[software engineering] Equivalence partitioning

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik moet in een zo kort mogelijke tijd een programma ontwerpen voor het uitvoeren van regresie-tests zoals equivalence partionioning.
Een van de uitdagingen daarbij is dat het naast C++ ook voor VB (en .Net spul als C#) moet kunnen.

Om een lang verhaal kort te maken, heeft iemand waardevolle info die mij verder zal helpen?!

Cogito Ergo Credo

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

[forum=10] --> [forum=14] :)

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Wow, wat wil je precies?

Voor de niet-ingewijden onder ons: equivalence partitioning is een onderdeel van black-box software testing. Wat je doet is in een functie (of invoerveld, of whatever, afhankelijk van op welk niveau je de software bekijkt), voer je waardes in die in hun 1-tje staan voor een bepaalde groep te testen waardes. (klinkt heel abstract).

[edit:]Of, nauwkeuriger, je deelt de input-values in in classes, zodat je minder tests hoeft te ontwikkelen.

Voorbeeld: je hebt een invoerveld waarin je een integer tussen de 1 en 10 moet invoeren, dan test je op:

-2 (voor alle negatieve getallen)
0 (border-value)
1 (border-value)
5 (normal value)
10 (border-value)
11 (border-value)
15 (voor alle te grote invoeren)

(al horen volgens mij die border-values niet echt onder EP)

[edit2:]
Even wat regeltjes:
If input condition specifies
-A range, 1valid and 2 invalid classes are defined
-A specific value, 1 valid and 2 invalid classes are defined
-A member of a set, 1 valid and 1 invalid classes are defined
-A Boolean condition, 1 valid and 1 invalid classes are defined
Maargoed, dat was de theorie. Wat zoek je nu precies? (of wat wil je precies maken?) Een programma dat functies aan kan roepen met bepaalde gedefinieerde waardes? Een programma dat die test-waardes verzint?

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op donderdag 25 april 2002 21:41 schreef jopiek het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken, heeft iemand waardevolle info die mij verder zal helpen?!
Waarom iets ontwerpen als het er al is? Als het puur gaat om het uitvoeren van regressie-tests moet je eens kijken naar JUnit. Dit is in principe voor Java bedoeld, maar er is ook een C++ port in de maak.

JUnit is een brilliant hulpmiddel als je met Extreme Programming ontwikkelt. Schrijf eerst je testclasses, schrijf je code, test, scheld en tier, pas je code aan, test....... :)

With the light in our eyes, it's hard to see.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
[b]Op vrijdag 26 april 2002 11:37 schreef Poohbear...
ik zat eigenlijk te denken aan een systeem met een VB en VC++ compiler waarbij source-files geanalyseerd worden en deze vervolgens gecompileerd kunnen worden met de testcases. Ik zou het zo generiek mogelijk willen maken m.b.v. XML. Wellicht wat ambitieus maar het zou aardig zijn. Ik gebruik trouwens absoluut geen Java, dat doen ze waar ik vrijwilligerswerk doe en dit wil maken ook niet en daarnaast 'haat' ik java, maar iig zal ik eens ff naar die file kijken (ik heb wel wat java-ervaring)

Cogito Ergo Credo

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

JUnit werkt inderdaad fantastisch (je kan het zelf op ANT aansluiten). Maar wat is er mis met java?

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 11:37 schreef Poohbear het volgende:
verhaal
eventjes vraagje tussendoor

hoe ga je dan om met getallen die buiten het bereik van een type vallen?

neem 32768 voor 16 bits signed getal oid

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 23:29 schreef cinnamon het volgende:

[..]

eventjes vraagje tussendoor

hoe ga je dan om met getallen die buiten het bereik van een type vallen?

neem 32768 voor 16 bits signed getal oid
waarom wou je daar mee omgaan? je check gewoon het grootste en een na grootste getal op bijv. de te testen functie... lijkt me niet echt een probleem... als je de werking van een getal dat groter is op zo'n procedure wilt testen dan roep je de procedure gewoon met zo'n getal aan nietwaar?!

b.t.w. wat er mis is met java? zo'n beetje alles op de garbage collector en zaken als RMI na. Je krijgt er over het algemeen slechte gui's mee, je hebt idiote constructies (probeer maar eens op een fatsoenlijke manier met strings te werken zonder vreemde typecasts te moeten doen met .converttostr() of zo er achteraan etc. etc. ik heb een aantal grotere projecten in Java gedaan maar geef mij toch maat C++/Delphi...

Cogito Ergo Credo

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op zaterdag 27 april 2002 03:04 schreef jopiek het volgende:
als je de werking van een getal dat groter is op zo'n procedure wilt testen dan roep je de procedure gewoon met zo'n getal aan nietwaar?!
volgens meneer beer is het in ieder geval zo dat met zo min verschillende (in dit geval) getallen (lees geld) de procedure getest wordt

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 17:42
Deze shit heb een half jaar gehad op mijn studie. ZOOOOO saai dat gelul met die blackboxen (i deel van dat domme saaie vak)en daarbij testcaes ontwikkelen. EQuivalence Partitining beperkt zich op een deelverzamling van een aantal testcases. Dat houdt in dat je gelijkwaardige klasses te gelijk kan testen en zodoende een krachtigere testcases kan maken. Zoals bij de waarde van een input en het aantal waardes kunnen makkelijk samengevoegd worden
Pagina: 1