Toon posts:

Linux of Windows Server ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb hiero thuis 2 OS proggies Liggen

- Windows 2000 Server
- Linux Mandrake 8.0

Op mijn andere PC's thuis draaien Win98 en WinXP

Welke OS kan ik het beste Gebruiken als Server programma ? Ik heb trouwens geen ervaring met Linux...

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Dat ligt er helemaal aan wat je wil gaan "serven". Fileserver, Webserver, SQLserver, mail server etc.

Je kan pas een beslissing nemen over een geschikt OS als je weet wat je met je server wil gaan doen. |:(

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

* jelmervos voelt een leuke discussie aankomen... :+

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt een Webserver ...

Ik heb nog 4 andere PC's thuis die ik ook allemaal wilt voorzien van internet ...

Fileserver of iets dergelijks is niet echt relevant .. alhoewel mySQL .. ook wel geinig is eigenlijk.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

scorpie

Supra Addict

<rechtzet modus>
een OS is GEEN programma...
</rechtzet modus>

ontopic: als jij een webserver wilt hosten op een linux computer gaat dat heel lastig worden, want:
-je hebt totaal geen ervaring in linux
-je hebt totaal geen ervaring met beveiligen van linuxbakken (windows bakken wel? :?)... en als je dat niet nodig acht, tjah dan moet jij het weten.

ik zou me er eerst meer in verdiepen als ik jou was

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Topicstarter
(sorry bout that)

maar oke, wat ik nu gewoon wil weten is wat het beste is wat ik kan draaien .. Ik heb alle verstand van Windows dus dat is totaal geen probleem.

Ik wil gewoon jullie mening weten wat het beste zou zijn.

Verwijderd

ligt er natuurlijk aan wat je wilt hosten. php/asp, mysql/access?

Speelt de prijs ook een rol?

windows makkelijk beheerbaar, prijzig.
mandrake/apache --> moeilijker beheerbaar, zeker als je nog nooit met linux gewerkt hebt. Maar hij is wel gratis.

edit: move to --> NT ??? (maarja dat kan ik niet :) )

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

scorpie

Supra Addict

Op donderdag 25 april 2002 16:49 schreef martijntje het volgende:
ligt er natuurlijk aan wat je wilt hosten. php/asp, mysql/access?

Speelt de prijs ook een rol?

windows makkelijk beheerbaar, prijzig.
mandrake/apache --> moeilijker beheerbaar, zeker als je nog nooit met linux gewerkt hebt. Maar hij is wel gratis.

edit: move to --> NT ??? (maarja dat kan ik niet :) )
sorry hoor, maar ik zie niet in waarom linux moelijk beheerbaar zou zijn... het werkt perfect
en als server OS zou ik voor linux / unix gaan en client / desktop pc win2k / xp

edit: mandrake icm X-server = windows.. :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• charlie
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als je het jezelf relatief gemakkelijk wil maken en snel iets op poten wil zetten (en de licentie wil betalen), dan is Windows 2000 de beste oplossing. Als je tijd hebt veel wil leren, proberen, maar een stabiel veilig platform wil opzetten, of gewoon geen dure licentiekosten wil betalen ga je voor Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Geld Speeld geen rol meer . :) Ik heb bijde versies thuis liggen Zowel Win Server en LInux Mandrake..

Ik wil idd ook een PHP forum hosten. en daar hoef ik me ok geen zorgen te maken over de prijs want die heb ik ook al thuis liggen

Maar kan je Met Win Server ook PHP laten hosten of niet ?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou zeker voor windows gaan :

Microsoft IIS : dit programma heeft veel betere performance, en PHP, een populair scripting taaltje werd speciaal voor IIS ontwikkeld, PHP bestaan niet voor linux.
Ook heb ik bij mijn weten nog nooit een patch gezien voor IIS, dwz dat IIS 100% veilig is, terwijl Apacha of zoiets regelamtig het nieuws haalt met bugs, zoals Code Red, wat een Apache virus was.

Windows 2000 is veel beter dan linux, want daar heb je een GUI. Door alles in een stom zwart schermke in te tikken leerde niks, tis pas als ge met ne wizard overweg kunt da ge iets bijleert. Windows heeft veel wizards, linux enzo niet.

De kernel van linux (ik dacht dat die Tux noemt) zit stikvol stommiteiten. Der wordt zelf in gevloekt ! (ja er staat 'fuck' in Tux), en da crasht ook al, ik heb is Tux 2.5.8 - pre1 geprobeert, mor toen ik make bzImage zei dan kreeg ik iets van gcc not found... aborting... de kernet was dus gecrasht.

En echt waar, ge moet is ne CD in linux steken, ge krijgt da rotspul der niet meer uit... ik heb naar windows moeten resetten om mijn CD uit de drive te krijgen.

Jaja, en linux zou snel zijn ? ik had mandeke 8.2 geinstalleerd met alles erin, en da starte trager op als DOS zenne... echten brol dien Linux ;)

[serieus]
Als je veel wil leren probeer dan GNU/Linux eens, maar Windows 2000 kan je ook perfect gebruiken
[/serieus]

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 16:54 schreef Scorperito het volgende:

[..]

sorry hoor, maar ik zie niet in waarom linux moelijk beheerbaar zou zijn... het werkt perfect
en als server OS zou ik voor linux / unix gaan en client / desktop pc win2k / xp

edit: mandrake icm X-server = windows.. :)
ik zou ook voor een *nix server gaan en als client win2k nemen. Maar het wordt een server dus ik neem aan dat er geen x op komt wel dan? Zou ik zonde vinden van de system resources.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 16:59 schreef XTerm89D het volgende:
Ik zou zeker voor windows gaan :.....
Waaaaah! Geweldig, ik lig hier dubbel van het lachen. Prachtige humor!

Edit: Enorme lap tekst maar weggehaald, op verzoek van Hans *D

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik merk dat de meningen verschillen :P..

Maar ook zie ik dat Linux wel wat gaarder overkomt dan windows.

• InZane
  • Laatst online: 11:42
Op donderdag 25 april 2002 16:59 schreef XTerm89D het volgende:
Ik zou zeker voor windows gaan :

Microsoft IIS : dit programma heeft veel betere performance, en PHP, een populair scripting taaltje werd speciaal voor IIS ontwikkeld, PHP bestaan niet voor linux.
Ook heb ik bij mijn weten nog nooit een patch gezien voor IIS, dwz dat IIS 100% veilig is, terwijl Apacha of zoiets regelamtig het nieuws haalt met bugs, zoals Code Red, wat een Apache virus was.

Windows 2000 is veel beter dan linux, want daar heb je een GUI. Door alles in een stom zwart schermke in te tikken leerde niks, tis pas als ge met ne wizard overweg kunt da ge iets bijleert. Windows heeft veel wizards, linux enzo niet.

De kernel van linux (ik dacht dat die Tux noemt) zit stikvol stommiteiten. Der wordt zelf in gevloekt ! (ja er staat 'fuck' in Tux), en da crasht ook al, ik heb is Tux 2.5.8 - pre1 geprobeert, mor toen ik make bzImage zei dan kreeg ik iets van gcc not found... aborting... de kernet was dus gecrasht.

En echt waar, ge moet is ne CD in linux steken, ge krijgt da rotspul der niet meer uit... ik heb naar windows moeten resetten om mijn CD uit de drive te krijgen.

Jaja, en linux zou snel zijn ? ik had mandeke 8.2 geinstalleerd met alles erin, en da starte trager op als DOS zenne... echten brol dien Linux ;)

[serieus]
Als je veel wil leren probeer dan GNU/Linux eens, maar Windows 2000 kan je ook perfect gebruiken
[/serieus]
ROTFLMAO :D

Ik zat echt ff raar te kijken :+

• The Bad Seed
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op donderdag 25 april 2002 16:59 schreef XTerm89D een lap tekst
:+ Heel even dacht ik dat je het echt meende :o

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ga ff allemaal die hele lap tekst quoten, lekker nuttig. Dit topic is volgens mij geen lang leven meer beschoren.

• TheManinBlack
  • Niet online
Dat wisten we natuurlijk al vanaf de eerste post.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
Windows 2000 + IIS + PHP + Alle security updates (die laatste zelf bijhouden, heel erg belangrijk)
of:
Linux + Apache 1.3.24 + PHP

De eerste vind jij makkelijker, de tweede vind ik makkelijker omdat ik gewoon een die-hard CLI user ben en een hekel heb aan click and point interfaces (nofi: tik dit dus in IE6 op dit moment)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op donderdag 25 april 2002 16:44 schreef Scorperito het volgende:
<rechtzet modus>
</rechtzet modus>
Kun je voor mij een definitie voor "programma" geven dan? Want nu is ik beetje in de war...

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Heeft er ook nog iemand een zinnig antwoord met goede argumenten? Want ik wil eigenlijk ook wel eens weten wat of dat nou prettig werkt als je dus je internet wil delen én een fileserver wil én eventueel nog iets met PHP wil aanklooien.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Installeer Linux, dat is vanaf het begin aan gebouwd met communicatie en TCP/IP enzo...

Maar dat is zeker wel RTFM vaak => veel lezen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Is linux dat echt zoveel veiliger? Windows wordt vaak gebruikt en worden sneller de foutjes in gevonden. En dat t gratis is is leuk maar voor mijn server kan ik geen Linux gebruiken. En je hebt windows systemen dan lijkt me Windows server t makkelijkste.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op donderdag 25 april 2002 17:44 schreef FlowDesign het volgende:
Heeft er ook nog iemand een zinnig antwoord met goede argumenten? Want ik wil eigenlijk ook wel eens weten wat of dat nou prettig werkt als je dus je internet wil delen én een fileserver wil én eventueel nog iets met PHP wil aanklooien.
Je hebt geen ervaring met linux: 2 mogelijkheden
1) Je wil iets leren, en je bent slim genoeg om de man pages te lezen alvorens om hulp te gaan roepen/opgeven -> Linux
2) Je zegt: "jamaar, ik ken windows al, ik wil lekker een gui, en ik houd ervan om regelmatig mijn server uit de lucht te halen voor patches" -> IIS op win2k.

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op donderdag 25 april 2002 17:57 schreef FastBunny het volgende:
Is linux dat echt zoveel veiliger? Windows wordt vaak gebruikt en worden sneller de foutjes in gevonden. En dat t gratis is is leuk maar voor mijn server kan ik geen Linux gebruiken. En je hebt windows systemen dan lijkt me Windows server t makkelijkste.
Linux wordt ook héél vaak gebruikt als webserver.(ik geloof zelfs meer dan win2k)
En veiligheid hangt meer van de admin af dan van het OS.

• SH007
  • Niet online
Als je geen linux kunt/wilt, kun je ook windows+apache nemen. Dat draait bij mij perfect :)

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 17:57 schreef FastBunny het volgende:
Is linux dat echt zoveel veiliger? Windows wordt vaak gebruikt en worden sneller de foutjes in gevonden.
In windows worden zeker vaker fouten gevonden, en het is niet eens opensource :+

Er zijn nog 14 openstaande IE 6.0 exploits (als je alle beschikbare fixes hebt geinstalled) en laten we over IIS nog maar niet beginnen...
En dat t gratis is is leuk maar voor mijn server kan ik geen Linux gebruiken.
Waarom niet?
En je hebt windows systemen dan lijkt me Windows server t makkelijkste.
Mjah, het makkelijkst wel. Ik raad het de topic starter ook aan, of hij moet het echt zelf willen en er tijd in stoppen om echt te leren hoe computers & internet in elkaar zitten :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
Op donderdag 25 april 2002 16:44 schreef Scorperito het volgende:
<rechtzet modus>
</rechtzet modus>
Een OS is WEL een programma :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 25 april 2002 18:07 schreef Felix het volgende:

[..]

Waarom niet?
Nou komt omdat ik mijn server ook als terminal server wil gebruiken met behoud van Word 2000. (Dit in verband met mijn moeder die Word zowat uit er hoofd kent en veel met commando's etc doet.)
Heb ik een topic over gehad.
[topic=464603]

Daarom dus niet :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Een aantal zaken

1. move > [forum=19]. Want professional kan ik dit niet noemen
2. dit kán een leuke discussie worden. Maar [b]onderbouw je mening en roep niet "Linux/Windows sucks !! :r"

DIT IS MIJN WEBSITE

• Remco
  • Laatst online: 09:47
Op donderdag 25 april 2002 21:03 schreef havana het volgende:
[KNIP]
2. dit kán een leuke discussie worden.
[KNIP]
nog leukere discussie is:
is linux haalbaar als desktop in een netwerkomgeving van een bedrijf ?
Van uitgaande dat er maatwerk, oude dos-pakketten, bankpakketten, macro's etc... aanwezig zijn.
Rekening houdend met de tco

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Het volgende zou ik doen....:

- Windows
- OmniHTTPd
- PHP

Zo heb je 1) geen gezeik met bugs en exploits, en 2) Geen gezeik met het aanleren van linux.

En aangezien je toch geen ASP wil gebruiken.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1