Spartaanse SACDP + amp gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Ik zoek voor mijn ouders een goeie 2-kanaals SACD speler en amp. Speakers: ze zijn al gevallen voor B&W 603's (lijkt me OK).

Nu zou ik voor mezelf geen problemen hebben met een dikke knoppenwinkel (lekker veel instelmogelijkheden), maar zij willen het graag strak en vooral simpel te bedienen (heeeeeel simpel!). Zoiets als Sony ES serie valt dan een beetje af...

Amp dus bij voorkeur met een aan/uit en volumeknop en verder nix (oh ja source selector misschien :)). Speler die een play en een stop heeft... En het moet strak en niet lomp...

Budget: max zo'n 2000 euro's voor speler en amp. Als je een supergoed klinkende CD-speler weet hoeft het evt. niet SACD te zijn.

Verwijderd

marantz

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

De sony SCD-555ES kost nu 700 euro (advies 1900 euro) bij MediaCheckpoint.de. Is een koopje, lijkt me
Afbeeldingslocatie: http://www.mediacheckpoint.de/isroot/mediacheckpoint/Produktbilder/01scd555esd.jpg

Bijpassende versterker (1300 euro over). Je zou de Sony TA-FA-777ES kunnen nemen, 2000 euro (advies 3900 euro), maar dat is iets boven budget en te veel knoppen.
Afbeeldingslocatie: http://www.mediacheckpoint.de/isroot/mediacheckpoint/Produktbilder/01-TA-FA-777-ES.jpg
Maar t oogt wel aardig, samen.
Er is ook nog iets als een TAF50ES van rond de 1000 euro, maar die heeft nog meer knoppen.

Strakke en vermoedelijk beter klinkende (maar niet matchende amps) zijn er verder zat. In de prijsklase 1000-2000 euro: Denson, Creek, audio Analoque, Arcam, Rega, Sphinx, Duson...

Probleem met SACD is dat de kleine hifi fabrikanten er nog niet aan kunnen/durven (risico is te groot denk ik).

edit. Deze Sharp :? combo is misschien ook een kandidaat
1 bit amp + sacd speler
Afbeeldingslocatie: http://www.sharp.nl/ProdImg/560.jpg
Kwaliteit en prijs onbekend

edit 2. Vergeet die Sharp maar, prijs opgezocht (zo'n 7000 euro, samen). Wat trouwens wel interessant is, die Sharp is de enige SACD speler met een digitale uitgang (terwijl dan niet mag van Sony?). Anders heb je ook niet veel aan een 1 bit amp, lijkt me.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 26 april 2002 02:22 schreef John_Glenn het volgende:
Ik zoek voor mijn ouders een goeie 2-kanaals SACD speler en amp. Speakers: ze zijn al gevallen voor B&W 603's (lijkt me OK).

Nu zou ik voor mezelf geen problemen hebben met een dikke knoppenwinkel (lekker veel instelmogelijkheden), maar zij willen het graag strak en vooral simpel te bedienen (heeeeeel simpel!). Zoiets als Sony ES serie valt dan een beetje af...

Amp dus bij voorkeur met een aan/uit en volumeknop en verder nix (oh ja source selector misschien :)). Speler die een play en een stop heeft... En het moet strak en niet lomp...

Budget: max zo'n 2000 euro's voor speler en amp. Als je een supergoed klinkende CD-speler weet hoeft het evt. niet SACD te zijn.
Kwa versterker zou ik zeker eens kijken/luisteren naar Rotel en NAD. Zijn beide erg goede merken kwa versterkers en er zitten allemaal knoppen op die echt nodig zijn. Geen onzinnige dingen er nog bij. Anders is Quad misschien ook nog wel wat.

SACD-spelers heb ik geen ervaring mee, maar ik geloof niet dat er hele simpele modellen bestaan ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op vrijdag 26 april 2002 02:22 schreef John_Glenn het volgende:

Een twee-kanaals SACD speler??? Dat bestaat niet. Je mist dan nl een aantal kanalen van een SACD....... Niet dat alle SACDs meerdere kanalen gebruiken, maar het is wel een functionaliteit.....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
De SCD-XE670 kost 250 euro bij Mediacheckpoint.de. Er zit een knopke op waarmee je kunt kiezen tussen stereo en multi-channel SACD. Ik heb 'm zelf ook en ben er erg tevreden mee (SACD's nog niet geprobeerd), maar ik ben niet audiofiel dus mijn oordeel telt in deze kringen waarschijnlijk niet :) .

Die van mij zit achter een Harman Kardon AVR3500, B&W 601 S3's en 303's = :9 :9 :9 (stereo over vier speakers vind ik prettiger dan over twee).

