Toon posts:

[compaq 5500+1000mbit nic] doorvoer bandbreete?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
bezig met windows 2000 migratie project.
en de klant dwingt me om een compaq 5500 te gebruiken als
fileserver :{ aangezien deze fileserver alle data,home,profile van 800 tot 1600 grbuikers gaat bevatten, zal deze het liefts op gigabit netwerk moeten draaien.

Dat kan ook volgens compaq....
Maar ik zie ook in de specs staan dat de PCI bus van de 5500
33mhz is...

Vraag:
Heeft het wel nut om een gigabit NIC op een pci bus van 33mhz te laten draaien???
Volgens mij kan de pci bus nooit 800/900mbit per seconde pompen?

Wat is dan wel de doorvoer?
wat is de beste oplossing? om toch een zo hoogmogelijke doorvoer te halen op de 5500?? dual NIC?

links:
http://www.compaq.com/products/servers/networking/NC6134/index.html (de NIC die volgens compaq in de 5500 kan.)
http://www.compaq.com/products/servers/proliant5500-xeon/index2.html (Informatie over de compaq 5500)
http://www.compaq.com/products/quickspecs/10279_div/10279_div.html#TechSpecs (SPECS VAN de COMPAQ 5500)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je moet dus juist een Gigabit NIC nemen, want dan is tenminste je netwerk NIET de beperkende factor.
Je zit vast aan je PCI-bus, daaraan kan je niets doen, dus moet je daarna alle andere schakels in het verhaal (schijven, SCSI-bus, netwerk) zodanig dimensioneren dat die sneller zijn.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Op vrijdag 26 april 2002 10:19 schreef mvdejong het volgende:
Je moet dus juist een Gigabit NIC nemen, want dan is tenminste je netwerk NIET de beperkende factor.
Je zit vast aan je PCI-bus, daaraan kan je niets doen, dus moet je daarna alle andere schakels in het verhaal (schijven, SCSI-bus, netwerk) zodanig dimensioneren dat die sneller zijn.
Klinkt mij als een advies om met een Ferrari over een karrepad te gaan rijden.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21

Arno

PF5A

Die 5500 is maar een oud beestje... ik zou toch echt even met die klant gaan babbelen als ik jou was ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Die klant kan beter twee 100 Mbit nics "teamen" ...
Dat is toch beter aangezien je dan niet op de PCI-bus je bottellneck hebt ...

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Op vrijdag 26 april 2002 10:23 schreef Talon het volgende:
Dat is een goed idee. Je hebt van Compaq van die teaming nics. (Nic met 2 100 megabit aansluitingen die uitbereidbaar is naar 4 aansluitingen).

Heb je in mijn ogen meer aan dan een gigabit nic in deze bak.

• mvdejong

mvdejong

Op vrijdag 26 april 2002 10:21 schreef Kirpeknots het volgende:

[..]

Klinkt mij als een advies om met een Ferrari over een karrepad te gaan rijden.
Nee, dat klinkt als een zinnig advies om te kijken welke stappen je in je communicatie-pad hebt.
Vervolgens kijk je wat de traagste is waaraan je niets kunt verhelpen (in dit geval de PCI-bus).
Daarna zorg je ervoor dat alle andere stappen sneller zijn, want dan heb je de maximale performance voor de configuratie.

Je kunt wel gaan trunken, maar meer dan quad 100 Mbps begint ook lastig te worden, kost ook kapitalen (switch-poorten zijn ook duur), en daarmee belast je de PCI-bus niet volledig.

Trouwens, 33-bits PCI @ 32-bits is nog altijd 1 Gbps nominaal, bus en netwerk hebben protocol-overhead, maar de bus heeft natuurlijk meer te doen, maar zoveel overkill is Gigabit ook niet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mvdejong

mvdejong

Op vrijdag 26 april 2002 10:23 schreef Talon het volgende:
Dat wil dus zeggen dat als je een bottleneck hebt, je vervolgens nog onder de performance daarvan gaat zitten. Dat is zoiets als met de auto haast hebben, en dan concluderen dat gezien de maximum-snelheid van 120 km/u je een 2CV moet nemen, want die haalt dat tenminste niet.

Je kan niet sneller dan die gegevens PCI-bus, maar waarom willen jullie dan allemaal nog langzamer dan die bottleneck. Volledig belasten die bus, dan haal je de maximale performance uit je systeem.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:42

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 26 april 2002 10:32 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dat wil dus zeggen dat als je een bottleneck hebt, je vervolgens nog onder de performance daarvan gaat zitten. Dat is zoiets als met de auto haast hebben, en dan concluderen dat gezien de maximum-snelheid van 120 km/u je een 2CV moet nemen, want die haalt dat tenminste niet.

Je kan niet sneller dan die gegevens PCI-bus, maar waarom willen jullie dan allemaal nog langzamer dan die bottleneck. Volledig belasten die bus, dan haal je de maximale performance uit je systeem.
Vind ik ook...

Je hebt ook van die goedkope gigabit nics.
In de orde van 100.
2 goeie 100mbit nics om te teamen kosten al meer dan dat.

Die goedkope gigabit nics zal zoiezo nooit 1000mbit halen maar nog altijd wel meer dan die 200mbit trunk.

Natuurlijk moet je dan wel nog ergens naar toe met die 1000mbit.
Als je geen switch met een 1000mbit poort hebt en je moet er nog 1 kopen dan klopt de prijsvergelijking helemaal niet meer.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Ik moet helaas toegeven dat jullie gelijk hebben.

Ik pas mijn advies ook gewoon aan :
Gigabit NIC erin en laat dat beessie maar blazen.
Als het niet sneller gaat : Jammer !
Is ook een beetje de klant zijn eigen verantwoordelijkheid.
Je kan niet verwachten dat het allemaal sneller gaat als je dar niet de hardware voor neerzet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, heb het inmiddels besproken.

en de klant zecht nu: als er gaande weg het migratie project blijkt dat er performens problemen ontaan op de file server, naar een andere oplossing gekeken moet worden.

heb de gigabit nic inmiddels in bestelling gedaan. :P

bedankt voor de super snelle antwoorden, mede Tweakers.
*D

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op vrijdag 26 april 2002 11:01 schreef MM_Zork het volgende:
Ja ok, heb het inmiddels besproken.

en de klant zecht nu: als er gaande weg het migratie project blijkt dat er performens problemen ontaan op de file server, naar een andere oplossing gekeken moet worden.

heb de gigabit nic inmiddels in bestelling gedaan. :P

bedankt voor de super snelle antwoorden, mede Tweakers.
*D
klanten... ze zijn allemaal hetzelfde :z

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1