Toon posts:

verschil tussen managed en unmanaged hub

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat is het verschil tussen een managed en unmanaged hub. wat kun je met de ene meer dan ?

Verwijderd

Heel eenvoudig, met een managed hub kun je deze via bijvoorbeeld hyperterminal/telnet benaderen om oa poorten te configgen. Instellingen als IP-ranges, full/half-duplex modes, ipsettings per poort, snelheid 10 of 100 of 10/100 autonegotiation. Al met al een stuk uitgebreider dan een normale hub. Een managed hub wordt meestal ook wel een switch genoemd. Een switched hub moet je niet verwarren met een switch (deze fout wordt veel gemaakt). Helaas is een switch dus ook een heel stuk duurder. Een switch kan je daarentegen altijd managen (onderhouden dus).
Voor thuis is een unmanaged hub meer dan genoeg. Zelf draai ik op een 16prts 3Com OfficeConnect 10/100 en dus unmanaged en dat gaat perfect met 13 workstations.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 14:44 schreef CoFRElNino het volgende:
Heel eenvoudig, met een managed hub kun je deze via bijvoorbeeld hyperterminal/telnet benaderen om oa poorten te configgen. Instellingen als IP-ranges, full/half-duplex modes, ipsettings per poort, snelheid 10 of 100 of 10/100 autonegotiation. Al met al een stuk uitgebreider dan een normale hub. Een managed hub wordt meestal ook wel een switch genoemd. Een switched hub moet je niet verwarren met een switch (deze fout wordt veel gemaakt). Helaas is een switch dus ook een heel stuk duurder. Een switch kan je daarentegen altijd managen (onderhouden dus).
Voor thuis is een unmanaged hub meer dan genoeg. Zelf draai ik op een 16prts 3Com OfficeConnect 10/100 en dus unmanaged en dat gaat perfect met 13 workstations.
bedankt voor je goede en voorral duidelijke uitleg. ik vroeg het me al f, ik heb zelf zo`n zogenaamde 8 poorts switching hub en vroeg me al af of ik daar met telnet in kon, maar dat zal dan wel niet.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
en wat nou als je een "unmanaged" switch hebt zoals ik ?:)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

Exirion

Gadgetfetisjist

->[NT]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 14:44 schreef CoFRElNino het volgende:
Een managed hub wordt meestal ook wel een switch genoemd.
Niet waar. Een managed hub is een managed hub en ZEKER geen switch.
Een switched hub moet je niet verwarren met een switch (deze fout wordt veel gemaakt).
Een switched hub is twee hubjes met een switch ertussen. Meestal een 10 megabit hub en een 100 megabit hub. Vaak zit er dan ook nog een intelligent systeempje in, dat zorgt dat je een computer (of wat je dan ook aan wilt sluiten) op een willekeurige poort aan kunt sluiten en dat hij hem dan zelf automatisch doorverbind met de juiste hub (afhankelijk dus of die computer 10 of 100 mbit is).
Een switch kan je daarentegen altijd managen (onderhouden dus).
Niet waar. Er zijn ook unmanaged switches.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

verder kun je ook niet IP adressen in stellen, omdat Hubs en switches nu eenmaal niet met IP adressen werkt (management IP uitgezonderd)

ff duidelijk verschil:

unmanaged hub/switch: alle poorten zijn gewoon aan elkaar gekoppeld. alle data in 1 poort word doorgestuurd naar de andere poorten.

managed hub/switch: hier kun je op inloggen via telnet/http/whatever
o.a. de volgende settings zijn dan in de switch zijn aan te passen:

- half/full/auto duplex mode (switch only)
- 10/100/1000/auto speed
- VLAN's (soort sub-switches in 1 switch)
- Trunks (koppeling tussen 2 switches om de 'sub-switches' te verbinden)
- SNMP setting
- enz.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 18:13 schreef Dirk-Jan het volgende:
unmanaged hub/switch: alle poorten zijn gewoon aan elkaar gekoppeld. alle data in 1 poort word doorgestuurd naar de andere poorten.
Volgens mij moet jij dat Cisco-certificaat maar verscheuren... want dit is echt onzin.

Hub: Alle data wordt doorgestuurd naar alle poorten
Switch: Switch bepaald (aan de hand van het MAC adres) naar welke poort iets geforward moet worden. Alleen die poort krijgt de data.

Unmanaged: Je kunt niks instellen, uitlezen of wat dan ook.

Managed: Je kunt instellingen maken en gegevens (bv. statistieken) uitlezen via bv. Telnet en/of SNMP.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op vrijdag 26 april 2002 18:19 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Volgens mij moet jij dat Cisco-certificaat maar verscheuren... want dit is echt onzin.

Switch: Switch bepaald (aan de hand van het MAC adres) naar welke poort iets geforward moet worden. Alleen die poort krijgt de data.

Managed: Je kunt instellingen maken en gegevens (bv. statistieken) uitlezen via bv. Telnet en/of SNMP.
hub is net zo slim als een klont soldeer
switch... eerst moet hij de mac adressen leren waar ze zijn tot dat moment is hij net een hub
daarna schakelt hij

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 26 april 2002 18:19 schreef jeroenr het volgende:

[..]

okay, switch maakt forwarddisicions based op MAC adres, hub nie... had ik er niet bij gezegd. maar de functie van een switch staat hier verder buiten... vraag was wat het verschil is tussen managed/unmanaged.

maar jij kan schijnbaar ook niet veel meer dan mij na lullen...

nog 1 belangrijk onderdeel wat managed switch wel heeft: 802.1d --> zorgt ervoor dat je geen layer 2 lussen in je netwerk krijgt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 19:00 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

okay, switch maakt forwarddisicions based op MAC adres, hub nie... had ik er niet bij gezegd. maar de functie van een switch staat hier verder buiten... vraag was wat het verschil is tussen managed/unmanaged.
Klopt, maar jij legde het uit alsof het verschil tussen managed en unmanaged het verschil is tussen een hub en een switch.
maar jij kan schijnbaar ook niet veel meer dan mij na lullen...
Wat is dat nu weer voor een onzin? Omdat ik toevallig voor een gedeelte hetzelfde zeg als jij lul ik je na?
nog 1 belangrijk onderdeel wat managed switch wel heeft: 802.1d --> zorgt ervoor dat je geen layer 2 lussen in je netwerk krijgt.
Of een switch Spanning Tree ondersteund heeft niks te maken met managed of niet managed.
Pagina: 1