[CM]Lift-constructie voor TFT in/uit tafel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 10:49

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Topicstarter
Ik laat op dit moment een tafel ontwerpen waar een TFT-scherm rechtstandig uit omhoog moet kunnen komen.
Als ik wil werken komt 'ie dus uit de tafel zetten, ben ik klaar met werken, dan zakt 'ie weer weg in de tafel, waardoor het lijkt als een normale (lege en opgeruimde) eettafel.

Nu zoek ik alleen nog een leverancier voor een liftconstructie. Ik heb zitten denken aan hydraulisch of met een electromotor.
Het liefst iets als een krik of eenvoudige electrische hoogte versteller. Iemand hier enig idee of het al eerder gezien/gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie193
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik werk aan zo'n zelfde contructie.

Ik maak gebruik van een elektromotor met daaraan een wormwielvertraging en een spindel van 50cm. Omdat de wormwieloverbrenging zelfremmend is, hoeft er niet "geklikt" te worden, en kan ik met een druk op de knop m'n TFT-tje laten stijgen of dalen. Met twee switches aan het begin en eind van de baan stopt de aandrijving. Ik wil uiteindelijk als ik m'n compu aanzet m'n TFT automatisch omhoog laten komen, maar hoe dat moet weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140

als je je pc aanzet komt er 5V op de usb poort daar kan je natuurlijk gewoon een relais mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Je werkt aan zo'n constructie?! Hoe ver van operationeel is hij dan?
Mijn meubelmaker ziet het niet zitten om het zelf te maken, dus ik moet zelf wat vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Dat kan je supergoedkoop kunnen doen:

Benodigdheden:
2 microswitches
1 electromotor
2 relais
3 drukknoppen
4 buizen en 4 stukjes buis* die precies erover passen.
1 lang draadeinde (tapeinde)
1 moer die op de draadeinde past
1 metalen plaat(je)
1 plank
2 tandwielen **

Boor 4 gaten elk in de hoek van de plank, bevestig daar de dikkere buisjes* in (met epoxy-hars oid)
zorg ervoor dat deze buisje niet te kort zijn, anders gaat de plank kantelen
boor een gat aan de bovenkant, tussen de 2 bovenste buisjes, waar het draadeinde makkelijk heen gaat.
boor een gat in het metale platje dat zo groot is dat het draadeinde makkelijk kan bewegen, maar de moer er niet doorheen valt.
Loop naar de plaatselijke smit oid en vraag hem om het moertje eop het gat te lassen.
boor in elke hoek van het plaatje een gaatje zodat de zelftappertjes er in passen.
bevestig het plaatje aan de onderkant van de plaat.
bevestig een tandwiel aan het tapeinde, en een aan de electromoter.
plaats een microswitch op de volgende plaatsen:
een bovenaan, zodat de switch schakeld als de plaat net gelijk staat met het tafelblad.
en een onderaan, zodat de switch schakeld als de plaat onder is.

stuur met de drukknoppen de elektro moter aan volgens het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lift.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Het gewicht dat omhoog moeten komen zal ongeveer 25-30 KG zijn. Aan de constructie met een moer en een as heb ik zelf ook gedacht. Heb je dat ook niet in een hydraulische vorm. Lijkt me nog net wat geavanceerder. Prijs maakt me niet zo veel uit als het maar quite impressive is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49494

Een maand of 2 geleden was hier iemand die zijn toetsenbord onder tafel vandaan liet komen met behulp van een oude electrische autoraammotor.. ik zal s ff kijken of ik dat linkje nog kan vinden

edit:
[topic=416892/1/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 13:25 schreef mmmuttley het volgende:
Een maand of 2 geleden was hier iemand die zijn toetsenbord onder tafel vandaan liet komen met behulp van een oude electrische autoraammotor.. ik zal s ff kijken of ik dat linkje nog kan vinden

edit:
[topic=416892/1/25]
Wat trekt zo'n motor? Kan ik die gebruiken voor zo'n scherm of is 'ie daarvoor te zwak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Op vrijdag 26 april 2002 13:21 schreef Goodielover het volgende:
Het gewicht dat omhoog moeten komen zal ongeveer 25-30 KG zijn. Aan de constructie met een moer en een as heb ik zelf ook gedacht. Heb je dat ook niet in een hydraulische vorm. Lijkt me nog net wat geavanceerder. Prijs maakt me niet zo veel uit als het maar quite impressive is.
hydraulisch = idd duur, maar ook nog eens bijzonder moeilijk, en luister nogal nauw qua leidingen en kleppen!
ook heb je een hydraulische compressor nodig, die veel energie vreet.

