Markt aandeel linux??

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik heb zelf een simple websitejuh, maar misschien 20 bezoekes per dag komen. maar met nedstat kan ik dus zien welk besturingssysteem heb vaakst op mijn website komt.

nu zie ik dus een klein grafiekje, mmet de volgende uitkomst:

Operating systems
1. Windows 2000 40.9 %
2. Windows XP 38.6 %
3. Windows 98 9.1 %
4. Windows 95 9.1 %
5. Linux 2.3 %
Total 100.0 %

Nu is dit natuurlijk niet representatief, maar toch vraag ik mij af:

_Hoe groot is het markt aandeel van linux nou eigenlijk?_

gebruiken er veel mensen linux?? of alleen de echte tweakers (die allemaal in dit tropic zitten :))

tuurlijk is dit een stomme vraag, beetje overbodig, maar ik was gewoon benieuwd :P

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
code:
1
2
3
4
5
6
Windows 9613 96.7 %  
Macintosh 287 2.9 %  
? 19 0.2 %  
Linux 13 0.1 %  
OS/2 2 0.0 %  
SunOS 2 0.0 %

zo ziet et er bij mij uit, maar dit is wederom een kleinschallige site. hoe het echt zit, ik heb geen flauw idee ;)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

http://www.w3.org/WAI/GL/2001/01/22-stats.html
(is eigenlijk meer op UA gericht)

maar dit geeft wel bv.
http://cyberatlas.internet.com/big_picture/stats_toolbox/article

http://cyberatlas.internet.com/big_picture/applications/article/0,1323,1301_701451,00.html
op deze pagina wordt wel het percentage genoemd van 92% van de desktops die door windows geleverd werden in 2001, echter de stijging van Linux was toen al groter dan die van MS (alhoewel dat inclusie server environments was)

waar ongetwijfeld een goede onafhankelijke statistiek te vinden (the stats van gratis tellertjes vind ik niet betrouwbaar, die tellen juist vaak een laag niveau van websites; ook nedstat moet je wantrouwen; de OS is gebaseerd op hooguit de laatste 25 bezoekers)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
is er geen grote site ofzo?? waar we ff kunne kijken??

nu we toch bezig zijn, hoe zit het eigenlijk met meest gebruikte browser??

Internet Explorer 6.x 60.0 %
Internet Explorer 5.x 30.0 %
Opera 6.x 6.0 %
Netscape 6.x 2.0 %
Internet Explorer 4.x 2.0 %
Total 100.0 %

heb ik staan...

Verwijderd

Even een kleine opmerking.

Datgene dat je meet is niet het marktaandeel van linux, maar het SURF-AANDEEL van linux. Dat is fundamenteel iets anders. (mag je zelf nadenken over de verschillen).

Een groot verschil is iig dat verreweg de meeste mensen die linux geistalleerd hebben, dualbooten en wel het meest werken met windows.

Een ander groot verschil is dat de meeste linuxgebruikers gemiddeld meer ? surfen dan de doorsnee huis-tuin-en-windows-XP-teef :)

En natuurlijk is marktaandeel uit te splitsen in server & desktop.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Ja, heeft Tweakers.net/GoT niet ergens zulke stats?

Niet dat die representatief zouden zijn waarschijnlijk, maar toch zou ik het wel leuk vinden om dat ergens te kunnen zien...(of kan dat al en heb ik gewoon niet goed gekeken?)

Verwijderd

Die hoge waarden bij windoos komen gewoon door die Konqueror/Opera users die de 'identify as...' optie gebruiken..

Verwijderd

linux is een server OS dus men zal niet zo gauw gaan browsen daarmee
Linux kan je ook ls desktop installen maar weinig mensen doen dat.

dat is de redenen dus jouw stats zijn niks waard tenzij je alleen de desktop browsers wilt meten dan heb je er wat aan.
maar een markt aandeel meten is compleet flauwekul en ga je wat meer verdiepen in server etc en lees dat deze topic na een jaar terug dan denk je denk ik wat ben ik stom geweest zeg

Verwijderd

Zemanova, misschien raar idee van mij, maar ik surf juist meer onder linux, en mijn vriendin ook, omdat ik het gevoel heb dat dat veiliger is.

