sis 735 vs via kt133

Pagina: 1
Acties:

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Sagat

Is pappa x2!

Topicstarter
Eerste topic/thread dus vergeef me voor n00b mistakes...

Na gezocht te hebben heb ik niet kunnen achterhalen wat ik wil weten. Namelijk of het mogelijk is dat een kt133 chipset sneller is dan de sis735. Het volgende is er aan de hand. Recentelijk kapte mijn K7Tpro2 er mee. Vanwege de slechte publiciteit van via de laatste tijd, en more so de goede dingen die ik over sis heb gelezen (en de prijs) heb ik gekozen voor een K7S5a als opvolger.

Bij het benchmarken met 3dmark bleek echter dat het bordje dus langzamer was dan mijn via bordje. Het gaat slecht om een kleine 200 punten, maar als je er vanuit gaat dat het mobo sneller was dan de kt266 in de testen verbaasde mij dit erg. Zou het te maken kunnen hebben met de processor, een thunderbird 1000/200? Het geheugen is noname pc133, maar met kingston ddr geleend van een vriend ging de score maar 200 punten omhoog. Dus opmerkingen/advies?

10 second ninja DONE

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt me eerder een driver probleem, de mijne is retesnel.
Sandra scores kloppen ook.
Wel je OS schoon ge-installed ?

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Topicstarter
yup, format c en alles opnieuw geinstalleerd....zijn er misschien bepaalde bios settings waar ik naar zou moeten kijken? Tussen de optimal en best performce settings kon ik bijvoorbeeld ook geen verschil ontdekken.

10 second ninja DONE

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Manual instellen, memory op ultra etc, etc.

ehh ff een addendum:
Het feit dat je lage scores hebt komt waarschijnlijk omdat jij een a-synchrone bus draait.
100 Mhz FSB
133 Mhz Memspeed. (ik neem tenminste aan dat cpu op 100/133 staat in bios?)

tja dan kom je natuurlijk niet zo goed uit de tests.
Bovendien houdt de k7S5A er niet van om asynchroon te draaien.

Verwijderd

heel raar hoor

ik heb dus het zelfde bordje

scoor van 3dmark is 6880punten
systeem is

amd duron 1300@1466
384mb pc100 2-2-2 sec in normaal mode
ati 8500pro

heb je wel de drivers wel er in gezet ?
verder zet je bussen wel gelijk met
je geheugen en de proc dan loopt hij zeker beter

verder moet je de overclok bios er in zetten
hiermee kan je dus de bus mee verhogen maar heb je ook meer instellingen voor je geheugen

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Topicstarter
Ik heb net even in de bios gekeken, het bleek dat zowel processor als geheugen op 100 stonden, het geheugen op 133 leverde vastlopers bij windows op. Ik ben toen mijn geheugen dimmen is gaan nakijken, en bij mij 265mb dimm heb ik niet kunnen vinden of hij pc133 is, bij mijn 128 wel. Met alleen deze dimm erin heb ik ook kunnen benchen maar de score was nagenoeg hetzelfde. Om beide modules te kunnen gebruiken zal ik dus processor en geheugen op 100 moeten laten staan, cas timings stonden nog standaard, (dram timing norm, cas latency spd, active time 6t, precache 4t) Ik zal hier morgen mee gaan experimenteren. driver zou het probleem ook kunnen zijn, daar mijn cd volgens mij geen windows xp bestanden bevatte. Ik zal kijken op de ecs site en kijken naar een recente driver.

Samenvattend, met de processor en geheugen zou ik in principe veel sneller moeten zijn dan met hetzelfde spul op die k7t?

10 second ninja DONE

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 25 april 2002 23:56 schreef Sagat het volgende:
Ik heb net even in de bios gekeken, het bleek dat zowel processor als geheugen op 100 stonden, het geheugen op 133 leverde vastlopers bij windows op. Ik ben toen mijn geheugen dimmen is gaan nakijken, en bij mij 265mb dimm heb ik niet kunnen vinden of hij pc133 is, bij mijn 128 wel. Met alleen deze dimm erin heb ik ook kunnen benchen maar de score was nagenoeg hetzelfde. Om beide modules te kunnen gebruiken zal ik dus processor en geheugen op 100 moeten laten staan, cas timings stonden nog standaard, (dram timing norm, cas latency spd, active time 6t, precache 4t) Ik zal hier morgen mee gaan experimenteren. driver zou het probleem ook kunnen zijn, daar mijn cd volgens mij geen windows xp bestanden bevatte. Ik zal kijken op de ecs site en kijken naar een recente driver.

Samenvattend, met de processor en geheugen zou ik in principe veel sneller moeten zijn dan met hetzelfde spul op die k7t?
Hmm, heb ik ook last van- zie [topic=468100/1/50]

Er zijn geen geupdate drivers voor XP beschikbaar van SiS, maar daar ligt het IMHO niet aan- anderen met dezelfde mobo/OS combo, dus met dezelfde drivers halen veel hogere scores.

