[PHP] novell username opvragen.

Pagina: 1
Acties:

• mrEarthling
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hallo,

Wij zijn bezig met een project voor op school. Daarvoor moeten wij een database opzetten, waarin de Novell username geplaatst moet worden.
Dit moet te doen zijn met behulp van de %LUSERLOGIN% variabele, maar via passthru lukt dit niet.
Wij zaten te denken of dit niet via een cookie kan.
Maar wij kunnen geen relevante informatie vinden.

Het is dus de bedoeling dat zodra een gebruiker een record invult, er dus zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen , een Novell user name wordt meegenomen.
De rest van de records werken.

Gaat je geen reet aan wat voor een Pjoeter ik heb ;)

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem. Er moet zodra de pagina bezocht wordt meteen de novell username opgevraagt kunnen worden. Ik neem aan dat dit dan het zelfde is.

Kan iemand ons beide helpen?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat dit niet mogelijk is.

Verwijderd

Je kan met ODBC naar de Novell server (kan natuurlijk ook localhost zijn) connecten (naar die database dus), en daar dan natuurlijk alles uitlezen wat je wil.

Helaas voor jullie heb ik dit nog nooit geprobeerd :P

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:40 schreef NextGeneration het volgende:
Je kan met ODBC naar de Novell server (kan natuurlijk ook localhost zijn) connecten (naar die database dus), en daar dan natuurlijk alles uitlezen wat je wil.
Dit lijkt geen optie, omdat ik niks van novell ken, en ook geen toegang heb tot de novell server. De PHP/MySQL server draait op een NT bak.

Ik denk dat dit ook erg moeilijk gaat worden.

• mrEarthling
  • Niet online
OK dat gaat dus niet lukken.

Maar is het niet mogenlijk om het "passthru()" of "exec()" commando op een andere manier aan cd zijde van de client kan laten uitvoeren?
Het oorspronkelijke idee was om dit dan door middel van een cookie op de client te laten uitvoeren. Maar kan dit nog op een andere manier ?

Verwijderd

quote van php.net (in ref.exec)
I found a way to get a userlist (users logged in at Novell or NT) into a PHP-script. Because executing commands from PHP seems a lot of trouble i made a bat-file being executed every hour on the server. In the bat-file i put: nlist user /a >> aaa.txt Now, from PHP you can easily read the aaa-file and there you are, all user in your PHP-script!
is vast niet nuttig maar kwam het net toevallig tegen...

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ten 1ste: ik heb geen verstand/ervaring van/met Novell dus waarschuw mij als ik onzin loop te praten :)

Het lijkt mij vrij simpel te doen. Als ik het goed begrijp, kan je op de client met wat Novell software wel die username achterhalen.
1-Schrijf een oersimpel progje in VB/C/Delphi/etc. dat de output van die Novell software opvangt en daar de username uit haalt. Laat dit vervolgens een html-bestandje wegschrijven naar bijvoorbeeld "c:\login.html". Dit programmaatje komt op de client te staan en wordt uitgevoerd direct na het inloggen.

2-Laat bij het starten van de browser automagisch het bestandje "c:\login.html" openen. Die ziettur dan ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<html>
<head>
<script language="JavaScript">
window.location = http://server/login.php?novellusername=Harry
</script>
</head>
</html>

3-Je hebt nu de username geteleporteerd naar PHP op de server en kan 'm in een sessie opslaan om er vervolgens allerlei userfriendly dingen mee te doen. Ik zeg expres userfriendly, omdat zo'n methode natuurlijk niet waterdicht is.

This can no longer be ignored.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 22:35 schreef Erik Jan het volgende:
Ten 1ste: ik heb geen verstand/ervaring van/met Novell dus waarschuw mij als ik onzin loop te praten :)

Het lijkt mij vrij simpel te doen. Als ik het goed begrijp, kan je op de client met wat Novell software wel die username achterhalen.
1-Schrijf een oersimpel progje in VB/C/Delphi/etc. dat de output van die Novell software opvangt en daar de username uit haalt. Laat dit vervolgens een html-bestandje wegschrijven naar bijvoorbeeld "c:\login.html". Dit programmaatje komt op de client te staan en wordt uitgevoerd direct na het inloggen.

