Toon posts:

[.NET] Remoting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
naar aanleiding van dit topic, zou ik graag een voorbeeld hebben van hoe dynamisch een webservice aan te roepen die runtime bepaald wordt. Ik heb overal al gezocht maar nergens een concreet voorbeeld kunnen vinden.

Wat ik dus wil is:

1. Gebruiker tikt zoekwoord in
2. Programma spreekt UDDI server aan en komt terug met lijst van 'providers'
3. Gebruiker kiest provider
4. Programma laat alle webservices van provider zien
5. Gebruiker kiest webservice
6. Programma geeft schermpje waar alle benodigde parameters ingevuld worden
7. Gebruiker vult parameters in en submit'
8. Resultaat wordt netjes verwerkt

Het ophalen van services van de UDDI server (t/m 4) is dus geen probleem. Dat werkt al met de UDDI SDK, maar het probleem is dus hoe die webservice dynamisch te laden en aan te roepen. Blijkbaar moet dat met remoting, maar heb hier dus geen concrete nuttige voorbeelden van kunnen vinden

Verwijderd

Volgens mij lijkt het me nuttig dat je de webservices die de gebruiker wil gebruiken allemaal dezelfde interface implementeren. je kunt dan in je client app mbv die interface je code afstemmen op de gekozen webservice.

Een gebruiker laten kiezen tussen webservice Appel en Peer, die beide iets compleet anders doen met ditto interface lijkt me logisch gezien zinloos: een client applicatie maakt gebruik van logica aangeboden door een webservice: maw, besteedt logica uit aan een webservice. Die webservices moeten dan wel die logica uit kunnen voeren lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
True, maar dat is het probleem dan ook niet. Het probleem is om runtime een instantie van een willekeurige webservice te maken en die dan aan te kunnen spreken. Ik kom er niet uit iig ;(

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum ik heb veel met de interne kant van .NET Remoting gewerkt maar heb me nooit met runtime kennismaking met web-services bezig gehouden... Ik weet daarom niet wat de 'way to go' is.

Ik verwacht dat je aan de slag moet met de WSDL definitie (waar je alles uit kan halen), maar wellicht dat je ook standaard reflectie kunt gebruiken....

Sorry dat ik je niet specifieker kan helpen... Ik ga over een paar dagen weer aktief verder met .NET Remoting dus misschien dat ik dan alsnog wat kan brabbelen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 08:15
Ik denk dat je er niet onderuit komt om per web-service een aparte applicatie te maken. Wat is het nut als je de data die van de webservice komt niet op een fatsoenlijke manier verwerkt/presenteerd? (als je uberhaupt al runtime kan achterhalen welke methodes nuttig zijn om aan te roepen)

Verwijderd

Topicstarter
Het is dan ook niet mijn idee... ;)

Ik moet voor bedrijf waar ik stage loop een POC 'Proof Of Concept' maken voor een bedrijf om te bewijzen dat .NET (combinatie van webservices, MSBiztalk en een UDDI Server) voor hun 'the way to go' is... Het opzetje is als volgt: Maak 3 simpele webservices die elk client-info teruggeven aan de hand van een client-ID (al af), elke webservice maakt gebruik van een eigen database (in dit geval: SQL Server, Access en Excel :o). Maak dan drie applicaties die gebruik maken van deze webservice: Een ASP applicatie, die dmv van Biztalk server info teruggeeft (af), een Windows applicatie die simpelweg die webservices raadpleegt (ook af) en een Excel Macro, die aan de hand van de UDDI Server en user-input webservices opzoekt en afhankelijk van de keuze van de gebruiker een webservice raadpleegt (niet af dus...) Bij die laatste zit 'm dus de kneep.

Ik heb zelf dus ook serieuze twijfels bij het nut van die laatste applicatie. IMO is UDDI daar niet voor bedoeld. Toch ben ik benieuwd of het uberhaupt mogelijk is zonder zelf WSDL bestanden handmatig in te gaan lezen en om te gaan zetten naar een bruikbare interface.
Pagina: 1