[MySQL] welbekende connect error

Pagina: 1
Acties:

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
ik krijg mijn mysql daemon op redhat 7.0 maar niet opgestart, heb inmiddels al van alles gelezen, maar kom er maar niet uit wat het kan zijn.
ik krijg dus bij het starten van de daemon constant de volgende errormelding:
code:
1
2
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock'.
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/lib/mysql/mysql.sock' exists!

Na installatie bestond de file 'mysql.sock' helemaal nergens op de server. Ik heb deze toen handmatig aangemaakt in bovenstaande directory op de server. Verder ook het bestand 'my.cnf' aangepast met het path naar de 'mysql.sock' file.

Ik weet niet of het met rechten te maken heeft, ik probeer steeds via de localhost te connecten onder root, die alle rechten heeft. Moet ik verder nog iets instellen?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:02
Zoek eens het bestandje safe_mysqld op in je MySQL dir, dat is een opstartbestandje dat automatisch probeert de goede settings te gebruiken. Werkt deze niet, probeer dan eens mysql.server .

Meer info:
http://www.mysql.com/doc/S/t/Starting_server.html

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Zet hier eens neer dan hoe je de daemon opstart..

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op donderdag 25 april 2002 18:29 schreef Da Snake het volgende:
code:
1
2
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock'.
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/lib/mysql/mysql.sock' exists!

Na installatie bestond de file 'mysql.sock' helemaal nergens op de server. Ik heb deze toen handmatig aangemaakt in bovenstaande directory op de server.
sockets aanmaken heeft geen enkele zin, dus bespaar je die moeite. De dir die waarin mysql.sock moet komen te staan moet schrijfbaar zijn door de MySQL user.

MySQL zet in diezelfde dir een <hostname>.err bestand neer, daarin staat vaak wat de reden van het niet willen opstarten is.

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Op donderdag 25 april 2002 21:29 schreef Phantom het volgende:
Zet hier eens neer dan hoe je de daemon opstart..
na installatie in /usr/local/mysql heb ik het volgende gedaan:

heb een usergroup aangemaakt, genbaamd "mysql_group" met daar in een user genaamd "mysql_user".
daarna ben ik de mysql server aan gaan roepen met:
./usr/local/mysql/bin/safe_mysqld --user=mysql_user &

ook heb ik de volgende commando's uitgevoerd:
chown -R root /usr/local/mysql/.
chown -R mysql /usr/local/mysql/data
chgrp -R mysql /usr/local/mysql/.

verder heb ik deze ook al een keer uitgevoerd:
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root mypwd
en
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u mysql_user mypwd

zou het kunnen zijn dat de mysql_install_db niet goed is uitgevoerd?

omdat ik steeds de foutmelding kreeg dat de socket niet te vinden was in /var/lib/mysql
heb ik in de file "my.cnf" ook maar de verwijzing van de socket naar deze direcotry aangebracht.

de /tmp dir is in mijn geval niet van toepassing denk ik...
Op vrijdag 26 april 2002 12:49 schreef igmar het volgende:
[...]
sockets aanmaken heeft geen enkele zin, dus bespaar je die moeite. De dir die waarin mysql.sock moet komen te staan moet schrijfbaar zijn door de MySQL user.
[...]
dus sit zou ik dan op die /var/lib/mysql directory moeten doen?

Verwijderd

ik had eerst hetzelfde probleem, maar heb ik oplossing voor gevonden:
bij mij moest ik /tmp/mysql.sock gebruiken ipv /var/lib/mysql/mysql.sock dus kijk ff of deze bestaat en zo ja probeer dit eens:
mysql -S /tmp/mysql.sock -p
als ie in kan loggen, moet je ff link maken naar die sock
(ln -s /tmp/mysql.sock /var/lib/mysql/mysql.sock)
:)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op donderdag 25 april 2002 21:22 schreef Solarsparc het volgende:
Zoek eens het bestandje safe_mysqld op in je MySQL dir, dat is een opstartbestandje dat automatisch probeert de goede settings te gebruiken. Werkt deze niet, probeer dan eens mysql.server .

Meer info:
http://www.mysql.com/doc/S/t/Starting_server.html
Of anders:
http://www.mysql.com/doc/C/a/Can_not_connect_to_server.html

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Mja, dat had ik laatst ook. Bijna alles geprobeert, niets hielp. Toen maar rebooten en nu doet ie het weer :)
Pagina: 1