2-Laat bij het starten van de browser automagisch het bestandje "c:\login.html" openen. Die ziettur dan ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<html>
<head>
<script language="JavaScript">
window.location = http://server/login.php?novellusername=Harry
</script>
</head>
</html>

3-Je hebt nu de username geteleporteerd naar PHP op de server en kan 'm in een sessie opslaan om er vervolgens allerlei userfriendly dingen mee te doen. Ik zeg expres userfriendly, omdat zo'n methode natuurlijk niet waterdicht is.
Het is idd erg leuk bedacht. Maar er wordt al een andere standaard pagina geladen bij het opstarten van IE. Dus dat gaat niet op. Maar misschien zoals mrEarthling al zei: Doormiddel van een cookie?
Zou echt niet weten hoe zoiets zou werken.
Het is dus mogelijk om de novell variabele op te vragen door:
code:
1
echo %LUSER%

Dus als er iets van een cookie die opdracht kan uitvoeren en php kan die vervolgens als variabele gebruiken, dan ben ik klaar.

Iemand een idee of dit zou kunnen?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 22:35 schreef Erik Jan het volgende:
[blaat]
Goed plan (in dit geval dan), maar maak het proggie dan iets veiliger en laat hem die info in een mysql (?) database zetten.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

dreamraver:
Maar er wordt al een andere standaard pagina geladen bij het opstarten van IE. Dus dat gaat niet op.
Kom op zeg, denk een beetje creatief! :( Dan mik je toch op die standaard pagina een link naar die HTML file op je HD. Je moet toch ooit op een manier bij dat userafhankelijke gedeelte van die site komen?
Maar misschien zoals mrEarthling al zei: Doormiddel van een cookie? Zou echt niet weten hoe zoiets zou werken.
Het kan OOK met een cookie ja, dat is gewoon een andere manier om ongeveer hetzelfde te doen. Niet veel makkelijker denk ik. Wat wel iets zegt is dat bijv. MSN mijn methode, dus met dat HTML paginaatje, gebruikt om op Hotmail accounts in te loggen.
Het is dus mogelijk om de novell variabele op te vragen door:
echo %LUSER%
Kijk hier heb je al iets nuttigs. Doordat Novell die username in een omgevingsvariabele parkeert, kan je het waarschijnlijk zelfs oplossen met een simpel batch bestandje. Er hoeft dus zelfs geen VB/C++ aan te pas te komen.
Dus als er iets van een cookie die opdracht kan uitvoeren
Hieruit blijkt dat je geen kennis van zaken hebt. Een cookie die een opdracht uitvoert?!?!?? Ik raad je aan eerst het een en ander te lezen, voordat je de verantwoordelijkheid van zo'n systeem, dat misschien wel vitaal is in een organisatie, op je neemt.
NextGeneration:
Goed plan (in dit geval dan), maar maak het proggie dan iets veiliger en laat hem die info in een mysql (?) database zetten.
Veiliger dan dit kan je het niet echt maken (op zo'n simpele manier dan), want je werkt alleen maar met een username. Als wij hier op GoT allemaal zouden kunnen inloggen met alleen onze usernames, zou ik binnen no-time het private Warez forum van de crew binnen zijn >:)

This can no longer be ignored.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
je kan die novell server toch gewoon ldap query'en?

er zijn iig mensen die met perl dingen op een novell server doen via ldap, dus moet dit met php ook kunnen :)

je zou misschien kunnen matchen op 'remote ip' en daar door de ldap heen browsen e.d.

wat misschien ook wel kan (minder netjes)
is de loginnaam via 't loginscript in een tmp filetje zetten (gewoon met iets van 'echo %LUSERLOGIN% > c:\temp\loginnaam')
en deze dan via javascript uitlezen?
(vraag me af of dat allemaal wel kan, en het is wel _vies_ :)

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Met JavaScript kan je niets doen met files. Niets.
Ja, je kan dingen doen als window.location = "dingetje.htm" en dan heb je het ook wel weer gehad.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 23:20 schreef Erik Jan het volgende:
... kan je het waarschijnlijk zelfs oplossen met een simpel batch bestandje. ...
zoals ik al zei...
je laat op de server een bat scriptje draaien met echo %LUSER% >> blaat.txt ofzo erin en dan lees je met php je textbestandje uit...

• mrEarthling
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 13:50 schreef zellufs het volgende:

[..]

zoals ik al zei...
je laat op de server een bat scriptje draaien met echo %LUSER% >> blaat.txt ofzo erin en dan lees je met php je textbestandje uit...
Ja, maar het probleem is dat %LUSER% niet op de server werkt. :'( Het moet op de client worden uitgevoerd.
Dat is dus eigenlijk het groote probleem, en vandaar dat ik het met een cookie wou proberen.

Pagina: 1