[Access]: Mail versturen

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb met Access een macro gemaakt die ik aanroep vanuit een formulier. De macro werkt als volgt:

* eerst slaat ie het record op die ik zojuist heb ingevoerd
* vervolgens print 'ie het record uit (aan de hand van een query, laatste ID)
* daarna mailt 'ie het record automatisch naar een vooraf ingesteld e-mailadres
* tot slot komt er een melding 'record is opgeslagen, gemaild en geprint'

Het gaat nu om het 3e item, dat als Actie heeft "ObjectVerzenden". In die actie kun je een aantal dingen specificeren, zoals Objecttype, objectnaam, uitvoerindeling, naar, cc, bcc, onderwerp, bericht, etcetera.

* Ik wil dat het laatste record automatisch gemaild wordt naar het e-mailadres dat in dat record staat, dat is nl. de klant die is ingevoerd. In deze actie kan ik alleen een vast e-mailadres ingeven, wat ik dus juist niet wil.

* Ook wil ik dat de tekst van het record gelijk in het mailtje staat ipv als attachment aankomt. In elke indeling komt hij nou als attachment over.

Hoe kan ik deze 2 items integreren in de Actie?

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Dat kan wel, dan moet je dat even met VBA doen. Dan kun je variabelen allemaal declareren, en heb je ook meer properties voor het e-mail gebeuren.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In VBA:
code:
1
2
3
4
5
Dim rs As Recordset

[...]

DoCmd.SendObject , , acFormatTXT, "piet@adres.nl", , , "subject", rs("veld") & vbCrLf & rs("veld2"), False

Nadeel: de body is varchar(255).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 14:29 schreef mithalph het volgende:
In VBA:
code:
1
2
3
4
5
Dim rs As Recordset

[...]

DoCmd.SendObject , , acFormatTXT, "piet@adres.nl", , , "subject", rs("veld") & vbCrLf & rs("veld2"), False

Nadeel: de body is varchar(255).
Hmmz, waar zou ik dat ooit in moeten voeren? In de programmacode? Zoja, waar? Ik heb er nl. nog nooit mee gewerkt...

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

tja, das natuurlijk een beetje te eenvoudig voor dit forum, maar vooruit, je gaat naar access, en dan druk je op ALT+F11.. en dan, ja daar zijn leuke boekies voor.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam