanger.
Dit signaal kun je dus alleen decoderen met een dvb't ontvanger.
Aha wordt al weer wat duidelijker nu vraag ik me eigen alleen nog even af ik weet dat toen gecodeerde analoge tv nog werd doorgegeven dat je toen zo'n oude luxscript decoder die vroeger werd gebruikt voor het decoderen van analoge tv via een schotel kon ombouwen voor bv canal+ en toen was het wel gecodeerd en volgens mij niet verschoven van frequentie die buiten het bereik van je tv viel.het zou natuurlijk kunnen dat ze dit veranderd hebben sinds ze digitaal uitzenden weet iemand hoe dit zit en zou zo'n set topbox geen uitkomst bieden..??
Pagina: 1