Maar als je wilt proberen: zoek op de plaatselijke sloop voor onderdelen van een laadklep van vrachtwagens.
Maar bekijk eerst hoe zo 'n klep werkt, als je de onderdelen ziet die je erbij betrokken zijn zal je van dit idee snel afvallen.

De moer-as construktie kan je zo stevig maken als je wilt!
Je moet nl. bedenken dat je een zware as kan gebruiken.
de overbrenging (lees de tandwiel verhoudingen) en de kracht/snelheid electromotor bepalen de snelheid/krachtverhouding.
Je kan er ook voor kiezen om 2 snellere maar minder krachtige motors in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44997

misschien kun je iets maken met een oude gasveer van een achterklep van een sloopauto en een contragewicht, dan is het helemaal geruisloos en mooi vetraagd.Eventueel met een hefboomwerking om de juiste uislag/kracht te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Heeft iemand enig idee van een site waar je zulke dingen kan bestellen.
Ik heb al gezocht met Google, maar dan kom ik niet bij sites met een on line winkel.
Op vrijdag 26 april 2002 11:40 schreef equinoxe het volgende:
Dat kan je supergoedkoop kunnen doen:

Benodigdheden:
1 electromotor
4 buizen en 4 stukjes buis* die precies erover passen.
1 lang draadeinde (tapeinde)
2 tandwielen **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32
Dat lijkt me een kewl idee! Hopen dat ie een beetje goed wordt uitgevoerd :P
Als ie klaar is willen we natuurlijk wel pics zien!! 8-)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Electromotor: Sloop, grof vuil , milieupark*. Anders bij de locale witgoed electroboer.

Tandwielen: (zie electromotor) anders brommerzaak (heb je wel nog een ketting nodig)

Buizen, lange tapeinden etc. gamma praxis etc..

* milieupark en sloop zijn echte paradijsjes voor dit soort projecten.
Je bent wel een tijdje bezig met zoeken, maar als je een beetje geluk hebt, bespaar je je 100-en guldens(of euro's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix08
  • Laatst online: 01-05 22:04
Voor me stage heb ik me bezig gehouden met het electrisch maken van een bureau stoel. Dus hoogte verstelling en een rem op de stoel voor mindervalide mensen.

Voor de hoogteverstelling kan je even zoeken naar LINAK. Wet duur, maar het is een handig apparaat. Er zijn ook nog wel andere apparaten. Zoek anders even op Lineaire geleiding ofzo. Kan je trouwens ook heleboel inspriratie uit halen als je zelf zoiets wilt bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 15:17 schreef Turb0M4n het volgende:
Voor me stage heb ik me bezig gehouden met het electrisch maken van een bureau stoel. Dus hoogte verstelling en een rem op de stoel voor mindervalide mensen.

Voor de hoogteverstelling kan je even zoeken naar LINAK. Wet duur, maar het is een handig apparaat. Er zijn ook nog wel andere apparaten. Zoek anders even op Lineaire geleiding ofzo. Kan je trouwens ook heleboel inspriratie uit halen als je zelf zoiets wilt bouwen
Bedankt. Ik heb eens wat info aangevraagd. Kan ik weer wat ideeen opdoen. Nu eerste een weekje op vakantie, dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Op maandag 29 april 2002 15:16 schreef equinoxe het volgende:
Electromotor: Sloop, grof vuil , milieupark*. Anders bij de locale witgoed electroboer.

Tandwielen: (zie electromotor) anders brommerzaak (heb je wel nog een ketting nodig)

Buizen, lange tapeinden etc. gamma praxis etc..
dit lijkt me haalbaarder en goedkoper .. dan hydraulisch ..

Of wat je kan doen is een soort van la vertikaal maken en in de la je TFT
Dan onderop de la een soort van moer bevestigen die aan je la zit en dan een zeer lange tap :? tot aan de bovenkant (onderkant van je tafel) latenlopen en door aan die tap te gaan draaien zal de la naar boven komen. de la geleid meteen je monitor. dan is het een kwestie van timen of met behulp van een switch de zaak aan/uit zetten

Tja vanalles

Pagina: 1