[RH 7.2] Make xconfig bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Hey,

Ik heb als beginnertje mijn kernel willen compileren.

Da's niet echt 100% goed gegaan, maar dit echter terzijde. :)

Mijn vraag is nu devolgende:
Als ik een make xconfig doe, staan standaard alle opties aangekruisd die ik de vorige keer heb aangeduid.

Is het mogelijk deze opties terug naar default te zetten - door gevoorbeeld in src/linux enkele nieuw-aangemaakte bestanden te verwijderen of zo?

Ik hoop dat het wat begrijpelijk nederlands is! :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
code:
1
rm .config

daar staan je keuzes in. make clean mrproper ruimt ook alles op.
En als je het helemaal zeker wilt weten, de hele source tree verwijderen en opnieuw uitpakken : )
maar dat is als het goed is nooit nodig.

• Fire69
Cool, bedankt! :)

Maar nu ik toch aan het vragen ben, kan ik beter even doorvragen juist? :P

Ik zit ook nog met het volgende:

Ik heb bij de install gekozen om Lilo op hda5 te zetten ipv de mbr (ivm dual triple boot W2K/XP/RH).
Ook had ik een boot-disk laten maken.
Een geluk bleek want bij het booten kreeg ik geen Lilo maar mijn gewone W2K-bootmenu.

1. Hoe kan ik dit aanpassen?
2. Bij het compileren van de kernel gaf hij aan (bij make bzdisk voor het booten van floppy) dat de kernel niet op de floppy paste. De kernel van de originele install paste wel.
Is hier iets aan te doen?

• Fire69
Niemand? :?

Of snappen jullie het misschien niet? :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 26 april 2002 14:04 schreef Fire69 het volgende:
Ik heb bij de install gekozen om Lilo op hda5 te zetten ipv de mbr (ivm dual triple boot W2K/XP/RH).
Ook had ik een boot-disk laten maken.
Een geluk bleek want bij het booten kreeg ik geen Lilo maar mijn gewone W2K-bootmenu.

1. Hoe kan ik dit aanpassen?
Hij zal altijd de bootmanager in je MBR gebruiken. Als je LILO als bootmanager wilt gebruiken dan moet je die dus in je MBR zetten in plaats van op hda5. Dit kan in je /etc/lilo.conf instellen, waarna je even lilo draait om je bootmanager te installeren.
2. Bij het compileren van de kernel gaf hij aan (bij make bzdisk voor het booten van floppy) dat de kernel niet op de floppy paste. De kernel van de originele install paste wel.
Is hier iets aan te doen?
Wow...wat heb je allemaal in je kernel gezet dan? Je gebruikt toch wel een 1.44MB-diskette? Let erop dat je 'bzImage' gebruikt in plaats van 'zImage', dat scheelt in grootte. Een vrij normale kernel is nog geen halve diskette vol, een compacte moet beneden de 500kB te houden zijn...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Fire69
Op vrijdag 26 april 2002 19:05 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hij zal altijd de bootmanager in je MBR gebruiken. Als je LILO als bootmanager wilt gebruiken dan moet je die dus in je MBR zetten in plaats van op hda5. Dit kan in je /etc/lilo.conf instellen, waarna je even lilo draait om je bootmanager te installeren.
[..]

Wow...wat heb je allemaal in je kernel gezet dan? Je gebruikt toch wel een 1.44MB-diskette? Let erop dat je 'bzImage' gebruikt in plaats van 'zImage', dat scheelt in grootte. Een vrij normale kernel is nog geen halve diskette vol, een compacte moet beneden de 500kB te houden zijn...
OK, ik zal es even proberen om die lilo.conf aan te passen.

Voor die kernel is het probleem dat ik niet juist weet wat allemaal te selecteren.
Zoals hij nu staat is voor mij eigenlijk wel perfect goed BEHALVE dat er geen ntfs-support in zit.
Ik heb me al rot gezocht achter de ntfs.o-module, maar ik vind ze nergens.

Ik had 'make bzdisk' gebruikt, dus da's in principe toch correct, niet?

Verwijderd

lilo.conf editen zou ik niet doen als je er niet veel vanaf weet, probeer eerst liloconfig te runnen als root ...
ennuh als je kernel te groot is, dan moet je in make xconfig meer opties als 'M' (module) aanvinken ipv als 'Y' (in de kernel gebakken). dit scheelt veel in de grootte van je kernel en in de snelheid.
vergeet trouwens ook niet na make bzImage, make modules en make modules_install lilo opnieuw te runnen als je je kernel wil laten booten (dus eerst zorgen dat die nieuwe kernel ook in je config komt, kan handmatig kan ook met liloconfig, en daarna lilo runnen!!)

• Fire69
Ok, even een updatetje:

1. Lilo-problemen zijn opgelost

2. Ik geraak er nog altijd niet goed uit om de goeie opties
te kiezen in xconfig

Ik heb dus nogmaals een nieuwe kernel gecompileerd als volgd:
- eerst make mrproper
- make xconfig (alles default laten staan, enkel bij
filesystems NTFS aangeduid
- dan make dep, make clean, make bzImage
- bzImage gekopieerd naar /boot en hernoemd naar kernel-ntfs
- lilo.conf aangepast

Problemen:
- nog steeds is mijn kernel +1mb groot
- bij het booten, hangt hij

Mijn vraag nu is:
Hoe kan ik de config van de huidige kernel overnemen en enkel ntfs-support daar aan toevoegen?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat voor systeem heb je? De standaard kernel staat op de een of andere vage manier altijd op een P3 ingesteld, wat voor problemen kan zorgen als je een Athlon hebt. Vaak reboot hij dan, maar het kan ook best dat hij gewoon hangt. In het eerste menu bij de config kun je je processortype kiezen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Fire69
Processor-type is geen probleem.
Ik heb de .config-file eens doorgekeken.
cpu staat op P3 en da's correct.

Hij bleef ergens hangen net voorbij de usb-init.

Is het niet mogelijk om de huidige config over te nemen of zo?

• Fire69
Derde poging gedaan, kernel boot nu wel, maar geeft hier en daar een failed. Waarschijnlijk gewoon omdat ik verkeerde dingen kies bij de xconfig? :?

ntfs lukt nie wel, dus ik ben al een stapje dichter! :)

Heeft er niemand geen idee hoe de huidige kernel-config kan overgenomen worden?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bij Debian is het zo dat als je de kernelheaders of de kernelsource installeert, dat er dan ook een .config bij zit. Als Redhat die gewoonte ook aanhoudt dan kun je gewoon even die source van bij hen downloaden (zie rpmfind.net) en die .config gebruiken.

Pagina: 1