[EC] 12V en 5V aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik begrijp overal uit dat tussen de rode en zwarte draad 5V en tussen de gele en zwarte draad 12V zou moeten staan, ik heb het doorgemeten en meet tussen de rode en zwarte 12V, tussen de zwarte en gele 0V (?) en tussen de gele en zwarte 16V... Hoe kan dit?

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 20:10 schreef MidnightMotion het volgende:
Ik begrijp overal uit dat tussen de rode en zwarte draad 5V en tussen de gele en zwarte draad 12V zou moeten staan, ik heb het doorgemeten en meet tussen de rode en zwarte 12V, tussen de zwarte en gele 0V (?) en tussen de gele en zwarte 16V... Hoe kan dit?
Dan heb je iets verkeerd gedaan. Rood is 5V, en geel 12V.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
Of je voeding is stuk :P ik ga er van uit dat ie het nog doet :?

En je pakt toch wel zo'n stekker die aan de HDD/CD-ROM etc. zit? Op die van het mobo zitten ook een paar andere waarden (-5V, 3.3V, -12V, 5V, 12V, nog meer:?)

• MidnightMotion
Op donderdag 25 april 2002 20:13 schreef Marcj het volgende:
Of je voeding is stuk :P ik ga er van uit dat ie het nog doet :?
Alles werkt nog, ik snap er ook geen @#$ meer van...

Ik pak idd gewoon een stekker die uit de CD-ROM hangt...

• Marcj
Misschien heb je je multimeter op wisselspanning staan? Of op een andere verkeerde instelling :P

• MidnightMotion
Op donderdag 25 april 2002 20:18 schreef Marcj het volgende:
Misschien heb je je multimeter op wisselspanning staan? Of op een andere verkeerde instelling :P
Zat ik ook al aan te denken (Ben niet zo technisch wat dat betreft :)) maar ik heb er ook een looplicht aan hangen van 12V en ddie doet het gewoon... De multimeter staat op de 9V Batt stand

• Marcj
Op donderdag 25 april 2002 20:20 schreef MidnightMotion het volgende:

[..]

Zat ik ook al aan te denken (Ben niet zo technisch wat dat betreft :)) maar ik heb er ook een looplicht aan hangen van 12V en ddie doet het gewoon... De multimeter staat op de 9V Batt stand
De multimeter moet op iets staan van V= (van die = is het onderste streepje gestippeld)

edit: op Batt stand levert hij waarschijnlijk 9 V lijkt me :?

• MidnightMotion
Eén ding nog voor mijn goede nachtrust dan :) : Het ligt waarschijnlijk aan mijn meetkunsten en niet aan mn komp? Heb er nl wel al een keer kortsluiting in gemaakt...:( maar alles werkt nog! Snap er nix meer van

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 20:42 schreef MidnightMotion het volgende:
Eén ding nog voor mijn goede nachtrust dan :) : Het ligt waarschijnlijk aan mijn meetkunsten en niet aan mn komp? Heb er nl wel al een keer kortsluiting in gemaakt...:( maar alles werkt nog! Snap er nix meer van
Ja, je meetkunsten zijn waarschijnlijk de oorzaak :P Kortsluiting in je case maakt in principe niks uit. Heb ik ook al duizend keer gehad :) Zorg dat je de draadjes goed naar je multimeter hebt lopen, en dat ie op V gelijkstroom staat... Dan zou ie et gewoon moeten doen :)

• Marcj
Kun je een foto van je multimeter maken :? :P

• Robert Pape
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 22:18
Op donderdag 25 april 2002 20:20 schreef MidnightMotion het volgende:

[..]

9volt batterijstand? Om 12V te meten? hmm... ik zou op z'n minst wel de goede schaal pakken :)

• MidnightMotion
Kan helaas geen foto maken, 9V stand is het dichtst in de buurt, bij andere standen krijg ik helemaal geen resultaat... Er zit alleen een draaiknop op die in delen is verdeeld: DCV, ACV, DCA, BATT en Ohm

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:10

Yucko

One clown to rule them all !

ik dacht altijd dat je hem moet meten als ie belast wordt om een correcte meting te krijgen :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• MidnightMotion
Heb er een looplicht aan hangen (= belast) en dan geeft ie 12V aan tussen rood en zwart...

