[Algemeen] Geef jullie mening over mijn DFD's

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59
Voor het ontwerp van een dataabseapplicatie ben ik bezig met het opzetten van de DFD's. De administrator moet van elke klant zijn bestelgeschiedenis kunnen inzien. Ik heb daarvoor het volgende contextdiagram getekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulout/klant0.jpg

Omschrijving:
De administrator krijgt in eerste instantie een lijst van alle klanten te zien. Wanneer hij een klant selecteert, dan krijgt hij van die klant het overzicht van alle bestellingen te zien.

Het DFD op systeemfunctieniveau voor deze taak ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulout/klant.jpg

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met het tekenen van DFD's en weet dus niet of dit allemaal wel in orde is. Graag wil ik jullie oordeel hierover horen.

Met name over de ingaande pijl "Aanvraag" in het tweede diagram heb ik mijn twijfels. Er komen namelijk geen gegevens voor de database het systeem binnen (Dit was toch een voorwaarde voor een inkomende pijl. :? ), alleen een verzoek.

• Armycommand
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11-2022

Armycommand

CLUB9-2

Je zult sowieso iets aan die besteldatabase moeten doen:

regel1 = geen zwarte gaten of zwarte bronnen

Front:KG7-Raid, Athlon 1400, 512 DDR, Hercules 8500LE 64 MB, 36 GB HDD
Back-end:KR7A-RAID, Duron 1200, 400 GB, 100Mbit

• Armycommand
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11-2022

Armycommand

CLUB9-2

en je klanten database komt ook nix in...

die zul je eerst in die database (of store zo je wilt) moeten stoppem

Front:KG7-Raid, Athlon 1400, 512 DDR, Hercules 8500LE 64 MB, 36 GB HDD
Back-end:KR7A-RAID, Duron 1200, 400 GB, 100Mbit

• TweakersOnly
Op vrijdag 26 april 2002 12:05 schreef Armycommand het volgende:
Je zult sowieso iets aan die besteldatabase moeten doen:

regel1 = geen zwarte gaten of zwarte bronnen
Hoe bedoel je dit precies? Er gaat toch een pijl van de store Bestelling naar transformatie 2 "Toon bestellingen"?

• TweakersOnly
Op vrijdag 26 april 2002 12:08 schreef Armycommand het volgende:
en je klanten database komt ook nix in...

die zul je eerst in die database (of store zo je wilt) moeten stoppem
Dit is natuurlijk niet de eerste taak binnen het systeem. We gaan ervan uit dat er klanten en bestellingen in de database staan. :)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Die DFD's heb ik gelukkig achter me gelaten.. Staan wel veel typefouten in dat 2e figuur.. Zal er misschien later nog ff naar kijken als ik wat meer tijd heb :)

• TweakersOnly
Nobody?

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:31

Hydrax

*huh?*

Op vrijdag 26 april 2002 12:12 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk niet de eerste taak binnen het systeem. We gaan ervan uit dat er klanten en bestellingen in de database staan. :)
Wat Armycommand denk ik bedoelt is dat je Bestelling store nu geen input heeft, zo lijkt het of er gegevens door de store worden gegenereerd.(wat niet kan/mag) Iets moet daar de gegevens neerzetten.

Ok, mijn idee hoeft niet te kloppen, het is ook al weer een jaartje terug dat ik dit op de Hogeschool Holland had.

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 12:00 schreef TweakersOnly het volgende:
Voor het ontwerp van een dataabseapplicatie ben ik bezig met het opzetten van de DFD's. De administrator moet van elke klant zijn bestelgeschiedenis kunnen inzien. Ik heb daarvoor het volgende contextdiagram getekend:

[afbeelding]

Omschrijving:
De administrator krijgt in eerste instantie een lijst van alle klanten te zien. Wanneer hij een klant selecteert, dan krijgt hij van die klant het overzicht van alle bestellingen te zien.

Het DFD op systeemfunctieniveau voor deze taak ziet er als volgt uit:

[afbeelding]

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met het tekenen van DFD's en weet dus niet of dit allemaal wel in orde is. Graag wil ik jullie oordeel hierover horen.

