[EL] Waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik lees (en post) nou al een tijdje mee hier op Got. 90% van de tijd lees ik hier in OC&E.
Veel van jullie zijn bezig met allerhande electro "gadgets" voor in je pc (VU meter, Knight rider Led, Pulsing Led)
Op het moment heb ik echt de ballen verstand van hoe al deze dingen werken en ik heb al helemaal geen idee hoe ze zelf te maken.
wat is nou een goeie manier (boek?) om mezelf wat meer bekend te maken met schakelingen, transistors, condensators etc. Wat doen deze dingen etc..

Wat raden jullie me aan? (beginnersniveau)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 14:00
Terug naar school en natuurkunde kiezen :D (of kijken of je ergens een VWO natuurkunde boek op de kop kan tikken)

Strava

Verwijderd

Ik zou gewoon naar je lokale elektroboer gaan en een paar zelfbouwsetjes halen en gewoon beginnen met solderen en schema lezen. Van een paar setjes leer je al een hoop. In ieder geval de basics. :)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Basisboekjes van Electronica halen...

Als je daar niet genoeg aan hebt kun je een electuur halen, maar die hebben een redelijk hoog niveau dat je voor CM niet nodig hebt :)

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

adana

merzbow, schmerzbow

Of ga een snuffelen in de plaatselijke bibliotheek...

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 25 april 2002 18:38 schreef adana het volgende:
Of ga een snuffelen in de plaatselijke bibliotheek...
Jup, daar is genoeg te vinden..

En verder is het ook gewoon een kwestie van proberen in de praktijk, en daarbij goed nadenken..

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Als je iets simpels ziet (lees: een schakeling die er simpel uit ziet) dan moet je hem (ongeacht de werking van de schakeling) gewoon eens gaan proberen na te maken.

Je maakt een printje van de schakeling en gewoon gaan vragen naar de onderdelen.

Of je kijkt op Circuits Online. Daar staat ook wel wat informatie.

Suc6 iig :)

Verwijderd

De boeken 'Elektronica, kunst en kunde', uitgegeven door Elektuur zijn een goede start. Kijk eens in de bieb zou ik zeggen.

/offtopic:
Ik weet *zeker* dat er al een draadje over was, maar de Search brengt 'm niet naar boven...

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 19:28 schreef DaBit het volgende:
/offtopic:
Ik weet *zeker* dat er al een draadje over was, maar de Search brengt 'm niet naar boven...
Hier ook niet.

Ik begrijp dat ik gewoon moet proberen (doe ik ook) maar daarmee leer ik niet de info wat een condensator nou pcies doet, waarom een weerstand een bepaalde waarde moet hebben en welke waarde. etc
Daar wil ik dus graag meer over weten, mijn vraag aan jullie, welk boek, magazine, whatever raden jullie me aan?
(bibliotheek ga ik morgen heen :))

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:41
Op donderdag 25 april 2002 19:43 schreef Meelobee het volgende:

[..]

Hier ook niet.

Ik begrijp dat ik gewoon moet proberen (doe ik ook) maar daarmee leer ik niet de info wat een condensator nou pcies doet, waarom een weerstand een bepaalde waarde moet hebben en welke waarde. etc
Daar wil ik dus graag meer over weten, mijn vraag aan jullie, welk boek, magazine, whatever raden jullie me aan?
(bibliotheek ga ik morgen heen :))
heb je niet iemand in je omgeving die hier een en ander vanaf weet? Die kan je dan in ieder geval de basisdingen vertellen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 14:00
Met google kom je ook al een heel eind:Google zoeken op elektronica basis begrippen

bv dit:theorie

Strava

Verwijderd

Hmm, zie die 3 delen van Kunst en Kunde maar eens bij elkaar te schrapen. Daar heb je wel wat aan.

Verder zou 'Applications and design with analog integrated circuits' van J. Michael Jacob nog wel wat zijn. Wel Engels...

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
daar zat ik op te wachten :) Tnx Dabit :)

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46
Gewoon bij het begin beginnen.

Dus les 1 : U = I x R *D

Verwijderd

LES 2: P = U x I ;)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

of je vraagt een vriend van je die kan solderen of die je wil helpen. dit gah ik doen in mijn geval en die vriend heet Oeloe :D :)

kwil eindelijk es me eigen fanbus in elkaar zetten, me LCD display mag ie nog wel doen, want dat vind ik te gepriegel..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 13:48 schreef masterbaster het volgende:
LES 2: P = U x I ;)
Les 0:
U = Voltage (in Volt)
I = Stroomsterkte (in Ampere)
R = Weerstand (in Ohm)
P = Vermogen (in Watt)

Wel handig als je dit ook weet hè *D
Pagina: 1