2 korte piepjes bij het booten, tenzij 1 hdd eruit

Pagina: 1
Acties:

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:01
Ik weet niet of de titel een beteje duidelijk is maar goed.

Het probleem is het volgende.

Als ik mijn pc opstart geeft ie tijden het zoeken naar IDE apperraten 2 korte piepjes en blijft ie maar zoeken naar IDE dingen.
Dit kon ik eerst nog verhelpen door ff naar de bios te gaan en daar dan ff save to doen en dan deed ie het weer.

Nu doet ie dat niet meer en blijft ie gewoon hangen. Tenzij ik mijn Maxtor 40 gig hdd eruit haal. Ik hoor dan wel die piepjes maar het boot wel gewoon door.

Weet iemand hoe dit komt.

Ik heb alle ide kabels na gekeken of ze wel goed vast zaten enzo.

Systeem staat in m'n sig en ik draai w2k alleen heeft dat hier vrij weinig mee te maken.

ps: die 2 korte piepjes herhalen zich wel steeds. Ookal staan mijn systeem nu al een aantal min. aan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Kijk eens in het boekje van je moederbord wat die twee korte piepjes betekenen :?

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 13:21 schreef Pizzaman het volgende:
Kijk eens in het boekje van je moederbord wat die twee korte piepjes betekenen :?
Staat niets in.
Maar net heb ik ff weer wat gekeken. IDE kabel weer treug in de Maxtor gedaan en toen liep ie wel. Ik vind het alleen wel vreemd dat ie het daar straks niet deed.

Ik ga gewoon ff verder met back-uppen en dan ff een format c en d (was ik al mee bezig).

Als ik dan dat ga doen doe ik gelijk ff een cmos clear. Misschien dat het helpt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• nhimf
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Als je hd's beide als primary master staan krijg je rotzooi ;)

Achter op je hd zit een jumper daarmee kan je instellen of hij master of slave is.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 13:40 schreef nhimf het volgende:
Als je hd's beide als primary master staan krijg je rotzooi ;)

Achter op je hd zit een jumper daarmee kan je instellen of hij master of slave is.
Heb ik... Maar ik zal ze wel weer ff terug zetten op Cable Select.. Toen werkte het nml. wel zonder problemen.. (nu ik er zo over na ga denken)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:00

almightyarjen

When does the hurting stop?

Gewoon de HD aan het eind van de kabel op master en degene in het midden van de kabel op slave. Schijnt beter te werken dan cable select. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• nhimf
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Misschien weet je het al maar nog een keer voor de duidelijkheid ;)

Meestal heb je voor ide primary(ide0 / kabel 1) en secondary (ide 1 / kabel 2).
Deze zijn weer gesplitst in master en slave zodat je primary master / slave hebt en secondary master / slave.

Als je zorgt dat je 2 hd's beide master zijn (primary master en secondary master) loopt het vaak het snelst.
Vervolgens stel je je cdroms in als slave en dan gaat het allemaal perfect.
Probleem van cable select: de volgorde van aan de kabel hangen is beslissend wat master en wat slave is.
Dus als je dat gewoon instelt op je hd / cd dan kan het nooit fout gaan.
Snap je? ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 13:47 schreef nhimf het volgende:
Misschien weet je het al maar nog een keer voor de duidelijkheid ;)

Meestal heb je voor ide primary(ide0 / kabel 1) en secondary (ide 1 / kabel 2).
Deze zijn weer gesplitst in master en slave zodat je primary master / slave hebt en secondary master / slave.

Als je zorgt dat je 2 hd's beide master zijn (primary master en secondary master) loopt het vaak het snelst.
Vervolgens stel je je cdroms in als slave en dan gaat het allemaal perfect.
Probleem van cable select: de volgorde van aan de kabel hangen is beslissend wat master en wat slave is.
Dus als je dat gewoon instelt op je hd / cd dan kan het nooit fout gaan.
Snap je? ;)
zok.. kep nu 1 cd-rom en 1 hdd op master en de andere zo hetzelfde..

