Toon posts:

HP-ux terminal emulatie software voor W2k??

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk heeft er iemand verstand van HP-Unix. Ik heb een offerte ontvangen van onze softwareleverancier voor een HP-Unix machine en er wordt daar gesproken dat de terminal emulatie software gedraaid moet worden op een windows 95 machine. Zoals het onderwerp al zegt vraag ik me af of er ook een terminalemulatie versie bestaat die op windows 2000 functioneerd. (en als die op w2k server in terminal server stand functioneerd wordt het alleen maar beter :) )

Wie oh wie?

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Uiteraard heb je een terminal emulator nodig om op een unix machine in te loggen.
De meest simpele zit inderdaad (ook) standaard in windows en heet telnet. Deze kent echter waarschijnlijk alleen vt52 en misschien vt100 emulatie.
Kan handiger zijn om een wat uitgebreider emulatie programma te nemen, die ook vt220 en hoger kent. Dan zien sommige programma's er wat beter uit.
Ikzelf heb goede ervaringen met het pakket Reflection, maar er zijn genoeg andere te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, iemand die hier verstand van heeft. Is het wellicht ook mogelijk om meerder terminalemulatiesessies te open in een terminal server? Dit zou voor sommige kleine sattelietkantoren een aardige optie zijn ivm de kosten van bandbreedte?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tuurlijk kan dat .. in principe is het ongelimiteerd, het hangt alleen af van de hoeveelheid geheugen en andere hardware-specifieke dingen!

Maar ik heb het gevoel dat je niet echt weet waar je over praat is het niet :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Tuurlijk, geen probleem.

Realiseer je trouwens wel dat er wat security issues zijn rond telnet. Userid's en passwords worden unencrypted verstuurd en zijn relatief makkelijk te onderscheppen. Als de verbinding binnen het eigen netwerk blijft, meestal niet zo'n probleem, maar als je over internet gaat misschien wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet al te goed thuis in het unix gebeuren, nee :? tegelijkertijd heb ik een gezond wantrouwen tegen ict-boys die offertes van een paar ton doen ;) zeker als je weinig keuze gelaten wordt door een branchesoftwarepakket wat je hebt draaien. Nu draait dat op verschillende kantoren onder Novell of NT maar we willen de databases integreren en centraal gaan draaien. Het is een cobol applicatie dus dat knalt er uit zonder voor een unixvariant te kiezen. Vandaar dus deze optie. Ben maar vast begonnen met linux te knutselen om wat kennis op te gaan doen :9

Die jongens willen natuurlijk erg graag overal huurlijnen met cisco routers etc. neerleggen. Tuurlijk is het retestabiel maar net prijzig terwijl dit voor sommige kleine vestigingen helemaal niet zo essentieel is. Dus als we een terminalsessie kunnen draaien naar een vestiginge die wel een goede directe verbinding heeft dan zijn die vestigingen voldoende voorzien! Zodoende mijn vraag.

Verwijderd

Als je het goed wilt doen, moet je een secure web console aanschaffen. Deze dingen worden tegenwoordig als standaard bij een HP9000 geleverd ipv. een console (terminal). Via een webinterface kan je zo op de machine komen en zelfs op de service processor (als het ding uitstaat).

Perfect ook voor remote updates e.d.

En voor een intern netwerk is telnet meestal wel voldoende. Als je dit toch beveiligd wilt, kun je via ipsec een veilig netwerkje opzetten. SSH is helaas (nog) niet standaard bij HP-UX. Wel de openssh variant, maar hier heb je geen (duurbetaalde) support op.

Verwijderd

Topicstarter
Er blijken dus meerdere opties te zijn uit jullie verhalen te horen. De optie die mij geoffreert wordt kost me 'slechts' €166 per licentie voor het emulatieprogramma, is dit de normale gang van zaken?

Verwijderd

er zijn genoeg freeware telnet/ssh clients te vinden

Verwijderd

Niet doen 166 euro is veels teveel (zo'n 166 euro nl.) Je kan dit gewoon gratis downloaden 2 goede voorbeelden:

putty (telnet, ssh etc.): http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
ivt : http://home01.wxs.nl/~ruurdb/IVT.HTM

Dit zijn volwaardige producten en werken net zo goed als die zooi die je krijgt aangeboden voor 166 euro. Met welk bedrijf doen jullie eigenlijk zaken?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op donderdag 25 april 2002 20:33 schreef us1111 het volgende:
Niet doen 166 euro is veels teveel (zo'n 166 euro nl.) Je kan dit gewoon gratis downloaden 2 goede voorbeelden:

putty (telnet, ssh etc.)
ivt

Dit zijn volwaardige producten en werken net zo goed als die zooi die je krijgt aangeboden voor 166 euro. Met welk bedrijf doen jullie eigenlijk zaken?
putty is over het algemeen wel voldoende als je het simpel houdt, maar ik kan met voorstellen dat als je het iets uitgebreider wilt dat het dan niet meer werkt

je komt dan al gauw uit op de 'professionele' pakketjes (hummingbird,attachmate etc,etc)

maar goed das mijn ervaring althans, je kan natuurlijk altijd putty proberen (tis toch gratis)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Eeeh een terminal emulator is een terminal emulator. Daarbij kan je een heleboel bedenken (login scripting, file transfer etc,etc) maar dan is het meer als een terminal emulator.

Voor het alleen remote werken op een Unix server lijkt me een 'professioneel' pakket een beetje overkill. Ik heb in mijn jaren met unix nog nooit behoefte gehad aan zo'n soort 'professionele' terminal emulator.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, dit gevoel kreeg ik al een beetje. Nou morgen heb ik een afspraak met de boys en uiteraard ga ik even vragen over welk terminal emulatie programma ze het hebben. Dit zal ik dan zeker ter discussie stellen hier. Het emulatieprogramma is nodig om het brancheprogramma in te draaien wat een karaktergestuurde database is (jaja wij van de financiele dienstverlening gaan mee met onze tijd :7 )

morgen weet ik meer details en ben dan zeer benieuwd naar jullie mening!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, net de afspraak gehad en blijkt hier te gaan om het terminal emulatieprogramma Esker. Is dit bekent? Je wordt hiertoe vrij eenvoudig gedwongen onder het motto, je mag best anders maar dan krijg je geen standaard support meer! Gaat er dan iets fout dan wordt het 'meerwerk'. Er blijkt ook een terminal server versie te zijn maar dan moet je er wel gelijk 15 licenties van nemen anders beginnen ze er niet aan |:( !

Nee, dat gaat lekker zo....

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
wij gebruiken een emulatie van Esker(tunemul), een applicatie van ons is geschreven voor ons vorige hardware platform, die heeft 25 schermregels en een status regel nodig, vt220 ondersteund dat niet.

Misschien dat jou leverancier ook zo'n beperking heeft in zijn programma.

Esker is wel duur ja, maar de applicatie omschrijven was duurder.

Al onze andere terminal-based applicaties draaien trouwens wel met vt220.

Wij gebruiken het onder NT workstation.
kijk hier:
http://www.esker.com/
als je op de compatibilty link klikt zie je of het ook on 2000 draait.

Verwijderd

Maar er zijn natuurlijk ook telnetprogjes die nog veel meer kunnen. Profielen, scripts, X-server.

Geloof mij, voor een programma als Traffix of HP Openview (om maar wat te noemen) heb je toch ook een X-server nodig.

Wij gebruiken zelf Hummingbird Exceed.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Wij gebruiken op het werk Attachmate. Putty kon gewoon net iets te weinig om de applicatie netjes te laten draaien: schermgrootte aanpassen gaf een puinhoopje op je beeld. In Putty kon je ook geen speciale functies aan toetsen toewijzen. Deze dingen kunnen in het programma van Attachmate wel, het programmatje heet KEA, er zit standaard alleen geen ssh in. Niet speciaal nodig als je binnen het bedrijf zit en er niet veel met root rechten gewerkt wordt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
ah, dat van die schermregels was ik me niet bewust, maar dat zou best wel eens een reden kunnen zijn. Aon is een van de enige bedrijven die niet met het Esker programma werken (en met ons branchepakket) en die hadden met het hele euroverhaal ook prompt een probleem. Maar ik geloof niet dat ik op het ogenblik in de positie ben maar tegendraads een eigen terminal emulatie programma te kiezen en aan de knutsel te gaan :?
Wij gebruiken het onder NT workstation.
gebruiken jullie het ook in combinatie met terminal server? en weet je toevallig of die 15 licentie kwestie van Esker afkomt?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Op vrijdag 26 april 2002 22:50 schreef TCG het volgende:
gebruiken jullie het ook in combinatie met terminal server? en weet je toevallig of die 15 licentie kwestie van Esker afkomt?
Dat van die terminal server versie weet ik niet.
We hebben hier veel meer gebruikers dan 15, ik geloof wel dat we toen we het voor het eerst binnen kregen, er voor 15 werkplekken licenties bijzaten.
(iedere licentie op een aparte floppie. Nu werkt het geloof ik met een licentie filetje.)

Overigens wordt het pakket door een andere afdeling beheerd, dus ik weet er niet zoveel meer van. Behalve dat we het apart moesten aanschaffen omdat we de functionaliteit niet in "Reflection voor Unix" konden krijgen.
We zijn in ieder geval bezig het af te bouwen, want al onze andere terminal-scherm applicaties zijn gemaakt voor vt220 emulatie. (dat zijn we ook aan het afbouwen, maar dat is een ander verhaal)
Pagina: 1