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 09:03 schreef Duck-Twacy het volgende:
edit 2. Vergeet die Sharp maar, prijs opgezocht (zo'n 7000 euro, samen). Wat trouwens wel interessant is, die Sharp is de enige SACD speler met een digitale uitgang (terwijl dan niet mag van Sony?). Anders heb je ook niet veel aan een 1 bit amp, lijkt me.
LOL, wou al zeggen, die ken ik. Beetje duur... wel :9~ Maar ze hebben een eigen formaat digitale uitgang op dat ding. Dat mag. En convertors als je die al kan maken helpen ook niet - gecodeerd signaal... Net zoals bij dCS (maar die gebruiken wel gewoon IEEE1394, gecodeerd).

Ik ga inderdaad maar ns kijken naar de mooie merken die hier genoemd worden. Probleem te voorzien: mamma mia wil natuurlijk dat de componenten op elkaar lijken... :(

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 26 april 2002 09:42 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

Een twee-kanaals SACD speler??? Dat bestaat niet. Je mist dan nl een aantal kanalen van een SACD....... Niet dat alle SACDs meerdere kanalen gebruiken, maar het is wel een functionaliteit.....
In den beginne waren er alleen 2 kanaals SACD spelers (van Sony). Momenteel zijn alle nieuwe wel multi channel. De (schamele) SACD software die uitgebracht worden zijn tot nu toe altijd voorzien van een stereo en soms ook van een multi-channel "mix" (gescheiden gelukkig, niet het 1 afgeleid van t andere). Soms ook een CD mix (hibriede).
De vraag is wel of straks er geen SACD software komt dat alleen nog maar multi-channel is.
Of t wordt toch DVD-A? Anyway een alleseter als de pioneer 747 is wel het veiligst.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 26 april 2002 10:02 schreef John_Glenn het volgende:

[..]

Ik ga inderdaad maar ns kijken naar de mooie merken die hier genoemd worden. Probleem te voorzien: mamma mia wil natuurlijk dat de componenten op elkaar lijken... :(
Sony heeft ook een heel leuk SACD mini setje van rond de 1000 euro (heb je alleen 5 speakers en een subje te veel) :o

maar serieus, probleem is dus dat je SACD alleen nog kunt vinden bij Sony, Philips (ook erg goed), Marantz (goed maar erg duur), Sharp dus. (zijn er nog meer?)

Misschien toch gewoon een goede CD speler (daar zijn er zat van)?

edit, en pioneer dus, verder komen Onkyo, Denon, Linn en Kenwood dit jaar nog met SACD spelers (volgens hifi.nl)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 09:51 schreef Femme het volgende:
... maar ik ben niet audiofiel dus mijn oordeel telt in deze kringen waarschijnlijk niet :) .

...(stereo over vier speakers vind ik prettiger dan over twee).
Ha, daar val je inderdaad al door de mand ;)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 10:10 schreef Duck-Twacy het volgende:
Sony heeft ook een heel leuk SACD mini setje van rond de 1000 euro (heb je alleen 5 speakers en een subje te veel) :o
:) Heb er een tijdje geleden naar geluisterd... (ja weet ook nie wat me bezielde) maar dat setje is echt hooguit goed voor dvd-videofilms. In theorie zijn die digitale versterkertrappen erg :9, maar het klinkt naar een setje van minder dan half de prijs.

Was ook al geinteresseerd in die Pioneer ja, maar kan nergens de prijs vinden.

Anders moet het maar bij een goeie CD-speler blijven. Aan de andere kant is die Sony 555ES natuurlijk ook een lekkere CD-speler voor dat geld. Misschien gewoon voor Sony gaan en een paar controls wegmodden :+

• Femme
  • Laatst online: 14:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
Op vrijdag 26 april 2002 10:17 schreef John_Glenn het volgende:

[..]

Ha, daar val je inderdaad al door de mand ;)
Nou ik snap niet waarom dat niet 'mag' in audiofiele kringen. Ik zit liever midden in het geluid dan dat ik naar een muur luister.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 26 april 2002 10:27 schreef John_Glenn het volgende:

[..]

Was ook al geinteresseerd in die Pioneer ja, maar kan nergens de prijs vinden.
Niet echt cheap, 1599 euro (adviesprijs?)

De Philips SACD-1000 is ook best goed en kost zo'n 1272 euro bij Mediamarkt, leuke Philips AV receiver van 300 euro erbij :)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 11-03 10:13
mijn vader heeft een NAD 304 gehad, da's best een fijn verterkertje. 2x35 watt, maar hij had absoluut geen moeite met zijn B&W DM2's. kweenie of die nog ergens te krijgen zijn. voor de cd speler kan je bij Marantz kijken, die heeft een hele fijne met buizen eindtrap.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 26 april 2002 10:33 schreef Femme het volgende:

[..]

