[CM] Custom case ontwerpen.

Pagina: 1
Acties:

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Owke bluh en ik hadden dus het leuke idee om zelf een case te maken voor de nieuw aangekochte pjoetertjes. na hoop geschets tijdens de les (doen we nog wat nuttigs) hebben we toch maar ff een 3d versie gemaakt om alles wat duidelijker te maken. Allebei een wat ander ontwerp dus aub ff commentaar:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ajampaniki/GoT/erik1.jpg

onderin zit dus het hele waterkoel gebeuren+hdd's+voeding wat door een middelschot wordt afgeschijden van het mobo. Dit alles wordt door 3 80mm fans gekoelt en met noppenschuim oid geisoleerd om alles een beetje stil te houden.

De case wordt vrijwel volledig van mdf gemaakt en misschien nog de rechter bovenkant van plexi/acryl.

Nou nog ff het ontwerp van bluh maar dat mag ie zelf mooi uitlegguh allemaal. Over to you bluh

Verwijderd

Ik zou die rad dichter naar de voorkant halen, zodat je die fans mooi voorop kan schroeven en hij beter koelt.

Verwijderd

en nu die van mijn dus :P
edit:
efkes een mooiere gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ajampaniki/GoT/bluhontwerp3.jpg

kzal zo wel efkes commentaar geven

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
Is het niet beter om de voeding bovenin te doen?? Volgens mij is de reden dat ie bij de meeste kasten bovenin zit, dat de warmte van de voeding niet omhoog naar de rest van je hardware kan....

Ik zie wel dat er een fan bovenzit die de warme lucht weg moet nemen, maar toch...
Zoveel hoeft er niet aan veranderd te worden als je de voeding toch hoog plaatst (volgens mij).

\edit

ff plaatje van hierboven met goeie tags (zonder spatie "that is")Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ajampaniki/GoT/bluhontwerp.jpg

Strava

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 22:24 schreef BananeKoning het volgende:
Ik zou die rad dichter naar de voorkant halen, zodat je die fans mooi voorop kan schroeven en hij beter koelt.
volgens mij scheelt dat echt niks aangezien de lucht er toch wel doorgaat, alleen iets verder.

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 22:26 schreef Prulleman het volgende:
Is het niet beter om de voeding bovenin te doen?? Volgens mij is de reden dat ie bij de meeste kasten bovenin zit, dat de warmte van de voeding niet omhoog naar de rest van je hardware kan....

Ik zie wel dat er een fan bovenzit die de warme lucht weg moet nemen, maar toch...
Zoveel hoeft er niet aan veranderd te worden als je de voeding toch hoog plaatst (volgens mij).
er kan geen warme lucht omhoog aangezien er een schot tussen het onderste en bovenste gedeelte zit. en de lucht wordt echt wel goed afgevoerd door de twee fans aan de achterkant

• Prulleman
Op donderdag 25 april 2002 22:28 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

er kan geen warme lucht omhoog aangezien er een schot tussen het onderste en bovenste gedeelte zit. en de lucht wordt echt wel goed afgevoerd door de twee fans aan de achterkant
Oja :+ nie goe gelezen

Strava

Verwijderd

Is de normal voeding kabel wel lang genoeg om het moederbord te kunnen bereiken?

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
ik zou het reservoir hoger zetten, pomp of geen pomp, 't water zal zo stukken beter lopen.

• Prulleman
Op donderdag 25 april 2002 22:39 schreef MasterOverdrive het volgende:
Is de normal voeding kabel wel lang genoeg om het moederbord te kunnen bereiken?
Ja idd, zo moet je helemaal aan de voorkant van de kast(langs je video kaart en PCI bende en over je proc/proc koeling) het hele eind omhoog....

Gaat krap worden denk ik (eerst ff meten voor je begint te bouwen :Y))

Strava

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 22:42 schreef Prulleman het volgende:

[..]

Ja idd, zo moet je helemaal aan de voorkant van de kast(langs je video kaart en PCI bende en over je proc/proc koeling) het hele eind omhoog....

Gaat krap worden denk ik (eerst ff meten voor je begint te bouwen :Y))
als je goed kijkt zie je dat het mobo aan de linkerkant van de kast zit en de proc+voedingaansluiting aan de onderkant zitten. Hierdoor is dit dus ook de beste plek voor het reservoir.

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 22:47 schreef thedolf het volgende:
Hier heb je een soortgelijk topic

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13287359#13287359
is toch wel ff wat anders aangezien dit unieke kasten worden en die, als het ooit van de grond komt (wat ik niet denk), worden een aantal precies dezelfde kasten

Verwijderd

offtopic:
moest efkes weg

kzal mijn ontwerpie ff toelichten alhoewel ik er nog niet helemaal uit ben of dit het gaat worden :P.

De radiator zit achterin, deze is 200x200x50mm dus dit beperkte de mogelijkheden een beetje.
Hiervoor zit de voeding en hiervoor twee 80m fans die de lucht hier doorheen trekken.
Daarvoor zit 1hdd, deze zit er dwars in zodat je geen kabels in de flow hebt(kunnen er ook best 2 in, maar meer zalk toch nooit gebruiken).
Dit zit met zn allen in een soort tunneltje waar de lucht dus doorheen gezogen wordt door die twee 80mm fannekes.
Hierdoor heb ik voor de hele comp slechts twee fans (de rest waterkoeling) welke midden in de comp zitten dus dat wordt hopelijk lekker stil. Ik ga de tunnel met (dun?) noppenzooi bekleden.

Boven de hdd en de fan zitten 2cdtjes en floppy drive. Kheb een hekel aan cdrommekes of kabels hiervoor voor het mobo en ik wilde niet een erg grote kast dus vandaar dat ze hier zitten.
De hele zooi is 20 breed (excl buitenkant) dus naast de cdroms passen de kabels van de voeding en hdd naar het mobo.

vragen? :P

• ajampaniki
somebody, anybody

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ajampaniki/GoT/bluhontwerp2.jpg

deesz is wat duidelijker

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
offtopic vraagje:

Wat voorn programma gebruiken jullie voor het ontwerpen van dergelijke plaatjes, want ik wil ook een custom case gaan bouwen, dus lijken me dergelijke tools wel handig om een beetje een beeld mee te vormen.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 23:21 schreef SEFje het volgende:
offtopic vraagje:

Wat voorn programma gebruiken jullie voor het ontwerpen van dergelijke plaatjes, want ik wil ook een custom case gaan bouwen, dus lijken me dergelijke tools wel handig om een beetje een beeld mee te vormen.
3D Studio Max?

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 23:21 schreef SEFje het volgende:
offtopic vraagje:

bryce. werkt errug handig voor de newbie

Verwijderd

Ik zou de rad niet direct tegen de fans aanzetten. Dan gebruik je maar een stukje van je radiator namelijk.

Verder: waarom geen 120mm fans? Van die 80mm fans krijg je spijt. 120mm fans blazen beter en zijn stiller.

• ajampaniki
Op donderdag 25 april 2002 23:40 schreef DaBit het volgende:
Ik zou de rad niet direct tegen de fans aanzetten. Dan gebruik je maar een stukje van je radiator namelijk.

Verder: waarom geen 120mm fans? Van die 80mm fans krijg je spijt. 120mm fans blazen beter en zijn stiller.
Dan zou de binnekant van me kast dus 24cm zijn, minimaal. Wordt een beetje errug breedt. Kan wel 1x120mm+1x80mm boven elkaar doen. Maar khou het tot nu toe toch nog bij me 80mm's

• ajampaniki
schop

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Op donderdag 25 april 2002 23:12 schreef bluh het volgende:
[afbeelding]

deesz is wat duidelijker
Nu blaas je warme lucht vd psu over je hd's. is niet slim. psu en hd van plaats verwisselijn lijkt mij beter.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

Tubby

or not to be

Op zaterdag 27 april 2002 10:51 schreef AMDtje het volgende:

[..]

Nu blaas je warme lucht vd psu over je hd's. is niet slim. psu en hd van plaats verwisselijn lijkt mij beter.
Hiervoor kun je het beste even kijken welke van de 2 het warmste wordt, de voeding of de HD, als de HD vrij warm wordt (lees "HEET") dan zou ik de HD als eerste in de airflow zetten.

Het ontwerp ziet er errug koel uit trouwens 8-)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

BreeeZe

Devt

Ziet er leuk uit :)

Ik zou denk ik wel een grote fan tegen de radiator aan bouwen, zie je bij auto's ook.

De voeding word denk ik niet superheet, dus misschien kan je hem ergens anders plaatsen om je airflow te verbeteren, en het aansluiten van je powerkabel makkelijker te maken ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 22:45
Mooi gemaakt :9
Alleen bij Bluh: ik zou onderin niet alles zo op een hoopje douwen. Want dan wordt het volgens mij aardig heet.

The devil is in the details.

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 10:59 schreef Tubby het volgende:

[..]

Hiervoor kun je het beste even kijken welke van de 2 het warmste wordt, de voeding of de HD, als de HD vrij warm wordt (lees "HEET") dan zou ik de HD als eerste in de airflow zetten
kheb geen id welke van de twee het warmst wordt maar ik heb voor deze indeling gekozen omdat de ide poort en de powerconnector op het mobo ook in deze volgorde zitten;dit is dus wat makkelijker met de bekabeling.
Omdat er continu lucht doorheen wordt geblazen met twee fans zullen zowel de voeding als de hdds de lucht niet genoeg opwarmen om de andere niet voldoende meer te kunnen koelen. Tenminste, dit verwacht ik.
Omdat je de voeding en hdd toch niet kan opklokken is het niet erg als ze warm worden, als het maar niet heet wordt. Een hdd kan ook zonder koeling goed werken dus alle koeling is meegenomen.
De voeding word denk ik niet superheet, dus misschien kan je hem ergens anders plaatsen om je airflow te verbeteren, en het aansluiten van je powerkabel makkelijker te maken
De kap van de voeding haal ik er gewoon af dit blokkeert de airflow dus niet erg, een voeding is tenslotte gemaakt om er lucht doorheen te laten stromen. Er is ook nog genoeg ruimte boven de voeding.
Het is waarschijnlijk wel zo veilig om een kooi van kippegaas om de voeding heen te plaatsen, of is dit onzin :?

