[linux] 486 met grote hd

Pagina: 1
Acties:

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een 486 als fileserver neer te zetten. Nu kunnen 486 over het algemeen geen grote hd's aan, maar ik had ergens gelezen dat dat voor linux geen probleem is. Klopt dit, negeert linux de bios settings? En hoe moet ik dan booten, moet ik dat met een kleine hd doen of kan het ook direct van de grote?

Via de search kwam ik op dit topic: [topic=441210]
nu wil ik dat topic niet voor mijn simpele vraag naar boven schoppen om reacties te vermijden.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je computer gewoon langs de BIOS-opstartprocedure komt met die grote schijf dan kan GNU/Linux er inderdaad op installeren, dat zou geen probleem moeten zijn. Als je pc niet wil opstarten dan zul je toch eerst een kleinere schijf moeten gebruiken, maar die kans is niet erg groot verwacht ik.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 22:14 schreef odysseus het volgende:
Als je computer gewoon langs de BIOS-opstartprocedure komt met die grote schijf dan kan GNU/Linux er inderdaad op installeren, dat zou geen probleem moeten zijn. Als je pc niet wil opstarten dan zul je toch eerst een kleinere schijf moeten gebruiken, maar die kans is niet erg groot verwacht ik.
en als ik met een kleine hd opstart, moet ik dan de grote opgeven in de bios, of hoeft dat dan niet?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik verwacht dat dat niet nodig is, maar je merkt het vanzelf :). Als het niet direct wil werken dan kun je alsnog de grootte opgeven lijkt me.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De grote wordt zelfs niet herkend door het BIOS in sommige gevallen (mijn 386 vond mijn 40Gig Maxtor 740DX iig niet), maar een (oude) 2.2.7 kernel vond hem wel een kon hem perfect gebruiken... dus indien je BIOS hem niet herkent zul je moeten booten via floppy. Dit is geen probleem voor een server daar deze toch maar om de 10 jaar gereboot moet worden :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 22:19 schreef XTerm89D het volgende:
De grote wordt zelfs niet herkend door het BIOS in sommige gevallen (mijn 386 vond mijn 40Gig Maxtor 740DX iig niet), maar een (oude) 2.2.7 kernel vond hem wel een kon hem perfect gebruiken... dus indien je BIOS hem niet herkent zul je moeten booten via floppy. Dit is geen probleem voor een server daar deze toch maar om de 10 jaar gereboot moet worden :)
hmm, ok, maar ik laat deze server niet 24*7 aan staan (deze niet :P, mijn freesco router wel) heb die fileserver eigenlijk voornamelijk nodig om backup's en installaties van software op te zetten, meer niet, dus enkel aan als het nodig is.
Ja, ik denk aan de natuur O-)

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Op donderdag 25 april 2002 22:16 schreef erkens het volgende:

[..]

en als ik met een kleine hd opstart, moet ik dan de grote opgeven in de bios, of hoeft dat dan niet?
Neejoh! ik heb ik mijn fileserver (ook een 486, is wel zo traag als dikke poppenstront) ook alleen de eerste HD in de bios gezet, die is 180 MB groot, en daarvanaf boot hij zijn kernel, en die vind elf de andere 3 schijven, een 512 MB waar systeem op staat, en de 40 en 160 GB schijven.

Als je alle schijven in de bios zet, ben ze zo weer een paar mins kwijt met booten toch :)
Tenminste mijn bios det er tijjjjden over...

Maybee we are alone... After all.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 22:47 schreef Heidistein het volgende:

[..]

Neejoh! ik heb ik mijn fileserver (ook een 486, is wel zo traag als dikke poppenstront) ook alleen de eerste HD in de bios gezet, die is 180 MB groot, en daarvanaf boot hij zijn kernel, en die vind elf de andere 3 schijven, een 512 MB waar systeem op staat, en de 40 en 160 GB schijven.

Als je alle schijven in de bios zet, ben ze zo weer een paar mins kwijt met booten toch :)
Tenminste mijn bios det er tijjjjden over...
ok, tnx ik weet genoeg (of: het maakt toch niet uit distro ik installeer he?)
Pagina: 1