Volgorde draadjes 10mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja het klinkt stom, maar ik weet het niet uit mn hoofd. Wel kan ik 100 mbit draadjes maken, maar ik de FAQ staat alleen Cat5 beschreven en bij google ofzo kan ik er ook niks over vinden.
Heft iemand een schemaatje voor me ofzo?
tnx

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 26 april 2002 09:46 schreef YT-Croc het volgende:
Ja het klinkt stom, maar ik weet het niet uit mn hoofd. Wel kan ik 100 mbit draadjes maken, maar ik de FAQ staat alleen Cat5 beschreven en bij google ofzo kan ik er ook niks over vinden.
Heft iemand een schemaatje voor me ofzo?
tnx
100Mbit draadje is het zelfde bedraad als een 10Mbit draadje, alleen de twisting is anders.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:07
:? :? :?

Waarschijnlijk wil jij weten hoe je een crossed (twisted-pair) cable en een straight cable maakt. :*

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 09:49 schreef c70070540 het volgende:

[..]

100Mbit draadje is het zelfde bedraad als een 10Mbit draadje, alleen de twisting is anders.
nee nu weet ik nog niet hoe het moet :)
Praeth: ik heb 4 draadjes, daarmoet ik cat3 van maken, kun je me misschien helpen? Want heir heb ik niks aan

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 26 april 2002 09:51 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

nee nu weet ik nog niet hoe het moet :)
Praeth: ik heb 4 draadjes, daarmoet ik cat3 van maken, kun je me misschien helpen? Want heir heb ik niks aan
Je schrijft zelf dat je weet hoe je een 100Mbit kabel moet maken. DUS: Je weet ook hoe je een 10Mbit kabel moet maken. Dat heeft qua pinbezetting niets, maar dan ook niets met snelheid te maken!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 09:53 schreef c70070540 het volgende:

[..]

Je schrijft zelf dat je weet hoe je een 100Mbit kabel moet maken. DUS: Je weet ook hoe je een 10Mbit kabel moet maken. Dat heeft qua pinbezetting niets, maar dan ook niets met snelheid te maken!
Oh jij kan dus vertellen wat ik weet. Als ik het zou weten dan zou ik het niet vragen........................

• joca
  • Laatst online: 12-07-2025
Een CAT5 kabels is zowel geschikt voor 10 als 100 Mbit, een CAT3 kabel is weer niet geschikt voor 100Mbit.

De bedrading is hetzelfde.
Je hebt alleeen een 568A en B manier, zolang je aan alle 2 de kanten hetzelfde neemt heb je een straight kabel. Sluit je hem aan de ene kant volgens 568A en de andere kant volgens 568B dan heb je een cross cable.

Bij een straight cable maakt het niet uit of je de A of B manier gebruikt, ik geloof dat ze 568A aanraden als je 1Gbit over je lijn heen wilt hebben, je moet dan ook wel minstens CAT5e hebben.

Hoe de kleur volgorde is zou ik zo ff niet weten, maar met google zal je vast wel een schema vinden.

• Willem2
  • Laatst online: 19-08 15:22

Willem2

Ω is futile

Afbeeldingslocatie: http://www.vddh.com/pix/rj45.jpg

en als je nou 1,2,3,6 aansluit volgens het bovenste plaatje zou het moeten werken (denk ik... ;) )

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het verschil in 10 & 100mbit zit hem in de NIC en niet in de (CAT5) kabel

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 26 april 2002 09:55 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Oh jij kan dus vertellen wat ik weet. Als ik het zou weten dan zou ik het niet vragen........................
Dit:

Wel kan ik 100 mbit draadjes maken, maar ik de FAQ staat alleen Cat5 beschreven

waren jou woorden, en daar maak ik het vorige uit op. Als dit dus niet is wat je wil weten moet je je vraag duidelijker stellen!

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 09:55 schreef Joca het volgende:
Een CAT5 kabels is zowel geschikt voor 10 als 100 Mbit, een CAT3 kabel is weer niet geschikt voor 100Mbit.
dat wist ik al

De bedrading is hetzelfde.
Je hebt alleeen een 568A en B manier, zolang je aan alle 2 de kanten hetzelfde neemt heb je een straight kabel. Sluit je hem aan de ene kant volgens 568A en de andere kant volgens 568B dan heb je een cross cable.
dat iwst ik ook al

Bij een straight cable maakt het niet uit of je de A of B manier gebruikt, ik geloof dat ze 568A aanraden als je 1Gbit over je lijn heen wilt hebben, je moet dan ook wel minstens CAT5e hebben.
ik heb 4 draadjes, dus dat gaat moeilijk lukken...

Hoe de kleur volgorde is zou ik zo ff niet weten, maar met google zal je vast wel een schema vinden.
Op vrijdag 26 april 2002 09:56 schreef Gunner het volgende:
Het verschil in 10 & 100mbit zit hem in de NIC en niet in de (CAT5) kabel
Als je een CAT5 kabel hebt dan kun je allebei de snelheiden halen, afhaneklijk van de hub en netwerkkaarten.
Maar dat is in dit geval dus neit aan de orde want ik heb 4 draadjes, waar je alleen cat3 mee kunt maken......

• Willem2
  • Laatst online: 19-08 15:22

Willem2

Ω is futile

kijk nou ff naar die tekening; want die heb ik niet voor nix gepost denker... :/

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 26 april 2002 09:58 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

[..]

Als je een CAT5 kabel hebt dan kun je allebei de snelheiden halen, afhaneklijk van de hub en netwerkkaarten.
Maar dat is in dit geval dus neit aan de orde want ik heb 4 draadjes, waar je alleen cat3 mee kunt maken......
Het bericht met plaatje van Willem2 zegt dan genoeg, en heb jij je antwoord. :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 10:00 schreef c70070540 het volgende:

[..]

Het bericht met plaatje van Willem2 zegt dan genoeg, en heb jij je antwoord. :)
yup die helpt ten minste door te zeggen welke draadjes ik moet aansluiten

• joca
  • Laatst online: 12-07-2025
kijk dan eens hier
Je moet dus pin 1,2,3 en 6 hebben.

Dit had je dus ook wel even met google kunnen vinden!

En zoals je ziet heb je voor 100Mbit ook maar 4 aders nodig!

Maar dat had willem2 dus ook al verteld!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 26 april 2002 10:03 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

yup die helpt ten minste door te zeggen welke draadjes ik moet aansluiten
Dat mijn antwoord niet voldoende was voor je lag voornamelijk aan jezelf omdat je er niet specifiek naar vroeg. Moet ik helderziend zijn dan of zo? Een duidelijke vraag krijgt over het algemeen een duidelijk antwoord. En een duidelijke vraag bevat de specifieke onderdelen waar jij een antwoord op wil weten. De vraag van jou had kunnen zijn:

Weet iemand welke aders of adernummers ik moet gebruiken voor een CAT3 kabel?

Dan had ik niet gereageerd, omdat ik dat niet uit mijn hoofd weet en hadden we ook niet lopen flamen, want daar begint het nu wel op te lijken.

Veel succes met je kabeltjes en probeer de volgende keer je vraag iets beter te specificeren, dan is het makkelijker reageren. :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 10:09 schreef Joca het volgende:
kijk dan eens hier
Je moet dus pin 1,2,3 en 6 hebben.

Dit had je dus ook wel even met google kunnen vinden!

En zoals je ziet heb je voor 100Mbit ook maar 4 aders nodig!

Maar dat had willem2 dus ook al verteld!
Hmm maar hoe kom ik er dan bij dat over 4 aders geen 100mbit kan? En wat maakt het dan uit, 4 of 8 als toch 100 mbit kan
Dus als ik nu pin 1,2,3 en 6 aansluit is het gewoon 100mbit?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
juist

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 15:36 schreef FatalError het volgende:
juist
Oke... Maar waarvoor zijn dan die nadere 4 draadjes die je bij een 8 aderige kabel gebruikt?