Heb tussen geel en zwart nix hangen, misschien als ik er wel iets aan hang dat ie 5V aangeeft :?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

LopeZ

Too much is never enough

Deze gaat van [forum=6 naar [forum=22] :)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

JWO

je mot DCV met een schaal boven de 12 hebben (20 ofzo)

Verwijderd

Oke

1 zorg dat je multimeter het juiste gaat meten, dus geen stroom (A) geen wisselspaning (VAC) en geen batterijen doormeten (batt oid) maar ...... gelijkspanning (VDC).

2 dan heb je een draaispoelmeter of eentje met display. Met een displaytje lees je gewoon de waarde af, met een draaispoelmeter (zo'n ding met een wijzertje) pak je de juiste waarde die je ook met de draaischakelaar hebt ingesteld. Oftewel als je 20 VDC hebt ingesteld zoek je de schaal die bij een volle uitslag een 20 heeft staan. En lezen maar.

3 Ik ga er even van uit dat je een goedkope multimeter hebt gekocht (heb ik ook hoor). Veel waarde moet je dan niet geven aan je meetwaarden. Het is dan meer een indicatie van de spanning. (maar wel goed bruikbaar hoor, zo vaak hoef je de exacte waarde helemaal niet te weten).

Veel plezier met verder meten.

laatste opmerking, de voeding hangt in een systeem? maw je meet de waarden terwijl je comp op dezelfde voeding aan het werk is? Zo ja dan werkt je voeding goed en liggen de meetwaarden aan je meetingen. Zo nee, dan kan je eventueel deze waarden echt gemeten hebben. Geschakelde voedingen hebben een balast nodig om goed te werken. (weet ik uit ervaring, een comp voeding gebruiken om een klein testschakelingetje te voeden werkt niet, zucht er komt dan veel meer spanning uit de 12 volt... ach toen was ik nog jong)

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 10:57
Op vrijdag 26 april 2002 07:57 schreef ascii het volgende:
Oke

1 zorg dat je multimeter het juiste gaat meten, dus geen stroom (A) geen wisselspaning (VAC) en geen batterijen doormeten (batt oid) maar ...... gelijkspanning (VDC).

2 dan heb je een draaispoelmeter of eentje met display. Met een displaytje lees je gewoon de waarde af, met een draaispoelmeter (zo'n ding met een wijzertje) pak je de juiste waarde die je ook met de draaischakelaar hebt ingesteld. Oftewel als je 20 VDC hebt ingesteld zoek je de schaal die bij een volle uitslag een 20 heeft staan. En lezen maar.

3 Ik ga er even van uit dat je een goedkope multimeter hebt gekocht (heb ik ook hoor). Veel waarde moet je dan niet geven aan je meetwaarden. Het is dan meer een indicatie van de spanning. (maar wel goed bruikbaar hoor, zo vaak hoef je de exacte waarde helemaal niet te weten).

Veel plezier met verder meten.

laatste opmerking, de voeding hangt in een systeem? maw je meet de waarden terwijl je comp op dezelfde voeding aan het werk is? Zo ja dan werkt je voeding goed en liggen de meetwaarden aan je meetingen. Zo nee, dan kan je eventueel deze waarden echt gemeten hebben. Geschakelde voedingen hebben een balast nodig om goed te werken. (weet ik uit ervaring, een comp voeding gebruiken om een klein testschakelingetje te voeden werkt niet, zucht er komt dan veel meer spanning uit de 12 volt... ach toen was ik nog jong)
Een hele cursus meten voor de meet-NOOBS onder ons.

Voor de meet-NOOBS veel succes en plezier bij het meten.
Pagina: 1