Probleem met mbr denk ik

Pagina: 1
Acties:

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 21:21
Ik wilde XP er gisteravond een keer opnieuw opzetten, na het formateren (NTFS) van de partitie en het kopieren van de bestanden start XP opnieuw op.

Nu heb ik het probleem dat mijn pc niet meer verder opstart en ik alleen de knipperende cursor rechtsboven zie staan.

Ik vermoed dus dat er een probleem is met de mbr.

Via de search kwam iki er niet uit.

Nou is mijn vraag:
Kan ik met een opstartflop van Win98 fdisk /mbr gebruiken op een NTFS schijf, werkt dit? Of zijn er andere mogelijkheden, zonder alle partities te verwijderen en de hele HD opnieuw in te richten. Op de andere partitie van die HD staat nemelijk 13 GB aan data die ik graag wil behouden.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan je niet gewoon opstarten vanaf cd-rom en dan je parrtitie repairen?

They made me do it.

Verwijderd

Opstartflop van Win98 kan geen NTFS partities lezen en dan werkt fdisk /mbr ook niet.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien dat met fdisk die betreffende partitie actief maken helpt. (dit vergeet ik namelijk regelmatig |:( )

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
fdisk /mbr van een dos bootflop zet de DOS mbr terug...
je moet de XP cd hebben en dan hopen dat er een systeem herstel optie op zit (emergency recovery)..

Wupsje

• mlevd
Opstarten vanaf cd rom heb ik al geprobeerd, zowel repareren als helemaal opnieuw istalleren. Werkt beide niet, hetzelfde probleem blijft bestaan.

Wat betreft het aktief maken, dat is hij volgens mij al want daar is niets aan veranderd. Het kopieren van de installatiebestanden gaat gewoon goed. Na het opnieuw opstarten gaat het fout, hij komt dan niet verder.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 26 april 2002 09:08 schreef PipoDeClown het volgende:
misschien dat met fdisk die betreffende partitie actief maken helpt. (dit vergeet ik namelijk regelmatig |:( )
Dat lijkt mij idd het probleem, maar XP setup zou dat zelf moeten doen.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 09:06 schreef 1Nismo1 het volgende:
Opstartflop van Win98 kan geen NTFS partities lezen en dan werkt fdisk /mbr ook niet.
dat maakt toch niet uit...

• mlevd
Op vrijdag 26 april 2002 09:11 schreef Wupsje het volgende:
fdisk /mbr van een dos bootflop zet de DOS mbr terug...
je moet de XP cd hebben en dan hopen dat er een systeem herstel optie op zit (emergency recovery)..

Wupsje
Die optie zit er wel op. Maar dan vraagt hij om een diskette, maar ik weet niet wat voor diskette dat zou moeten zijn.

Verwijderd

Volgens mij staat de juiste partitie wel actief aangezien hij maar 1 OS heeft en er geen melding wordt gegeven dat er geen OS aanwezig is.

Nu is alleen de vraag wat is het probleem. Mlevd tot waar gaat het booten goed, wat is het laatste wat je op je scherm ziet?

Eventueel zou je kunnen proberen iets met Partitionmagic te doen hier zit ook een tooltje bij om een bootmenu in je MBR te zetten. Dit moet uiteraard wel met floppen gedaan worden.

• mlevd
Zou het een mogelijk zijn om er tijdelijk een andere HD bij te zetten en hierop dan 2K of Xp te installeren.

Dan kan ik ieder geval de data er af halen.

Als ik dit doe is de corrupte HD dan wel toegankelijk ???

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 26 april 2002 09:26 schreef ferdivdw het volgende:
Volgens mij staat de juiste partitie wel actief aangezien hij maar 1 OS heeft en er geen melding wordt gegeven dat er geen OS aanwezig is.

Nu is alleen de vraag wat is het probleem. Mlevd tot waar gaat het booten goed, wat is het laatste wat je op je scherm ziet?

Eventueel zou je kunnen proberen iets met Partitionmagic te doen hier zit ook een tooltje bij om een bootmenu in je MBR te zetten. Dit moet uiteraard wel met floppen gedaan worden.
Als er geen active partitie is kan ie ook gewoon stoppen met booten zonder dat je een melding krijgt van "OS not found".
Vaak genoeg gezien.

• mlevd
Op vrijdag 26 april 2002 09:26 schreef ferdivdw het volgende:

Tijdens het opnieuw opstarten na het kopieren van de installatiebestanden gebeurt er helemaal niets, het enige wat ik zie is de knipperende cursor linksboven. Verder geeft hij helemaal geen meldingen of wat dan ook.

(kopieren van istallatiebestanden gaat goed, dan is de partitie toch ook aktief of niet??)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 09:28 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Als er geen active partitie is kan ie ook gewoon stoppen met booten zonder dat je een melding krijgt van "OS not found".
Vaak genoeg gezien.
Ok dat klopt denk ik wel ja, is voor mij ook weer een tijd geleden dat ik deze problemen had.

Verder is het mischien verstandig om er een HD bij te plaatsen en daar winXP op te zetten, mischien verstandig de volgende stappen aan te houden:
1. Oude HD eruit
2. Nieuwe HD erin op MASTER zetten
3. winXP installeren
4. na succesvolle installatie oude HD erin als SLAVE

• mlevd
Op vrijdag 26 april 2002 09:56 schreef ferdivdw het volgende:
Verder is het mischien verstandig om er een HD bij te plaatsen en daar winXP op te zetten, mischien verstandig de volgende stappen aan te houden:
1. Oude HD eruit
2. Nieuwe HD erin op MASTER zetten
3. winXP installeren
4. na succesvolle installatie oude HD erin als SLAVE
Ik denk dat ik dit inderdaad maar even ga proberen dit weekend, neem hier van m'n werk wel even een HD mee.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Kan inderdaad goed het mbr zijn.
fdisk werkt niet met ntfs.
fixboot gebruiken (met windows xp cd opstarten.)
Wat mij ook wel eens is gebeurd is dat bij een mislukte installatie, de bios settings verminkt raken.
Even de "factory defaults" in je bios instellen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• mlevd
Raar maar waar, maar niets lukt om de schijf met data en al te restoren. Het enige wat lijkt te lukken is een andere schijf erin proppen en alle data kopieren, maar daar ben ik nog mee bezig.

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Gebruik anders ipv Fdisk pqmagic
Pagina: 1