[RAID] promise fasttrack nu soft- of hardware?

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik probeer mijn promise kaartje te configureren onder linux, maar kom daar niet erg ver mee.

Ik heb inmiddels linux draaien vanaf een oude 270MB schijf (/dev/hdc) en probeer van daaraf mijn kaart op gang te krijgen op mijn athlon.

In de RAID howto van raidtools zie ik steeds dat er devices als /dev/hda en /dev/sda gebruikt worden om een /dev/md0 te bouwen. Maar /dev/hda en /dev/hdb zijn bij mij onbereikbaar. Mijn schijven hangen aan een promise fasttrack 66 die ingesteld is op stripen. De fasttrack driver is niet geinstalleerd.

ieeeepppppp :P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Deze kaarten hebben een groot gedeelte van de raid-functionaliteit in de drivers zitten (net als bij winmodems).
Dit merk je alleen al aan het feit dat er drivers nodig zijn... Een hardware raid controller plakt een aantal HDs aan elkaar, en bied aan de software één (grotere/snellere) HD aan, zonder dat daar verder drivers voor nodig zijn. Echte hardware raid controllers zijn overigens tamelijk prijzig (€ 500 ofzo).

Hier hebben we een bak met een hpt370 'raid' kaartje onboard... Zonder de raid-drivers voor dat geval zag GNU/Linux hier gewoon 2 HDs (namelijk /dev/hde en /dev/hdf). Hier hebben we dan maar gewoon partities op aangemaakt en daarin GNU/Linux' software raid gebruikt.
Dat is alleen waarschijnlijk niet zo handig als je er nog Windows naast wilt zetten... Ik denk niet dat je een stuk van je HDs kunt laten stripen door de raidbios/drivers, en dan een ander stuk 'raw' laten, waar je dan weer GNU/Linux software raid op doet...

Maar dat promise kaartje moet (uiteindelijk :P ) toch wel aan de praat te krijgen zijn?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
de laatste kernels hebben toch drivers voor promise?

2.5.x dacht ik (al hebben die kernels wel aardig wat problemen)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!