Toon posts:

HD-ruimte wordt steeds kleiner na format c

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat me steeds opvalt wanneer ik mijn hd formateer is dat de beschikbare ruimte (onder deze computer) steeds kleiner wordt. Ben ooit begonnen met een 8,4 GB (maxtor diamondmax 8,4 GB ultra DMA) harde schijf waar na een aantal maal formateren nu nog 7,6 GB van over is. Mijn schijf is verdeeld in 3 partities (= al aantal maal veranderd, is dat wellicht de reden?) en ik werk onder os win98se.

Heeft iemand een idee waar dit door veroorzaakt wordt? Is er soms iets verdergaands dan alleen format C? Of heeft het iets met het bios te maken????????

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 12:43
heb je alle partities ook weer netjes weggehaald??? Met welke OSsen werk je??? Wat voor partities heb je aangemaakt???

Als laatste zou het nog kunnen zijn dat je bad-sectors op je schijf krijgt... Dat zou minder zijn, want dat betekent dat ie binnenkort echt de geest gaat geven...

Maakt ie ook rare geluidjes???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• oldman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10-2012

oldman

I am old man !!!

partities verwijderen en dan format c:/u en je HD is weer net zo groot als hij was toen je hem kocht.

If I don't make it today, i'll make it tomorrow

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 17:27
Zou inderdaad aan bad sectors kunnen liggen. Waarmee heb je de partities gemaakt, FDISK? Een partitie neemt altijd een afgeronde grootte aan (naar aantal clusters). Als je partitie sizes veranderd dan kunnen er tussengaten ontstaan die je kwijtraakt door de afronding. Hoe meer partities hoe meer ruimte je kwijtraakt. Als je programma's als partition magic gebruikt zie je ook netjes die 'unused space'. PM is zo lief om aan te geven als je een partitie van een bepaald formaat maakt hoeveel het 'echt' wordt. De ruimte die jij nog over hebt komt redelijk normaal op mij over voor een 8,4. Het minimum dat je kwijtraakt bij meer dan 1 partitie is 8 MB maar da's afhankelijk van type en aantal partities en kan flink oplopen.

Verwijderd

Topicstarter
format c/u heb ik ook al zitten denken ja. Toch maar eens proberen volgende keer.

Bad sectors zijn het niet volgens mij, dit zou de schijfcontrole dan toch ook weergeven.