Toon posts:

Beeld wordt steeds donkerder en kleiner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, best lastig om hier een goeie topic-titel voor te bedenken, maar als het niet ok is, verander dan maar ;).

Het volgende is het geval. Van de week viel me op dat het beeld van mijn monitor steeds donkerder werd ook moest ik via de instellingen van de monitor de grootte steeds veranderen, aangezien die uit zichzelf steeds kleiner werd (de bekende zwarte balken, boven en onder).

Maar geen man over boord, de grootte is in te stellen, maar vanavond gaat het wat verder, het beeld werd steeds donkerder en donkerder en nu valt het beeld weg. Als ik de monitor weer even aan en uitzet doet ie het weer voor een minuut of vijf en dan gaat ie weer op zwart (niet uit, want het ledje is groen).

De monitor is nu 14 maanden oud en het gaat om een Lifetec 17".

Hopeloos? Of verkeerde instelling? Of iets anders? Het is nu moeilijk om wat op die pc te doen met die monitor, want terwijl ik dit verhaal aan het typen was, heb ik nog maar een minuut beeld, voordat ie weer op zwart gaat. Wie herkent dit?

Verwijderd

Klinkt niet als een verkeerde instelling, ik denk dat ie defect is.

Verwijderd

van de aldi? heb je nog garanti? en is het een lifetec of medion?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Aarding ?, Waarschijnlijk is er een groote tor die te warm wordt. Probeer anders met iets meer ventilatie of het beeld langer licht blijft. Klopt de refreshrate wel met wat de monitor aan kan ?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Ja, Aldi en het gaat om de lifetec. Garantie was volgens mij een jaar. Dus daar heb ik (net) niks meer aan.
En wat betreft die ventilatie, dat zou misschien kunnen, ik zal daar eens naar kijken, of het beter gaat als ik beter ventileer.

En ja die refreshrate klopt, daar staat ie ook al 14 mnd. op zonder problemen. Kan toch niet zomaar zijn dat die refreshate lager moet? Maar ik zal de rate wat verlagen en eens aankijken of het dan wel goed gaat. (je weet het tenslotte nooit).

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Heb ik gehad met een CTX monitor 17 inch klopt wel naar jou verhaal... mmoet je spijtig mededelen dat die nu dood is... was ineens een flits en einde verhaal... (1 dunne streep in het midden was het enigste)
ik denk dat het kanon langsaam aftakelde.
Hopenlijk licht het bij jou natuurlijk anders.

(lullig van die 2 maanden) maar dat is bijna altijd zo... doen ze best slim die tijd van de garantie inschatten

Verwijderd

Topicstarter
Helaas :'( , gaat weer op zwart. Dus waarschijnlijk zit er toch niks anders op om naar een andere monitor te gaan uitkijken. Of geeft iemand mij nog een sprankje hoop?

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:23

BreeeZe

Devt

Er zijn regels voor garantie na de officiele garantie periode van een jaar.
Van een monitor mag je namelijk rederlijke wijs een langere levensduur als 14 maanden verwachten.
Check de site van de consumentenbond ff, of geef ze een belletje.
Waarschijnlijk is er namelijk wel wat met de Aldi of de fabrikant te regelen, denk dat ie namelijk echt stuk is.

succes.

(is dit het sprankje?)

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij vertelde over die garantie, dat dacht ik ook al. Ik ga er wel even werk van maken, want 14 maanden dat is toch echt niet oud te noemen.

Evengoed wel erg balen. Is weer zo'n gedoe en geregel. En waarschijnlijk ga ik morgen toch een nieuwe halen, want zonder monitor is erg moeilijk computeren ;)

Maar ik weet trouwens nu ook zeker dat mijn monitor is overleden, hij doet nl. niks meer.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Even vast voor het moment dat je monitor gerepareerd of vervangen is:
De verversings frequentie beinvloed wel de levensduur van je monitor.
Als je hem namelijk hoger aanstuurt dan hij eigenlijk aankan,
moet hij constant op zijn tenen lopen, en slijt hij harder.
Het gaat om de combinatie resolutie/verversings snelheid.
Bij een lagere resoltie kan de verversings snelheid hoger.
In principe geldt voor de meeste mensen dat 75 Hz voldoende is.
Alleen als je dit als flikkerend ervaart heeft het zin om hoger in te stellen.
Ik zet mijn monitor ook nooit hoger dan 75..85hz, al kan hij tot 120..150hz.

Dat wat Breeze meldt klopt inderdaad.
Van een monitor mag je bij normaal gebruik verwachten dat hij 3 jaar mee gaat.
Dus als hij na 14 maanden defect gaat, is het redelijk als de verkoper
nog 60 procent van de waarde van de monitor bijlegt voor de aanschaf of reparatie.
Ik weet trouwens niet exact de normale levensduur van een monitor,
ik kan die tabel even niet vinden bij de consumentenbond.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Op donderdag 25 april 2002 22:59 schreef -Nexus het volgende:
Heb ik gehad met een CTX monitor 17 inch klopt wel naar jou verhaal... mmoet je spijtig mededelen dat die nu dood is... was ineens een flits en einde verhaal... (1 dunne streep in het midden was het enigste)
Dat van die dunne streep is iets anders.. Dat is namelijk je afbuiging die niet meer werkt.. (waarschijnlijk een eindtor kapot ofzo).