Maar goed, nu weet ik nog steeds niet wat die piepjes betekenen

Verwijderd

dat kan van alles wezen

Verwijderd

oh sorry de rest ook nog,

het kan zijn dat je geheugen enige fouten bevat of dat je vga kaart aan het dood gaan is of dat je een pcmcia iets hebt.

Mzzl

Apophis13

p.s. ik weet het het mag niet :)

Verwijderd

Rustig maar beide hdd er uittrekken en even laten booten met een opstart floppy.
Als dat het nog niet is:
1. krijg je wel beeld?
2.Als je wel beeld krijgt kun je proberen de cmos te clearen in je moederbordboekje staat hoe dit moet!

1. als je geen beeld krijgt even de vga kaart in het agp (bruine) slot drukken die zit er dan waarschijnlijk verkeerd in!!

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 16:43 schreef apophis13 het volgende:
oh sorry de rest ook nog,

het kan zijn dat je geheugen enige fouten bevat of dat je vga kaart aan het dood gaan is of dat je een pcmcia iets hebt.

Mzzl

Apophis13

p.s. ik weet het het mag niet :)
Tis wel een beetje vreemd dat het probleem zich eigenlijk niet voordoet als die Maxtor eruit is.
Als ik het probleem namelijk krijg is het meestal ook zo dat als ie uiteindelijk die IDE dingen heeft gevonden dat ie dan de maxtor niet ziet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat voor bios heb je? (award, phoenix, ami etc..?)

specs

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 16:47 schreef thomas123 het volgende:
Rustig maar beide hdd er uittrekken en even laten booten met een opstart floppy.
Als dat het nog niet is:
1. krijg je wel beeld?
2.Als je wel beeld krijgt kun je proberen de cmos te clearen in je moederbordboekje staat hoe dit moet!

1. als je geen beeld krijgt even de vga kaart in het agp (bruine) slot drukken die zit er dan waarschijnlijk verkeerd in!!
FF voor de duidelijkheid.. ik ben geen n00b ofzow (ookal komt dat door m'n manier van antwoorden misschien wel zo over) :p ..

Maar goed, ik krijg nog gewoon beeld alleen blijft ie lama zeggen hangen bij het zoeken naar IDE devices

• Phydomir
Op vrijdag 26 april 2002 17:05 schreef gladiool het volgende:
wat voor bios heb je? (award, phoenix, ami etc..?)
zou ik zo niet uit m'n hoofd weten.

Zit iig een MSI Turbo 2 mobo, weet iemand toevallig zo wat voor n bios daar in zit.

• Phydomir
Niemand die weet wat die 2 piepjes betekenen of waar ik dat zou kunnen vinden,.

Bios = BTW Award

• Phydomir
Op zondag 28 april 2002 00:33 schreef frisian het volgende:
Misschien hier:

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Staat er niet bij...

Tis echt Biep, Biep. Dan niets meer en dus vrij snel achter elkaar.

Verwijderd

In één van mijn pc boeken staat bij de akoestische foutmeldingen in het Award bios: 2x kort Een lichte fout gevonden. Bij de meeste moederborden kan de bootstart met een druk op F1 voortgezet worden.
Verder kan ik momenteel niet vinden.

• Phydomir
Op zondag 28 april 2002 00:44 schreef frisian het volgende:
In één van mijn pc boeken staat bij de akoestische foutmeldingen in het Award bios: 2x kort Een lichte fout gevonden. Bij de meeste moederborden kan de bootstart met een druk op F1 voortgezet worden.
Verder kan ik momenteel niet vinden.
Zoiets lijkt het wel ja. Meestal als ik dan herstart geeft ie ook een andere Maxtor HDD aan dan dat ik heb en geeft ie daarna een Secundairy HDD Failure (oid).

maar soms doet ie het ook gewoon goed zoals nu. Kabels enzo zitten goed en vast.
Misschien een brakke HDD? (wel vaag, aangezien ik deze rond januari terug kreeg van een RMA en deze hdd in November 2001 gemaakt is.)

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Ik heb het probleem dat mijn maxtor 40gb af en toe bij een boot niet wil opspinnen, en krijg dan ook 2 korte piepjes te horen als het bios hem wil detecteren. Dus grote kans dat het aan je HD ligt. Hij staat via jumpers als secundaire master ingesteld (slave is plextor brander).

Verwijderd

Op een andere webpagina staat dit:
Other Beep Codes
Explanation: You have encountered an Award BIOS beep code I do not have documented. Diagnosis: Award says that any beep patterns other than "one long followed by two short" are likely problems with the system memory. However, of late they have started adding other beep codes to their systems as well.

Het probleem van de Award beep codes is dat er weinig over bekend is.

• Phydomir
Op zondag 28 april 2002 00:51 schreef Witsflow het volgende:
Ik heb het probleem dat mijn maxtor 40gb af en toe bij een boot niet wil opspinnen, en krijg dan ook 2 korte piepjes te horen als het bios hem wil detecteren. Dus grote kans dat het aan je HD ligt. Hij staat via jumpers als secundaire master ingesteld (slave is plextor brander).
Zo heb ik uhm nu ook. Maar ook op andere settings doet hij dit.

ps: ook toevallig type DiamondMax Plus 40 7200 rpm?

Verwijderd

Nog een andere website verklaart 2 korte beeps:

PARITY ERROR IN THE BASE MEMORY(1ST 64KB BLOCK OF MEMORY).

• Phydomir
Op zondag 28 april 2002 00:58 schreef frisian het volgende:
Nog een andere website verklaart 2 korte beeps:

PARITY ERROR IN THE BASE MEMORY(1ST 64KB BLOCK OF MEMORY).
Zou je misschien ook kunnen uitleggen wat dat betekend.

Edit1: En zit er verschil tussen Parity Circuit Failure en PARITY ERROR IN THE BASE MEMORY(1ST 64KB BLOCK OF MEMORY)?

Edit2: Ik ga nu maar es slapen.. morgen weer verder zoeken :p

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Op zondag 28 april 2002 00:54 schreef Phydomir het volgende:

[..]

Zo heb ik uhm nu ook. Maar ook op andere settings doet hij dit.

ps: ook toevallig type DiamondMax Plus 40 7200 rpm?
Yup

• Phydomir
Dan is de kans dus groot dat ik precies hetzelfde probleem heb.
Hij ligt nu naarst m'n pc (alle onderdelen trouwens), dus als ik het weer krijg kan ik gewoon voelen of ie spint of niet :P

Verwijderd

Draai voor de aardigheid eens memtest 86 (via google te vinden) en met name de 1e 7 tests. Die geven vaak wel uitsluitsel over een memoryprobleem.

• Phydomir
Tis nu al een paar keer goed gegaan alleen benk er wel achter dat m'n FDD kapot was :(

• Phydomir
Weer ff een schopje omhoog...

Sinds mijn laatste post in dit topic is alles eigenlijk weer goed gegaan maar nu doet ie het weer. Zelfde probleem.
Als ik nu naar de bios ga en ik doe dan saven en weer pleite dan zegt ie dat er een maxtor Draqo (ofzow) inzit terwijl dat dus niet zo is.

Na veel pijn en moeite is het meestal zo dat ie uhm naar een tijdje wel gewoon pakt.

Wat mij ook op valt is dat het alleen gebeurd nadat ie een aantal uur heeft uit gestaan (zoals 's nachts).

Hopenlij is er iemand die mij kan helpen.

Ik heb namelijk zwaar het vermoeden dat m'n HDD kapot is maar ik heb nog geen geld voor een nieuwe :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 21 mei 2002 07:47 schreef Phydomir het volgende:
Ik heb namelijk zwaar het vermoeden dat m'n HDD kapot is maar ik heb nog geen geld voor een nieuwe :(
Hoeft ook niet. Als je nog garantie hebt (Maxtor geeft geloof ik 3 jaar fabrieksgarantie, dus dat zit wel goed), dan kun je de harddisk gewoon terugsturen. Via de winkel waar je 'um hebt gekocht kan het overigens ook wel. Check www.maxtor.com voor details (klik op het Warranty Information linkje) :)

• Phydomir
Op dinsdag 21 mei 2002 08:09 schreef BalusC het volgende:

[..]

Hoeft ook niet. Als je nog garantie hebt (Maxtor geeft geloof ik 3 jaar fabrieksgarantie, dus dat zit wel goed), dan kun je de harddisk gewoon terugsturen. Via de winkel waar je 'um hebt gekocht kan het overigens ook wel. Check www.maxtor.com voor details (klik op het Warranty Information linkje) :)
Kep nog maar een maand of 2 garantie dacht ik. Aangezien ik deze al eens terug heb gehad van een RMA :D

• mhbwessels
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-07-2025

mhbwessels

ICT Projectmanager

Wat voor bios heb je?

Het is namelijk zo dat bij AMI-bios 2 piepjes een parity error geeft. Een parity- fout in de eerste 64 kb van het geheugen.

Bij Award bios zijn 2 korte piepjes, samen met een foutmelding: Press F1 to continue, dat er een fout opgetreden is. Meestal betekent dit dat bios automatisch een aanpassing heeft gemaakt.

Volgens mij heeft bios een eigen verandering aangebracht nadat jij dit hebt gedaan. Let maar eens op veranderingen nadat jij ze zelf hebt aangebracht.

ICT Projectmanager, tevens Joomla designer.

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Even voor de duidelijkheid:

IDE 1:

HDD-1 (MASTER) CDROM(SLAVE)

IDE 2:

HDD-2(MASTER) WRITER(SLAVE)

Enne, wat ik ook wel een merk is dat sommige de HDD vrolijk in het midden van de IDE-kabel hangen terwijl die MASTER-gejumperd is. LET OP! Dit kan ff een paar maanden goed gaan, maar er geheid problemen. ALTIJD DE MASTER AAN HET EINDE VAN DE KABEL !

Als je dit opvolgt, kan het bijna niet mis gaan. Tenminste is dan je systeem volgens de IDE-specificaties aangesloten.

Zijn er dan nog steeds troubles, dan zit er hardware-matig iets fout. GA TERUG NAAR WINKEL !

Suc6 !

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ik heb de Maxtor Diamond Max 7200 30gb en ik krijg die error heel soms. Ze hangen in een raid-0 array, bij die piepjes worden er geen disks gevonden. Maar na het booten van de normale schijf in linux heb ik totaal geen problemen en worden de schijven gewoon gezien.

(wat mij trouwens opvalt dat het bijna altijd gebeurd als ik een extra schijf in die computer hang)

btw waarom moet de master aan het eind van de kabel?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat heeft de maken met de IDE-specificaties. Anyway, ik kan het beamen. Een "vaag systeem" wat vreemd deed, was plotseling genezen nadat we de Master disk aan het eind gehangen hadden. Daarom is het zo tricky, in eerste instantie zal je niks merken. Later komen de problemen en snap je natuurlijk niet waar die troubles vandaan komen.

Dus, hou je van een gok. Doe vooral waar je zin in hebt. Ga je voor zeker, hou je aan de specs.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Phydomir
*schop.

Ik heb het probleem nu nog soms... Cable select of jupers maken niet uit. In beide situaties heb ik het wel eens...

Als iemand nog enig idee heeft waar dit aan ligt hoor ik het graag.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als je een schijf terugkrijgt uit RMA wil niet zeggen dat je dan no maar 3/6 maanden garantie hebt. Je hebt óf 3/6 maanden garantie, óf 3 jaar na aankoop van je hardeschijf. Het ligt eraan wat het langst duurt.
Pagina: 1