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

die andere draadjes kunnen eventueel gebruikt worden voor andere soorten patching. Denk hierbij aan analoog (2 draads) in een RJ45 socket en/of voor ISDN aansluiting (zelfde kabel, andere pin bezetting weer).

En er zijn natuurlijk ook van die exotische dingen (hardware firewalls, switches) die wel eens weer een NET afwijkende pinbezetting hebben.(voor configureren.)

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 15:50 schreef loquitos het volgende:
die andere draadjes kunnen eventueel gebruikt worden voor andere soorten patching. Denk hierbij aan analoog (2 draads) in een RJ45 socket en/of voor ISDN aansluiting (zelfde kabel, andere pin bezetting weer).

En er zijn natuurlijk ook van die exotische dingen (hardware firewalls, switches) die wel eens weer een NET afwijkende pinbezetting hebben.(voor configureren.)
MAar voor die alcatel modem en een normale switch moet het gewoon kunnen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

UTP is niet ontwikkeld voor Ethernet-netwerken.
UTP (d.w.z. RG-58U met RJ-45 connectoren) is, in een tijd dat nog niet elke medewerker een of meer PC's op zijn bureau had, als een standaard voor universele gebouw-bekabeling vastgelegd, en alle netwerk-technologieen zijn door de klanten die een gebouw op die manier bekabeld hadden. Want alleen markt-werking is in staat om de leveranciers van Ethernet, TokenRing, FDDI, ATM enz. zomaar er toe te krijgen een en dezelfde bekabelings-soort te gaan gebruiken.

Overigens zijn er een aantal Ethernet-exoten die wel alle 4 de paren gebruiken : 100Base-T4 en 100Base-VG (die het gebruiken om zo 100 Mbps over CAT-3 te krijgen, terwijl eigenlijk CAT-5 nodig is) en 1000Base-T (die het gebruikt om zo 1000 Mbps over CAT-5e te krijgen, terwijl eigenlijk CAT-7 nodig is).
Ten overvloede : voor die exoten moeten dus kaart en hub/switch hiervoor gemaakt zijn.
Een van de belangrijkste technische verschillen tussen de verschillende CAT-categorieen is het aantal twists per lengte-eenheid.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

1= 3 en 6=2 aan beide kanten..... voortaan maar GOOGLE GEBRUIKEN

4015Wp west (Dordrecht)

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 16:01 schreef Tutti-frutti het volgende:
1= 3 en 6=2 aan beide kanten..... voortaan maar GOOGLE GEBRUIKEN
van de voorkant gezien met het clipje omhoog?
en bij een cross doe je een kant 1,2,3 en 6 en aan de andere kant 6,3,2 en 1?

Verwijderd

4 draadjes?

rechte kabel: pootjes 1 2 3 en 6 aan beide kanten zelfde kleur ( 1 op 1 dus).

kruiskabel: 1 naar 3, 2 naar 6, 3 naar 1 en 4 naar 2.

De pootjes tellen als het clipje naar beneden wijst met de kabel naar je buik toe van links naar rechts.

• Y0ur1
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 16:29 schreef abreemjathuis het volgende:
4 draadjes?

rechte kabel: pootjes 1 2 3 en 6 aan beide kanten zelfde kleur ( 1 op 1 dus).

kruiskabel: 1 naar 3, 2 naar 6, 3 naar 1 en 4 naar 2.

De pootjes tellen als het clipje naar beneden wijst met de kabel naar je buik toe van links naar rechts.
oke tnx hier heb ik wat aan. en ik heb trouwens wel gegoogeld! kon alleen geen 10 mbit vinden, alleen 100 mbit
(tnx iedereen btw)

Verwijderd

Je gebruikt dezelfde kabel voor 10 en 100 Mbit. Dus had niets uitgemaakt.

Wat ik mij verder afvroeg, zitten er twists in de kabel die je gebruikt? Dat beperkt overspraak tussen de aderparen.
Pagina: 1