Nou ik snap niet waarom dat niet 'mag' in audiofiele kringen. Ik zit liever midden in het geluid dan dat ik naar een muur luister.
Zal wel iets te maken hebben dat men met (klassieke) hifi stereo een "concertzaal" probeert te reproduceren. Publiek zit "voor" het orkest. Overigens kan je met stereo best de illusie van diepte creeren (dus geen "muur"). In de multi channel wereld zijn er trends om de luisteraar meer midden in de muziek te plaatsen (vooral muziekanten vinden dat leuk) of juist toch weer de akoustiek van een concertzaal te reproduceren (met "galm" etc). Eigenlijk is het nog een beetje een rommeltje op dat vlak. Iedereen doet wat anders (waarbij eigenlijk steeds ook weer een andere optimale speakeropstelling nodig is).

• Arzie
  • Laatst online: 22:31
Op vrijdag 26 april 2002 10:33 schreef Femme het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook zo dat wanneer je simpelweg het stereosignaal kopieert naar je rearspeakers de plaatsing nogal vernaggeld wordt. Met 2 speakers kun je soms erg mooi horen waar de verschillende muzikanten/orkestleden zich bevinden. Als je 4 speakers hebt hoor je bijv. de gitarist linksvoor en linksachter je, het wordt er zo niet mooier op.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 11:02 schreef Arzie het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook zo dat wanneer je simpelweg het stereosignaal kopieert naar je rearspeakers de plaatsing nogal vernaggeld wordt. Met 2 speakers kun je soms erg mooi horen waar de verschillende muzikanten/orkestleden zich bevinden. Als je 4 speakers hebt hoor je bijv. de gitarist linksvoor en linksachter je, het wordt er zo niet mooier op.
Dat, en bovendien krijg je fase-verschillen tussen die linkervoor en linkerachter (tenzij je precies op 1 luisterplekje gaat zitten steeds, maar da's alweer lastig als je met zijn tweetjes wil zijn :))

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Welbedankt voor alle suggesties. Een beetje rondclicken heeft mijn lustig oog op het spul van Audio Analogue doen vallen. Da's zo'n beetje het basicste wat er qua bediening voorbijkwam. Voorlopig dan maar geen SACD (scheelt ook weer nieuwe software :)). Of inderdaad die philips... lastig.

Toch zit ik ook nog over Vincent te denken trouwens. Mooi en goedkoop... Nou ja we zien wel wat de ouwelui zeggen.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 26 april 2002 15:56 schreef John_Glenn het volgende:
Welbedankt voor alle suggesties. Een beetje rondclicken heeft mijn lustig oog op het spul van Audio Analogue doen vallen. Da's
Audio Analogue (italiaans, dacht ik) verkopen ze o.a. bij Rik Stoet in Den Haag. Maar in Leiden zitten ook wel een paar goede hifi zaken, geloof ik.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 26 april 2002 10:42 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Zal wel iets te maken hebben dat men met (klassieke) hifi stereo een "concertzaal" probeert te reproduceren. Publiek zit "voor" het orkest. Overigens kan je met stereo best de illusie van diepte creeren (dus geen "muur"). In de multi channel wereld zijn er trends om de luisteraar meer midden in de muziek te plaatsen (vooral muziekanten vinden dat leuk) of juist toch weer de akoustiek van een concertzaal te reproduceren (met "galm" etc). Eigenlijk is het nog een beetje een rommeltje op dat vlak. Iedereen doet wat anders (waarbij eigenlijk steeds ook weer een andere optimale speakeropstelling nodig is).
Het hangt echt heel erg van de muzieksoort af. Met dance en wat minder "adiofiel georenteerde" top40 muziek, wil ik het ook niet. Maar met rustige muziek, die met veel gevoel voor detail opgenomen is met een mooi stereobeeld, vind ik gewoon stereo luisteren op een set die goed klinkt in een ruimte veel fijner luisteren dan "4 kanaals". Als ik twee kanaals aanzet, dan heb je gewoon soms het gevoel dat de band in je kamer staat te spelen.

4 kanaals komt indrukwekkender over, ruimetlijker en voller, maar je stereobeeld is wel helemaal weg (rare fasefouten enzo). Dan is het gewoon smaakvoorkeur, wat vind je belangrijker. Bij klassiek / symfonie / concerten etc zou ik zeker 2 kanaals preferen, of 4 kanaals, maar dan met een "dedicated" achterkanaal, waar dus een mooie zaalreverb inzit ofzo of een publiek. Maar zeker niet plompverloren 2x stereo :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1