Het kanon takelt ook wel langzaam af, maar dat betekend alleen maar dat het beeld heel langzaam donkerder wordt.. (en met heel langzaam bedoel ik jaren!)

En het effect wat de topicstarter beschrijft doet me inderdaad aan te warme electronica denken.. 't kan een deffecte tor zijn, maar het kan ook een condensator zijn die het loodje heeft gelegd..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn monitor dus weggebracht, voor een evt. reparatie en heb daarvoor een leenmonitor gekregen.

Maar deze staat hier nu een dag en er gebeurt hetzelfde. Het beeld wordt weer donkerder. Dus het ligt niet aan mijn monitor, het is dus waarschijnlijk mijn videokaart. Ik heb een Geforce2 Pro, met de nieuwste drivers.

Heeft iemand een idee, wat er aan de hand is? Want ik weet het ff niet meer.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dat het beeld donkerder wordt kan nog te wijten zijn aan de videokaart. Dat het kleiner wordt niet, dus die andere monitor was echt niet goed meer. Hang die monitor maar eens aan een andere computer en kijk of hij dan wel goed is. Of zie een andere monitor te versieren om die eens op je computer uit te proberen.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Het kan zijn dat een video memory chipje op je video kaart defect is of slecht contact maakt.
Het beeld kan hierdoor lichter en donker verspringen.
Als het beeld kleiner of groter verspringt kan dat alleen de monitor zijn.

Af en toe zijn leen monitoren ook niet altijd 100 procent in orde.
Ik heb daar ervaring mee.
Als een klant een nieuwe monitor krijgt omdat zijn oude niet helemaal goed meer is,
dan wordt zijn oude monitor vanaf dat moment gebruikt als bruikleen monitor.
Hangt er vanaf welk defect die monitor heeft.

Wat je in ieder geval even kan doen, is je kaart herplaatsen in het agp slot.
Misschien dat hij niet helemaal goed contact maakt.
Vroeger had je ook het video memory in voetjes zitten, die los kunnen gaan zitten.
Dat zal bij jouw kaart niet kunnen, zitten waarschijnlijk vast gesoldeerd.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de videokaart opnieuw geplaatst, maar nu is het helemaal over. Als ik de pc start krijg ik vier piepjes: 1 lang, 3 kort.

Ik heb er nu dus even een nieuwe videokaart ingeplaatst en heb wel weer beeld, maar nog steeds donker. Hier snap ik dus helemaal niks van. Andere monitor, andere videokaart en evengoed is het beeld niet goed. :? Waar moet ik het nu zoeken?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik vrees dat beiden stuk zijn: videokaart en monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Twee monitoren en twee videokaarten stuk. Dat lijkt me sterk. ;) Ik heb er nu dus een nieuwe videokaart inzitten en deze monitor heb ik even op een andere pc geprobeert en daarop werkt ie wel goed.

Kan het niet met het mobo te maken hebben? Dat het agp-slot van de videokaart op de 1 of andere manier niet helemaal meer in orde is?

Verwijderd

Heb je ook al geprobeert een beetje aan je vga kabel te frotten.... mischien dat daar een slecht contact inzit :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is het ook niet. Ik weet het ook niet meer, het enige wat ik dus nog kan bedenken is dat agp-slot, dat die niet meer helemaal goed is, maar hoe kom ik dat te weten, of is dat niet te controleren?

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 10:24
Als ik dit zo lees denk ik inderdaad dat je AGP slot de oorzaak is, kan je niet even testen met een PCI-kaartje ?
AGP problemen kunnen ook voortkomen uit een dementerende voeding trouwens...

Anything goes !!

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 13:15 schreef MoodSwing het volgende:

AGP problemen kunnen ook voortkomen uit een dementerende voeding trouwens...
Hehe dan denkt de voeding dat hij een kip is omdat hij vergeten is dat ie een voeding is >:)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik denk eerder dat hij doelt op wat aan de lage kant zijnde spanningen. Die zou je ook eens kunnen nameten.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 22:59 schreef -Nexus het volgende:

(lullig van die 2 maanden) maar dat is bijna altijd zo... doen ze best slim die tijd van de garantie inschatten
Sjees, nog nooit een posting met zoveel taal- en spelfouten gezien. :?

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 01:39
Op maandag 29 april 2002 13:42 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Sjees, nog nooit een posting met zoveel taal- en spelfouten gezien. :?
hahaha, ja das wel heel erg ja :)
Pagina: 1