Oudere Compaq deskpro = IRQ ramp

Pagina: 1
Acties:

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:11

nixan

and then?

Topicstarter
Het gaat over een Compaq DP2000 van een kennis van mij.
Dit is een Pentium 200MMX

In deze PC werkten een PCI geluidskaart en een PCI modem al enige tijd zonder problemen samen, onder Windows 95.
(modem = intel HaM, geluidskaart = Crystal PnP)

Mijn kennis had echter een nieuwe Printer gekocht met een USB aansluiting, dat mocht geen probleem zijn, omdat deze aansluiting aanwezig is aan de achterzijde van de PC.

Omdat Windows 95 nog nooit van USB gehoord heeft, hebben we WindowsME geinstalleerd en sinds die tijd bestaat het probleem.

De PC heeft 3 PCI sloten (en een zooi ISA sloten) van deze PCI sloten hebben er 2 een gedeeld IRQ met een 'integrated device' (VGA en de USB-controller)

Een van mijn twee externe PCI devices kan ik dus vrijwaren van problemen door deze in een slot te steken dat geen IRQ deelt met een device van het moederboard.
De andere (of het nou het modem, of de geluidskaart is) zorgt altijd voor problemen. Als ik in de BIOS setup het IRQ wil wijzigen, meldt deze vrolijk dat het IRQ van het 'integrated device' ook gewijzigd is, omdat deze hetzelfde moet zijn.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Zijn er PCI geluidskaarten of modems die hier toleranter in zijn?
Of moet ik per se omzien naar een ISA geluidskaart of een extern modem?

where is my car?

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:11

nixan

and then?

Topicstarter
oh ja, de eigenlijke problemen zijn dus de keiharde vastlopers als ik één van de devices wil gebruiken onder windows ME.

where is my car?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Compaq gebruikt gesharde irq's voor zijn eigen devices.
Daardoor kunnen er 2 apparaten 1 irq delen.
Het ene device reageert bij de opgaande flank,
terwijl die andere bij de neergaande flank reageert.
In de praktijk werkt dit echter niet helemaal goed.
Wat je kan doen is bij windows het vinkje verwijderen bij automatische instellingen gebruiken, bij beide devices die hetzelfde irq willen gebruiken.
Als dit niet werkt, kan je 1 van de kaarten in een ander slot doen.
Meestal ziet windows dan een ander device, waar hij dan ook een ander irq toekent.
Wat ook nog een oplossing kan zijn, is windows 98(se) gebruiken.
Windows ME is prima, zolang je geen problemen hebt, maar als het niet werkt,
krijg je het ook niet zo eenvoudig werkend.
Ik gebruik zelf trouwens wel windows ME, maar ik heb dan ook geen a merk.
Een a merk, gaat meestal problemen geven als je iets erin stopt wat niet officieel door dat a merk ondersteund wordt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB