[3dsMAX] Draaiende wielen tijdens rijden

Pagina: 1
Acties:

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik wil een auto, of een trein, laten rijden. Daarbij moeten de wielen draaien met de juiste draaisnelheid, afhankelijk van de verplaatsingssnelheid.

Ik kan dit wel handmatig berekenen met de omtrek van de wielen en de verplaatsing, maar om dat bij snelheidsveranderingen en draaingen te doen is gewoon teveel werk, zeker als er veel voertuigen in langere filmpjes moeten worden geanimeerd.

Dus ik vraag me af: is hier een automatische manier voor in MAX4, of een plug-in, of kan het gemakkelijk geprogrammeerd worden met MAX-script.

Ik beheers MAX-script namelijk nog helemaal niet, heb er nog nooit iets mee gedaan, maar in principe is de berekening heel eenvoudig:

(verplaatsing) = (positie wiel op frame x) - (positie wiel op frame x-1)

(draaing per frame in graden) = (verplaatsing) / (omtrek wiel)

Maar dit kan ik dus nog niet omzetten in een script, komt daar veel bij kijken? Of kan ik het zo leren? Een plug-in die zoiets al doet is natuurlijk handiger.

Het is geen optie om de wielen gewoon stil te laten staan, want ze hebben teveel reliëf.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
Op vrijdag 26 april 2002 15:45 schreef Oogst het volgende:
Ik wil een auto, of een trein, laten rijden. Daarbij moeten de wielen draaien met de juiste draaisnelheid, afhankelijk van de verplaatsingssnelheid.

Ik kan dit wel handmatig berekenen met de omtrek van de wielen en de verplaatsing, maar om dat bij snelheidsveranderingen en draaingen te doen is gewoon teveel werk, zeker als er veel voertuigen in langere filmpjes moeten worden geanimeerd.

Dus ik vraag me af: is hier een automatische manier voor in MAX4, of een plug-in, of kan het gemakkelijk geprogrammeerd worden met MAX-script.

Ik beheers MAX-script namelijk nog helemaal niet, heb er nog nooit iets mee gedaan, maar in principe is de berekening heel eenvoudig:

(verplaatsing) = (positie wiel op frame x) - (positie wiel op frame x-1)

(draaing per frame in graden) = (verplaatsing) / (omtrek wiel)

Maar dit kan ik dus nog niet omzetten in een script, komt daar veel bij kijken? Of kan ik het zo leren? Een plug-in die zoiets al doet is natuurlijk handiger.

Het is geen optie om de wielen gewoon stil te laten staan, want ze hebben teveel reliëf.
ja, er is een plugin voor volgens mij,
ik zal effe kijken oogst.

Ik laat het nog wel weten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
op www.scriptspot.com staan alle plugins voor max...

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:57
ik heb vanmiddag lopen zoeken naar texport... en toen ben ik idd ergens zo'n plugin tegengekomen... denk dat het op scriptspot.com is geweest... ik zal ff kijken of ik em kan vinden.

hiero:
http://www.asd.3d.pl/scripts/rollin/rollin.html

Only dead fish go with the flow

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Bedankt allebei! Dat rolling script werkt inderdaad ronduit perfect!

Maar dan heb ik meteen nog een vraagje: bestaat er ook zoiets voor rupsbanden, of zal ik dat toch wel helemaal zelf moeten uitzoeken?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress