[jeuk] waar is het goed voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Als je ergens pijn hebt, dan is dat een indicatie dat datgene wat pijn doet, zeg maar aandacht verdient. Hoe erger/ondraaglijker de pijn, hoe ernstiger de aandoening (in termen van levensbedreigendheid).

Nu is jeuk soms ook ondraaglijk. Je MOET krabben, anders wordt je gek :) Soms kun je jeuk gewoon niet negeren, net zoals helse pijn. De oorzaak is meestal echter niet zo bedreigend voor het lichaam. Is jeuk soms eens soort pijn die tijdens onze evolutie een verkeerde afslag heeft genomen, of dient het een ander nut?

Verwijderd

Ik denk dat het ook te maken heeft met het onderhouden van je huid. Heb je bijvoorbeeld een aantal dode huidcellen, dan gaat dit jeuken waardoor jij weer gaat krabben en de huidcellen dus verwijderd worden. Vergelijk het met scrubben.

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Jeuk kan allerlei oorzaken hebben. Idd. dode huidcellen, verkeerd zittende sokken, haren die over je huid 'kriebelen'. De vraag is echter. Waarom MOET je krabben, en is jeuk vaak niet te negeren/onderdrukken?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Volgens mij is hier vorige week ook een topic over geweest :D

Maar volgens mij was de conclusie dat niemand wist waar het nou voor was :)

Edit: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/465233

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38

Elvhenk

Madam Mikmak

Okee, dan kan deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.