Met name over de ingaande pijl "Aanvraag" in het tweede diagram heb ik mijn twijfels. Er komen namelijk geen gegevens voor de database het systeem binnen (Dit was toch een voorwaarde voor een inkomende pijl. :? ), alleen een verzoek.
Je buffer BETELING en KLANT .. daar wordt totaal niet in geschreven maar alleen uit gehaald ... Misschien is het handig dat als je SDW gebruikt je ff probeer een foutcontrole doet .. want die vind ook wel wat ... maar in een buffer moet sowieso wel geschreven worden want anders wil je uit nix iets halen ..

• TweakersOnly
De DFD's moeten niet worden gezien als een compleet geheel. Deze DFD's zijn alleen van toepassing op de taak "Toon overzicht bestellingen". In die taak wordt er niets geschreven naar de database, alleen gelezen. In een andere taak (die hier dus niet beschreven staat) wordt er wel naar de store geschreven. Hopelijk is het nu een stuk duidelijker.

• TweakersOnly
Heeft iemand nog een andere mening? :)

Verwijderd

De store klant implodeert (of was het explod.??) want er gaan alleen gegevens uit en niet in.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 07:36

morphje

let's all love lain

Hehehe

Het klopt inderdaad dat een buffer geen zwart gat mag zijn (cq er komt alleen iets uit of alleen iets in)

Echter is het hier wel toegestaan aangezien dit is slechts een deel van het model (neem ik aan dan) van 'toon bestelling'

Het volledige model mag uiteraard geen gaten bevatten :)

Verder is mijn mening best simpel en dat is dat je maar 1 proces nodig heb. Er zijn namelijk veel meer opdrachten dan alleen klanten en bestellingen per klant. Het is niet echt gepast om voor elke query een proces te maken.

Dus proces krijgt 1.1 aanvraag.
Proces haal gegevens uit database(s)
Proces geeft output.

Je geeft van je proces ook nog een stukje speudocode voor de persoon die het moet begrijpen (vaak een leek). Misschien zoiets als:
10 select query
20 proces query
30 give output

oid :P

Nog een tip :) Klanten die dit moeten begrijpen zijn vaak simpel van gedachtes, laat ze een compleet model zien, maar ga niet te veel in op de details. Simpel maar efficient. Dan heb jij je geld (voor je project) en heb je ook weer :Y)

• TweakersOnly
Op zondag 28 april 2002 20:52 schreef morphje het volgende:
Hehehe

Het klopt inderdaad dat een buffer geen zwart gat mag zijn (cq er komt alleen iets uit of alleen iets in)

Echter is het hier wel toegestaan aangezien dit is slechts een deel van het model (neem ik aan dan) van 'toon bestelling'
Je bent de eerste die mijn diagrammen snapt hier in /14. >:)

Ik heb het totale model weergegeven in een contextdiagram. Daarna heb ik het complete systeem geanalyseerd en daar een takentabel (oftewel een eventlist) van gemaakt. Van alle events maak ik twee diagrammen zoals boven is weergegeven, 1 op taakniveau (de bovenste) en 1 op systeemfunctineau.

In bovenstaand proces zijn er een aantal in- en outputs. Op chronologische volgorde:

1. Aanvraag (door Administrator)
2. Overzicht van alle klanten (door Systeeem)
3. Geselecteerde klant (door Administrator)
4. Overzicht bestellingen (door Systeem)
In totaal dus 2x input en 2x output.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Eigenlijk is een antwoord heel simpel:

EEN spelfout in je diagram kan nog, echter als er meerdere instaan, dan HEB je nog niet eens de moeite gedaan om er over na te denken.

IE:
"BETELING"
"Bestellignen"
"bestellngen"

Ook als ik naar de naamgeving van de flows kijk zou ik zo zeggen, lees het document wat je hebt over dataflow diagrammen eens overnieuw.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 28 april 2002 21:55 schreef TweakersOnly het volgende:
[..]
Ik heb het totale model weergegeven in een contextdiagram. [..]
Jammer dat je context diagram fout is.