Surfen+mailen is verder wat mij betreft een van de dingen die prima gaan onder linux, en om te gamen kan je dan af en toe omschakelen naar windows. (bv ik gebruik graag opera en soms mozilla, en die crashen minder vaak onder linux, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al een maandje of zo niet meer onder win geweest/gesurft ben/heb... )

Aan de topicstarter:
hoe komt het dat er geen WinNT tussen staat? Wordt dat bij Win2000 geteld?
Bij veel bedrijven (waar ik hier zit ook) hebben ze nog geen win2000 of XP, is ook (nog) niet nodig.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 13:11 schreef aRTee het volgende:
Zemanova, misschien raar idee van mij, maar ik surf juist meer onder linux,
:)

Maar je surft dus ook onder windows !!

en wat zegt dat over het verschil marktaandeel windows en marktaandeel linux??

sowieso is dualboot een beetje maf m.b.t. marktaandeel. :)
code:
1
2
het aantal PC's waarop linux geinstalleerd is 
is tenminste 5 x zo groot als het surfaandeel

dat is de stelling die ik nu maar ff deponeer

Verwijderd

Die stelling klopt, want op servers (waar linux een groot aandeel heeft) wordt vaak geen browser geinstalleerd, omdat je daarop niet hoort te server. :P.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 26 april 2002 13:17 schreef Zemanova het volgende:
code:
1
2
het aantal PC's waarop linux geinstalleerd is 
is tenminste 5 x zo groot als het surfaandeel
het gaat om markt-aandeel niet aantallen geinstalleerde distro's ...

als iemand een dualboot heeft, maar gebruikte enkel de windows-boot dan is dat een loze installatie.
surfen is hierbij een interessante maar niet overheersende leidraad.
mensen die surfen maken gebruik van het os als desktop-environment.

linux server installs vallen buiten deze markt die immers gericht is op linux als desktop, overigens is het niet juist linux als desktop environment te verwaarlozen, waarschijnlijk is de groei hiervan essentieel groter dan het overheersende windows-aandeel, en met de ms-licentie politiek worden installs ook steeds aantrekkelijker.

Linux bevindt zich momenteel als desktop omgeving op de grens tussen een marginale omgeving en een omgeving die serieus genomen kan worden (meer dan 5% van de markt)
overigens schat ik het huidig aandeel op tussen de 1 en 2% voor linux-desktops

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd

ik surf echt liever met Internet Xplorer dan met de browser van me server.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Op vrijdag 26 april 2002 15:49 schreef deadinspace het volgende:
Zie ook http://counter.li.org/
heeft iemand een verklaring voor de enorme stijging vlak voor 2002? De release van XP -> meer ergernis -> holy quest for something better -> meer linuxgebruikers? :)

Verwijderd

Zemanova:
NEE, ik surf op mijn eigen machine niet onder windows.

Ik weet dat ik verder niet veel toevoeg, maar ff om het statement te maken!
:P

Overigens heb ik denk ik al 3 weken oid niet meer windows geboot:
onder win kan ik geen tv kijken (kijken gaat/ging, geluid werkte alleen niet), dvd's spelen niet (goed) af (heb oude versie van varo, met brakke kwaliteit, en de nieuwe doet het om een of andere vage reden niet met encrypted discs.. nou heb ik ook wel unencrypted discs, om een of andere reden zijn alle discs uit Maleisie zone-vrij en niet ge-encrypt, en ook nog heel goedkoop ... ;) ), ik heb al mijn mail, ook van eudora, weten om te zetten, etcetc.

Maar ik denk dat ook ik me schuldig maar aan de opera-instelling: 'identify as IE', dat is vaak nodig, maar soms wel, en daarna vergeet ik het terug te zetten...

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 14:09 schreef RM-rf het volgende:
het gaat om markt-aandeel niet aantallen geinstalleerde distro's ...
Agree, maar wat is dan het markt-aandeel?
Het percentage PC's waarop linux geinstalleerd is?

Tis maar net hoe je het definieerd / bekijkt :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 26 april 2002 16:33 schreef balk het volgende:
heeft iemand een verklaring voor de enorme stijging vlak voor 2002? De release van XP -> meer ergernis -> holy quest for something better -> meer linuxgebruikers? :)
Ze hebben rond die tijd hun database zitten opschonen. Mensen kregen een mailtje met de vraag of ze hun entry wilden updaten en of ze inderdaad nog wel GNU/Linux gebruikten. Ik denk dat veel mensen bij het updaten van hun entry machines hebben toegevoegd die ze daarvóór nog niet aangemeld hadden en zo de stijging hebben veroorzaakt.

* odysseus gokt dit ook maar...klinkt logisch in ieder geval :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 09:14

xshredx

http://www.dwheeler.com/oss_fs_why.html (Why Open Source Software / Free Software (OSS/FS)? Look at the Numbers!)
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/04/21/0149208&mode=thread

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Land van herkomst is ook wel funny. Mijn site: http://www.angelfire.com/games4/jozz/ is volledig NL-talig en toch komen er mensen uit allerlei landen :?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1. Nederland 88 77.9 % 
2. België 8 7.1 % 
3. Verenigde Staten 5 4.4 % 
4. Canada 4 3.5 % 
5. Finland 2 1.8 % 
6. Netwerk 1 0.9 % 
7. Duitsland 1 0.9 % 
8. Japan 1 0.9 % 
9. Chili 1 0.9 % 
10. Zwitserland 1 0.9 % 
  Onbekend 1 0.9 % 
  Totaal 113 100.0 %

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Vergelijk het eens met de percentages van een website met een beetje niveau :+ :D :P.
Pagina: 1