Captain Proton:
Ik wist dat er iemand met dat verhaal ging komen

Ik heb het expres buiten beschouwing gelaten omdat dat het verhaal alleen maar nodeloos ingewikkeld maakt. Maar ja, je hebt idd gelijk, de aarde staat niet stil, en dat compliceert de boel weer. Er treden daardoor een heleboel extra processen op. Ik denk echter dat die processen elkaar allemaal weer opheffen. Waar het immers om gaat is dat het
zwaartepunt van de aarde (+mensen) niet verandert. Vanuit de zon gezien gebeurt er dus helemaal niets met de aarde, en dus zal de aarde niet van baan veranderen.
Het enige wat er hoogstens wel kan gebeuren is dat de aarde een moment krijgt. Maw: dat ie om zijn as gaat draaien. Of eigenlijk dat de snelheid waarmee hij om zijn as draait verandert, want hij draait al om zijn as

De aarde van baan veranderen gaat je dus niet lukken door te springen, maar misschien, met een beetje geluk, kun je de dag wel langer of korter maken. Zeker weten doe ik dit niet, maar wie weet
zetje01:
Natuurlijk mag jij mij afzeiken als ik ongelijk zou hebben, maar helaas voor jou had ik dat niet

Wat jij doet is namelijk wel heel erg selectief quoten. Wat ik zei was:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een raket zet zich wel degelijk af tegen de aarde. Waar zou hij zich anders tegen moeten afzetten? Niet direct, maar indirect wel degelijk.[/quote]Oftewe: Ik bekijk de aarde als 1 geheel (zoals ik duidelijk heb uitgelegt). En dan zet de raket zich wel degelijk af tegen de aarde, want de gassen waartegen hij zich afzet maken deel uit van de aarde. Die gassen waren immers op aarde voor de raket vertrok en nadat ie vertrok waren ze er nog steeds. Oftewel, ze blijven deeluitmaken van de aarde (in tegenstelling tot de raket zelf, die van de aarde ontsnapt). Als je zou kunnen lezen en niet selectief zou quoten dan zie je ook dat ik dat allemaal uitgelegt heb. In die quote van mij stond dan ook niet voor niets die laatste regel: "Niet direct, maar indirect wel degelijk". Als je het oppervlakkig bekijkt dan zie je dat ie zich afzet tegen gassen en dus niet tegen aarde, maar pas als je je realiseert dat die gassen deel uitmaken van de aarde zie je dat hij zich toch (indirect) tegen de aarde afzet.
Maussie:
Het is dus wel nodig dat die gassen een sneldheid hebben in de richting van de aarde. Actie = -reactie. Als die raket omhoog (= van de aarde weg) wil zal hij gassen in tegengestelde richting, dus naar beneden (= in de richting van de aarde) moeten uitstoten. En ja, je kunt ze natuurlijk uitstoten met een niet negatieve snelheid, zodat de raket wat minder versneld maar de gassen nog wel omhoog gaan, maar dan mag je mij toch eens uit leggen hoe die raket (met gassen nog aan boort) dan op die snelheid is gekomen.
En over dat uit de hoogte doen: Tsja, tegen mensen die klassieke mechanica niet begrijpen,
maar wel doen alsof ze het begrijpen, daartegen mag je uit de hoogte doen
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett