Toon posts:

Bijzondere aan/uit knoppen op de kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ivm met de inkoopactie van VIA Eden bordjes ben ik aan het overwegen een zelfgemaakte kast te gaan bouwen. Iets wat niet bij je voeding zit is dan de aan uit knop, en ik had het volgende idee:
Oude televisies hadden vaak maar een stuk of tien zenders, en dan had je ook tien knoppen op de TV zitten. soms waren dit dan twee kleine metalen staafjes die dan zo geplaatst waren op de voorkant van het toestel:
code:
1
2
 --------
 --------

Als je dan met je vinger op beide staafjes zat dan wisselde de TV van zender. Ik zou nu een aan uit knop willen maken die zo werkte, je hoeft er maar even op te drukken en het ding gaat aan. Wat ik nu afvroeg: Is dit haalbaar? En het zou al grappig zijn als iemand kon uitleggen hoe ik dit kon doen met de open/dicht knop van een CD ROM drive, het heeft namelijk wel iets stijlvols vind ik, geen bewegende delen te hebben.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

een zeer zwakke stroom op die staafjes zetten en daarmee een transistor laten schakelen?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:01
Even in de oude doos met elektuurs kijken straks...

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Misshien kun je hier wat mee?
Staat op circuitsonline en is een aan-uit schakelaar met aanraken, zul je dus nog wel aan moeten passen maar ik denk dat jouw schakeling er al in zit!

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000045.gif

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=45

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Op donderdag 25 april 2002 18:07 schreef j_iscool het volgende:
Misshien kun je hier wat mee?
Staat op circuitsonline en is een aan-uit schakelaar met aanraken, zul je dus nog wel aan moeten passen maar ik denk dat jouw schakeling er al in zit!

[afbeelding]

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=45
Nee, dit werkt als een relais met overname contact!! Hij heeft gewoon een pulsgever nodig...

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik dergelijk schakelingen niet kan lezen... Ken wel mensen die het wel kunnen, maar ja het is handig als ik er ook mee overweg kan.

Wat ook belangrijk is, en wat mij het grootste probleem leek, is waar de stroom erop staat... Ik heb namelijk geen idee of wanneer de voeding wel ingeschakeld is er ook stroom over zo'n knopje loopt.

Als iemand me dus zoiets kan uitleggen met alle schakelingetjes van een echte comptuervoeding, dan kan ik er het meeste mee, want ik kan er niet mee improviseren...

Verwijderd

Zoiets heet "tiptoets".

Zoeken met google geeft ook:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=53

Schakelt een aan-schakelaar en een reset-schakelaar kort naar aarde, of zet je even een spanning op het moederbord?
Als je R2 tussen 3 en aarde zet heb je volgens mij een positieve-pulsschakelaar. Dan kun je ook de uitknop weglaten

(geen garanties! >:) )

Verwijderd

Nog een, en ditmaal echt een pulsschakelaar:
http://www.vego.nl/13/03/03_04.htm

Philips platenspelers hadden mooie grote tiptoetsen. Die dingen vind je nu voor een paar gulden in de rommelwinkels, of voor nop bij het grofvuil.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1243362183

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn grootste probleem is of een computer uberhaupt wel reageert als ik zo'n knopje er neerzet ipv een gewone aan knop (en inderdaad, ik heb geen uitknop nodig nee ;)). Ik heb geen idee over er namelijk normaal gesproken stroom loopt over de knop als de computer uit staat maar de voeding aan... Het lijkt me van wel, maar ik heb verder geen idee.

En nog een leuke gedachte: Krijg ik niet een rotschok als ik niet allerlei weerstanden en dergelijke er tussen gooi?
Lijkt me erg |:( als je klaar bent alles het afgebouwd en het de eerste keer wil aanzetten en flats...

Verwijderd

Schakeling van j_iscool kan in principe wel als je meekoppelweerstand R4 verwijdert en het LEDje vervangt door een klein relais.
Moet je er wel voor zorgen dat er spanning over de schakeling staat als de computer uit is.
En spanning over de schakelaar hoef je je geen zorgen over te maken, schakelaars om de computer aan te zetten hangen an de laagspanningskant en nietzoals nij AT-voedingen aan de 230V kant.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb nog een tv met dit soort knopjes.
misschien kan ik er eentje afslopen.
we gebruiken hem toch niet meer.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Volgens mij heeft Conrad ze ook wel die schakelaars, misschien een idee om daar contact mee op te nemen?

Een "rijke" tante van me heeft ook hele aparte lampen. De lampekap heeft een metalen frame, als je die aanraakt gaat de lamp harder branden, nog eens gaat ie nog harder branden, en nog eens gaat ie weer uit. Wel grappig, volgens mij is dat ook wel bruut als je dat met je pc kan. Even ergens aanraken, en hij gaat aan..... >:)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 26 april 2002 10:23 schreef MauriX het volgende:
Volgens mij heeft Conrad ze ook wel die schakelaars, misschien een idee om daar contact mee op te nemen?

Een "rijke" tante van me heeft ook hele aparte lampen. De lampekap heeft een metalen frame, als je die aanraakt gaat de lamp harder branden, nog eens gaat ie nog harder branden, en nog eens gaat ie weer uit. Wel grappig, volgens mij is dat ook wel bruut als je dat met je pc kan. Even ergens aanraken, en hij gaat aan..... >:)
nog een keer aanraken en je draaid 1800@2200 LOL !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat diagrammetje van j_iscool, waar voer ik dat op uit? Een klen PCB'tje?
En is het wel echt nodig dat er een dergelijk ingewikkelde schakeling aan te pas komt?
En dan nog als laatste, staat er wel stroom over die schakelaar op de computer? Als dat namelijk niet zo is, houdt het op.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 20:59 schreef Vipertje het volgende:
En is het wel echt nodig dat er een dergelijk ingewikkelde schakeling aan te pas komt?
En dan nog als laatste, staat er wel stroom over die schakelaar op de computer? Als dat namelijk niet zo is, houdt het op.
Je kunt dan ook gewoon een batterij blok gebruiken. Op zo' n 9v blok moet het dan toch een tijdje werken.

• Jorn
Op vrijdag 26 april 2002 20:59 schreef Vipertje het volgende:
Je computer levert altijd een stand-by stroom aan je moederboard, daar kun je het denk ik wel van aftappen.
Deze stroom word gebruikt voor bv wake on lan en boot up on space!

Verwijderd

voor de duidelijkheid,
ik geloof dat zo'n schakelaar jou vinger als geleider gebruikt om contact te maken. En zodra de 2 ringen worden verbonden door middel van je vinger,gaat hij aan.

• Jorn
Op zaterdag 27 april 2002 13:47 schreef Ussie het volgende:
voor de duidelijkheid,
ik geloof dat zo'n schakelaar jou vinger als geleider gebruikt om contact te maken. En zodra de 2 ringen worden verbonden door middel van je vinger,gaat hij aan.
Maar die schakeling van mij heeft een voedingsspanning tussen de 1.5 en 4.5 volt nodig!
En ik denk dat de meeste een voedingsspanning gebruiken, want hij moet detecteren wanneer er iets aangeraakt word!

Verwijderd

Topicstarter
Maar er staat toch al zoiezo wat stroom op de schakelaar voorin de computer? Als dat niet zo is, wat doet die knop dan in godsnaam? Hij verbindt toch zeker een kabeltje met een andere, waarbij de ene onder stroom staat, en de andere wanneer hij dat ook is de computer aanzet?

Hoeveel volt is dat dan? Kan ik niet gewoon uberhaupt die twee kabeltjes aan twee plaatje vastmaken en mijn vinger er op drukken?

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Op zaterdag 27 april 2002 17:44 schreef Vipertje het volgende:
Maar er staat toch al zoiezo wat stroom op de schakelaar voorin de computer? Als dat niet zo is, wat doet die knop dan in godsnaam? Hij verbindt toch zeker een kabeltje met een andere, waarbij de ene onder stroom staat, en de andere wanneer hij dat ook is de computer aanzet?

Hoeveel volt is dat dan? Kan ik niet gewoon uberhaupt die twee kabeltjes aan twee plaatje vastmaken en mijn vinger er op drukken?
volgens mij is dat idd gewoon 5 volt, weet alleen niet hoeveel ampere, dus dat zal je ff op moeten meten (en dan kan je zelf wel beoordelen of het verantwoord is om het direct aan te raken of niet)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 17:44 schreef Vipertje het volgende:
Ja, 't zal 5V zijn, dus dat kan . Een drukschakelaar bestaat eigenlijk ook uit 2 plaatjes die contakt maken als je er op drukt, alleen is ie geîsoleerd.
Maar om de spanningen in je systeemkast hoef je je geen zorgen te maken, hoger dan 12V komt het niet.
Over het schakelaartje zal 5V staan, en er zijn nog geen verhalen bekend over mensen die door aanraking met een dergelijk laag voltage het loodje hebben gelegd.
Dan moet je wel een héél gevoelig typje zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar als er een fokking paar Amperes op staat kunnen ze me bij de snackbar om de hoek wel verkopen als warme snack...

Ik zal wel eens mijn stroomknop openbreken en kijken hoe het in elkaar zit.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dan wordt je in stukkies opgedient op je vers gebraadde (<-k*twoord) moederbordje >:)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Dit zou je met een tip-toets bediening kunnen doen.
Dan heb je er wel een schakelingetje bij nodig.
Hier hoef je geen pcb voor te maken, een gaatjesprint is goed genoeg.

Of het ook zonder schakeling te doen is weet ik niet. Je zou even moeten meten hoeveel stroom er door loopt als je op het knopje drukt.
Daarvoor maak je 1 draadje los en schakelt daar de meter mee in serie.

Ik denk dat je dan een paar mA zult meten.

De weerstand van een vinger is vrij hoog, dus met de schok zal t wel loslopen, maar of er dan niet te veel weerstand is om de voeding ingesckakeld te krijgen weet ik niet.
Pagina: 1