Ik denk dat ik de powerkabel gewoon een stukje verleng en deze naar de achterkant toe leid, dat is zo gedaan.
Alleen bij Bluh: ik zou onderin niet alles zo op een hoopje douwen. Want dan wordt het volgens mij aardig heet.
dat is juist het hele id: alles dat warm wordt plaats ik onderin het "windtunneltje" waardoor ik dit met 2 fans kan koelen.

Verwijderd

denk je dat je met twee kleine fans kan koelen.... zit er nu met 4 in mijn pc en ik zit nog niet op de 6 graden.(waar ik wel naartoe wil)

• ajampaniki
Het hele idee was om het hele waterkoeling gebeuren onderin te bouwen om zo een soort windtunnel te creeren. Door te isoleren willen we het ook zo stil mogelijk houden.

Kzit nog steeds te twijfelen of ik nou 80 of 120 mm fans zal gebruiken aan de voorkant. Waarom zijn er niet gewoon 100mm fans :P

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 22:33 schreef _Q_comet het volgende:
denk je dat je met twee kleine fans kan koelen.... zit er nu met 4 in mijn pc en ik zit nog niet op de 6 graden.(waar ik wel naartoe wil)
woon jij op antarctica dat je denkt dat te halen?? :P

Het gaat mij niet om een lage temperatuur, het gaat mij erom dat de zooi niet oververhit raakt. De processor, videokaart en evt. chipset blijven wel koel dmv de waterkoeling welke met verse buitenlucht (van buiten de kast dus :) )gekoeld wordt.

Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit of dit ontwerp wel zo ideaal is. Ik wil misschien toch wat meer drives maken en dan is het hele ontwerp niet handig meer. Dus als iemand nog ideeen heeft, graag :).

Verwijderd

Besef wel dat je aan aluminiumplaat en -profiel, en aan schroefjes e.d. al gauw meer kwijt bent, dan als je een complete alu-kast+voeding koopt? Zie bijvoorbeeld hier: 90 euro. (O.a. hier te koop.

Wat ik ga doen is zo'n Waterkoeling-windtunnel bouwen van 12mm spaanplaat: 45x25x25 op wieltjes.
En daarop de PC-kast zetten, en misschien ook wel vastschroeven.
Dan houdt je alle ruimte vrij in de kast. (En ik moet wel, want ik heb een erg krappe miditower).

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 22:24 schreef bluh het volgende:
en nu die van mijn dus :P
edit:
efkes een mooiere gemaakt

[afbeelding]

kzal zo wel efkes commentaar geven
Ik zou je radiator en reservoir niet boven je "dure schijven, dvd, cd-rw" zetten. Er bestaat altijd een kans dat een en ander gaat lekken. Nu kan dat alleen naar beneden en dan is al je apparatuur naar de klote.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Kwam de volgende opmerking nog niet tegen:
Zit je mobo niet aan de verkeerde kant? Op deze manier moet ie of op zijn kop of met de aansluitingen aan de binnenkant....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Op maandag 29 april 2002 10:12 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Zit je mobo niet aan de verkeerde kant? Op deze manier moet ie of op zijn kop of met de aansluitingen aan de binnenkant....
Dat toch wtx? Dus het mobo ondersteboven tegen de 'verkeerde'zijkant vd kast. aansluitingen gewoon naar buiten.

Verwijderd

Besef wel dat je aan aluminiumplaat en -profiel, en aan schroefjes e.d. al gauw meer kwijt bent, dan als je een complete alu-kast+voeding koopt? Zie bijvoorbeeld hier: 90 euro. (O.a. hier te koop.
Wat ik ga doen is zo'n Waterkoeling-windtunnel bouwen van 12mm spaanplaat: 45x25x25 op wieltjes.
En daarop de PC-kast zetten, en misschien ook wel vastschroeven.
Dan houdt je alle ruimte vrij in de kast. (En ik moet wel, want ik heb een erg krappe miditower).
Het plan is ook om de cases van mdf te maken, das lekker goedkoop en toch sterk.
Op maandag 29 april 2002 10:05 schreef Jantjevlaam het volgende:
Ik zou je radiator en reservoir niet boven je "dure schijven, dvd, cd-rw" zetten. Er bestaat altijd een kans dat een en ander gaat lekken. Nu kan dat alleen naar beneden en dan is al je apparatuur naar de klote.
had ik ook al bedacht en ik ben het helemaal met je eens. Waarschijnlijk komt het reservoir dus onder de kast te zitten.
Aan de andere kant zoals hier kan ook, dit is geloof ik volgens de WTX standaard (geen ATX dus). Het moederbord zit dan idd op zijn kop. Dit komt beter uit met de powerconnector en de ide poorten die dan aan de onderkant zitten.

• ajampaniki
Klein practisch dingetje nog: wat denk jullie dat een beetje een goede dikte is voor het mdf. Ik had het gezien in 15, 12, 9 en 6 mm dikte.

• ajampaniki
kick
Pagina: 1