Je gaat niet een complete lijst weergeven met hetzelfde process waarmee je een specifieke gebruiker weergeeft. ( althans niet organisatorisch )

Heb je enig idee WAAROM niet?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• TweakersOnly
Op maandag 29 april 2002 01:01 schreef dusty het volgende:
Eigenlijk is een antwoord heel simpel:

EEN spelfout in je diagram kan nog, echter als er meerdere instaan, dan HEB je nog niet eens de moeite gedaan om er over na te denken.

IE:
"BETELING"
"Bestellignen"
"bestellngen"

Ook als ik naar de naamgeving van de flows kijk zou ik zo zeggen, lees het document wat je hebt over dataflow diagrammen eens overnieuw.
Ik heb deze diagrammen gemaakt op een trage Pentium I 166Mhz bak. Visio is eigenlijk niet geschikt voor deze computer met als gevolg dat Visio mijn typesnelheid niet kan bijhouden. >:) >:)

• TweakersOnly
Op maandag 29 april 2002 01:08 schreef dusty het volgende:

[..]

Jammer dat je context diagram fout is.

Je gaat niet een complete lijst weergeven met hetzelfde process waarmee je een specifieke gebruiker weergeeft. ( althans niet organisatorisch )

Heb je enig idee WAAROM niet?
Ik heb de adviezen opgevolgd volgens het boek van Yourdon en volgens de methode van mijn leraar.

Het eerste niveau waar ik naar ging kijken is het complete systeem met zijn omgeving (=contextdiagram) en de informatie die daartussen werd uitgewisseld. Een niveau lager (=DFD op systeemfunctieniveau) wordt het systeem nader uitgediept.

De namen van de flows corresponderen min of meer (verzoek/response vs. aanvraag/overzicht) volgens de regels van Yourdon.

Kan iemand mij anders ff een beetje op weg helpen, hoe ik wel een goed DFD model kan opzetten a.d.h.v. een takentabel (eventlist)?

• morphje

morphje

let's all love lain

Op zondag 28 april 2002 21:55 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Je bent de eerste die mijn diagrammen snapt hier in /14. >:)

Ik heb het totale model weergegeven in een contextdiagram. Daarna heb ik het complete systeem geanalyseerd en daar een takentabel (oftewel een eventlist) van gemaakt. Van alle events maak ik twee diagrammen zoals boven is weergegeven, 1 op taakniveau (de bovenste) en 1 op systeemfunctineau.

In bovenstaand proces zijn er een aantal in- en outputs. Op chronologische volgorde:

1. Aanvraag (door Administrator)
2. Overzicht van alle klanten (door Systeeem)
3. Geselecteerde klant (door Administrator)
4. Overzicht bestellingen (door Systeem)
In totaal dus 2x input en 2x output.
Het systeem ? Jah okee ...

Kzou zeggen, volg een paar lessen op mijn school mee met de p-fase, ik denk dat je snel genoeg gek word van de leraar >:)

• morphje

morphje

let's all love lain

Op maandag 29 april 2002 21:59 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Ik heb de adviezen opgevolgd volgens het boek van Yourdon en volgens de methode van mijn leraar.

Het eerste niveau waar ik naar ging kijken is het complete systeem met zijn omgeving (=contextdiagram) en de informatie die daartussen werd uitgewisseld. Een niveau lager (=DFD op systeemfunctieniveau) wordt het systeem nader uitgediept.

De namen van de flows corresponderen min of meer (verzoek/response vs. aanvraag/overzicht) volgens de regels van Yourdon.

Kan iemand mij anders ff een beetje op weg helpen, hoe ik wel een goed DFD model kan opzetten a.d.h.v. een takentabel (eventlist)?
defineer je externe entiteiten eerst
(als je dus systeem als entiteit heb, schrijf het dan ook op)
Bepaal je belangrijkste stromen naar je model
Laat de stromen tussen externe entiteiten voor wat het zijn, als je ze toch moet modeleren, dan heb je je gebied te klein gekozen :) (mag je weer opnieuw beginnen)

Zodra je dat klaar heb en je diagram volledig consistent is, doorgaan met je 1e laag DFD. Let op deze moet nog niet te veel in details vallen, daarvoor zijn je 2e laags DFD's (waar de klant meestal toch niet geinteresseerd in is :))

Verder even zelf uitzoeken :) Yourdon is een hoop droge saaie stof ....
Pagina: 1