Ik heb met SiSoft Sandra en ZDBench zitten kijken (het ging mij in eerste instantie om HDD performance, wat ook bagger is gezien m'n D740X-6L drive, maar mem performance bleek ook om te huilen (ook met CAS2 DDR). Alleen raw CPU was in orde). Ik verdenk de BIOS ervan. Ik was van plan deze week een nieuwe te flashen maar heb wegens mijn vermiste kat (zie SG topic) geen tijd gehad.

Kortom, probeer een nieuwere BIOS (er is net weer een nieuwe uit met flink wat OC opties erbij, op www.ocworkbench.com te halen) en bench opnieuw. Trouwens, die BIOS ondersteunt LAN, maar als je een non-LAN mobo hebt kun je het ook gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik weet niet hoe die sis is met windows xp

maar ik vind windows xp toch :r

ik weet niet wat voor punten je haalde voor je hardisk
maar ik zal de mijne even neer zetten

maxtor ultra133 40g 7200toeren
seagate ultra100 40g 5400toeren

met sisoft 2002 kom ik op

27000 voor de maxtor
22500 voor de seagate

dis is gedaan op een standaard 100bus met een pci bus van 33
dis is gedaan met windows 2000pro (de beste windows versie)
mijn windows200pro heeft geen update gehad
het is dus de versie die uit de winkel komt toen hij net uit kwam .

(ik geloof niet in windows update)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 26 april 2002 00:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
ik weet niet hoe die sis is met windows xp

maar ik vind windows xp toch :r

ik weet niet wat voor punten je haalde voor je hardisk
maar ik zal de mijne even neer zetten

maxtor ultra133 40g 7200toeren
seagate ultra100 40g 5400toeren

met sisoft 2002 kom ik op

27000 voor de maxtor
22500 voor de seagate

dis is gedaan op een standaard 100bus met een pci bus van 33
dis is gedaan met windows 2000pro (de beste windows versie)
mijn windows200pro heeft geen update gehad
het is dus de versie die uit de winkel komt toen hij net uit kwam .

(ik geloof niet in windows update)
Ik heb precies dezelfde Maxtor, dezelfde 80-aderige kabel die je bij de mobo krijgt, dezelfde mobo, dezelfde XP en dezelfde PCI settings.

Mijn score? 11343 :(
(voor de lol met 40-aderige kabel opnieuw getest: 9366- dat was het dus niet)

Oftewel wat is anders? moet BIOS wel zijn- of weet iemand een betere verklaring?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

de enigste verklaaring die ik heb voor jouw is dat windows xp niet met dma van jouw moederbord om kan gaan

zet voor de lol een windows 98se op of windows2000

in deulboot
en ga dan op nieuwe testen

ik heb wel windows xp op de laptop
en ik vind windows xp niet zo lekker lopen als windows2000pro

ten slotten is voor windows2000 volwassender met drivers dan windows xp

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik haalde op de K7S5A met WinXP een paar honderd punten meer dan met Win98...
Ik denk eerder dat 't wat biosinstellingen, drivers oid zijn :)

Specs

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 26 april 2002 01:05 schreef Masterdam het volgende:
Ik haalde op de K7S5A met WinXP een paar honderd punten meer dan met Win98...
Ik denk eerder dat 't wat biosinstellingen, drivers oid zijn :)
Drivers zijn het dus niet... => BIOS. Volgende week misschien tijd voor een BIOS upgrade (kan ik eindelijk ook CPUFSB dumpen in ruil voor echte BIOS opties)

Oslik blyat! Oslik!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op vrijdag 26 april 2002 01:16 schreef dion_b het volgende:

[..]

Drivers zijn het dus niet... => BIOS. Volgende week misschien tijd voor een BIOS upgrade (kan ik eindelijk ook CPUFSB dumpen in ruil voor echte BIOS opties)
moet ik ook nog 's doen :P 1200@1250 schiet ook niet op :)

Specs

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Voor diegenen die een via-chipset hebben en raid: installeer de pci-patch.

Misschien werkt dit ook wel voor een schijf.

Zie ook: [topic=465512]

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar ik heb gekeken naar mijn cas latency settings in mijn bios. Deze staat nu op 2(t?) en de 3d mark score is ongeveer 40 punten gestegen. Dus nog steeds onder de score van mijn vorige mobo met het kt133 chipsetje. Zelf vermoed ik dat het misschien toch de combinatie noname geheugen en tb 1gig/100. Maar dan nog vind ik het vreemd dat hetzelfde geheugen en processortjes dus op een ouder bord sneller is :?

Misschien binnenkort een xp1800 plus erin...als en wanneer dat gebeurt dan zal ik de nieuwe scores plaatsen.

10 second ninja DONE

Pagina: 1