• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Oi,

Ik heb vandaag samen met een andere gozer een paar pics met mijn pasgekochte Canon Powershot A40 genomen door de telescoop van de sterrenwacht van de betafaculteit in Nijmegen. Een hoop pix waren helaas wat te gruizig of te onscherp (erg klote scherpstellen), maar een aantal wilde ik jullie niet onthouden. Misschien wel leuk.

De maan:
Afbeeldingslocatie: http://www.planologie.net/~jeroen/IMG_0136-thmb.jpg

specs:
Date/Time: 2002.04.25 22:05:50
Shutter speed: 1/640 sec
Aperture: 4
Exposure mode: Manual
Flash: Off
Metering mode: Evaluative
Drive mode: Single frame shooting
ISO: 100
Lens: 5.0 to 16.0 mm
Focal length: 11.0 mm
AF mode: Single AF
Focus point: [Center + Right]
Image size: 1600 x 1200
Image quality: Fine
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal

Jupiter:
Afbeeldingslocatie: http://www.planologie.net/~jeroen/IMG_0152thmb.jpg

specs:
Date/Time: 2002.04.25 22:38:51
Shutter speed: 2 sec
Aperture: 4
ISO: 100
Focal length: 11.0 mm
Focus point: [Center]
Image quality: Superfine

[edit...] ff size netjes aangepast :P

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

kan je die pics niet nog groter maken
:P

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 15:12

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~h.vanseggelen/pics/maan5.jpg

dit is mijn maanfoto, gamaakt zonder telescoop. jammer dat mijn camera maar 2.11mp is anders was de crop waarschijnlijk groter
de jouwe is echt vet !

¯\_(ツ)_/¯

• jeroen|IA
Hmmm wat voor lens heb je daar voor gehad dan? Die telescoop vergrootte op het moment van de maanfoto 60 maal geloof ik, en we hebben het hier dan over een telescoop van een metertje of 3 die met contragewichten is opgehangen, anders issie niet te tillen :)

Dit is trouwens nog een foto vanaf de omloop van de koepel. Je kijkt hier het terrein van het Radboud op. Helaas had ik op dat moment ISO400 ingesteld, wat de foto veel te gruizig maakt bij deze lage lichtopbrengst. Nouja, weet ik dat ook weer... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.planologie.net/~jeroen/IMG_0125-thmb.jpg

specs:
Date/Time: 2002.04.25 21:46:01
Shutter speed: 0.4 sec
Aperture: 3.5
ISO: 400
Focal length: 9.0 mm
Focus point: [Center]
Image quality: Fine

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Strak... Nu kijken of m'n pa met een Canon Powershot S20(?) dit ook kan :9~

Used to be Down Under... Foto gallery

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

op een S10/S20/S30/S40 kun je toch geen opzet lenzen plaatsen :?

Wel mooi gedaan trouwens, foto's van de maan met 10x digitale zoom zuigen zwaar vergeleken met bovenstaande foto's :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cap-team/got/maan.jpg

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Ik ben dus die gozer waar Jeroen mee naar de sterrenwacht is gegaan.

Het gaat hier om een 20 centimeter doorsnede, 2 meter brandpuntsafstand (dus f/10) refractor (lenzentelescoop) met een 60 mm eyepiece, dus een vergroting van 33x. De camera is met een statief ACHTER het eyepiece geplaatst, wat nogal erg lastig is (Dus je hebt dan dus 3 lenzen tussen CCD chip en object zitten).

Grotere vergrotingen zijn zeer goed mogelijk (tot 250 x blijft het beeld redelijk), maar dan is er nauwelijks meer met oculairprojectie een foto te maken.

Zie http://www.baschie.com/index.php?pageTitle=astro voor een plaatje van de telescoop, en voor wat foto's die ik gemaakt heb met een oude SBIG 375x241 astro CCD camera.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

hmm best knap als jullie nog zo'n foto hebben weten te maken dmv oculairprojectie!

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• jeroen|IA
Mja we hebben ook nog geprobeerd verder in te zoomen op gedeelten van de maan maar dan krijg je echt geen duidelijke projectie op de ccd van de camera meer. De foto's die daaruit gekomen zijn zien eruit als nondescript bruine vlekken. Het zou een onderbroek van een week oud kunnen zijn ;)

Verwijderd

mjah... we hebben een erg groot (in de zin van doorsnede van het eyepiece) clavé oculair gebruikt, dat vergemakkelijkt de zaak natuurlijk al, maar het was handiger geweest als we de cam rechtstreeks op de telescoop aan hadden kunnen sluiten, aangezien deze scope tegen de aarde indraait om gericht te blijven op een hemellichaam, moet je constant je camera +statief opnieuw richten, een hoop gedoe dus.

Daarnaast gaat oculair projectie meestal door 1 objectieflens en 1 eyepiece te gebruiken, en de cam daar zonder lens op te richten (hebben we ook speciale verloopjes voor enzo), het is weinig gebruikelijk de lens van de cam er ook op te laten (maar dat kan in dit geval niet anders).

Bij een grotere vergroting dan 30x zie je ook dat het licht uit je telescoop een steeds kleiner deel van je CCD chip gaat beslaan, bij 60x vergroting zie je nog maar een vrij klein cirkeltje, en das jammer.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op vrijdag 26 april 2002 12:32 schreef jeroen het volgende:
Mja we hebben ook nog geprobeerd verder in te zoomen op gedeelten van de maan maar dan krijg je echt geen duidelijke projectie op de ccd van de camera meer. De foto's die daaruit gekomen zijn zien eruit als nondescript bruine vlekken. Het zou een onderbroek van een week oud kunnen zijn ;)
hehe, ik wil niet weten hoe jou onderbroek er na 1 week uit ziet ;)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1