Verschil backbone / 100mbit switch?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Oke ik heb hier even een aantal vraagjes over wat state of the art netwerk hardware en eiglijk ook een beetje software. Zie ik wil al mijn hele tweakerleven al een lan party regelen :) lijkt me gewoon supervet maare oke

Vraagjes:

Ik was aant browsen op een website waar ze netwerk apparatuur verhuren voor bedrijfen en LAn Partys , nu zag ik bij switches 3 verschillende ( hoofdgroepen ) 10mbit , 100mbit en Backbone Switches.

De verschil tussen 10 en 100mbit is mij duidelijk maar wat is nou de verschil tussen een backbone switch en 100mbit switch :?

Ik zou ook graag willen weten hoe je een Backbone Switch gebruikt , ik bedoel bij een standaard switch plug je alles in en het werkt :) hoe zit dit bij bijv. 3Com Corebuilder 9000 ( staat tussen de backbone switches )

[deze vraag ik niet zo belangrijk :) ]
stel dat ik een lan heb van zeg maar 200 man , hoe kan ik dit het beste oplossen dan ?
[deze vraag ik niet zo belangrijk :) ]

Als mijn topic verkeerd staat wees dan aub zo lief als om hem naar goede fora toe te verplaatsen :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[forum=24] >> [forum=19]

Dit is alles behalve professional, 't is dat je het zo lief vraagt, anders was je topic onverbiddelijk dicht gegaan, in de FAQ is te vinden dat dit hier écht niet hoort.

Voor je vraag over een grote lan opzetten: gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al een aantal topics voorbij gekomen, en daar wordt gelinkt naar sites waar je info en behulpzame tips kan vinden.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Dit is alles behalve professional, 't is dat je het zo lief vraagt, anders was je topic onverbiddelijk dicht gegaan, in de FAQ is te vinden dat dit hier écht niet hoort.
3com Corebuilder 9000 lijkt me geen standaard switch hoor :X
Voor je vraag over een grote lan opzetten: gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al een aantal topics voorbij gekomen, en daar wordt gelinkt naar sites waar je info en behulpzame tips kan vinden.
Zo heb ik dus die site gevonden die allemaal shit verhuurd enzow , ik search echtwel voordat ik een topic open , behalve als het topic in SG of HK is :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 25 april 2002 18:46 schreef Mary Wana het volgende:

[..]

3com Corebuilder 9000 lijkt me geen standaard switch hoor :X
[..]
Dat maakt het niet PNS.
Backbone switches zijn switches met vaak een groot aantal poorten en een enorme throughput (serieuze backplane).
Gemaakt voor het zware werk dus.

Ik heb ff met google gezocht en ik heb al een pdf gevonden:
3com Corebuilder 9000 specs

Lees dat maar eens door :)
Dat had je dus ook ff kunnen vinden.

Dat ding zal wel helemaal niet goedkoop zijn voor jouw LAN. :)
Maar 240 10/100 poorten is wel handig.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 19:29 schreef Predator het volgende:

[..]

Backbone switches zijn switches met vaak een groot aantal poorten en een enorme throughput (serieuze backplane).

Ik heb ff met google gezocht en ik heb al een pdf gevonden:
3com Corebuilder 9000 specs

Lees dat maar eens door :)
Dat had je dus ook ff kunnen vinden.

Dat ding zal wel helemaal niet goedkoop zijn voor jouw LAN. :)
Maar 240 10/100 poorten is wel handig.
hmmz oke ik wil nik shoren over die lan , daar kan ik wel genoeg over vinden met de search ( dat was al helemaal neit de bedoeling van dit topic )

Ik wou ff weten wat noud e verschil was tussen een 100mbit switch en een Backbone switch

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
In princiepe is er 0.0 verschil tussen. Backbone switch is gewoon een soort marketing kreet die switches aanduidt die in een grote organisatie goed als 'centrale switch' zouden kunnen dienen vanwege hun hoge snelheid enzovoort.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 22:26 schreef FatalError het volgende:
In princiepe is er 0.0 verschil tussen. Backbone switch is gewoon een soort marketing kreet die switches aanduidt die in een grote organisatie goed als 'centrale switch' zouden kunnen dienen vanwege hun hoge snelheid enzovoort.
Oke stel jij emot tijdelijke netwerkje anleggen voor zeg 200 man wat zou je doen aantal 24 poorts stacken of zo een corebuilder 9000 :?

offtopic:
w00t! ik kom trouwens naar je lan :P gisteren aangemeld :P

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Een corebuilder word gebruikt om een backbone te maken van bijvoorbeeld 10GBit hier kan je dan al je switches aanhangen.
Stel dat je 100 24 poorts switches achter elkaar hangt dan zal je toch zien dat het traag word, met een lekkere backbone draait het allemaal een stuk lekkerder :)

Alle proemn in n drek

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 23:37 schreef Bierkameel het volgende:
Een corebuilder word gebruikt om een backbone te maken van bijvoorbeeld 10GBit hier kan je dan al je switches aanhangen.
Stel dat je 100 24 poorts switches achter elkaar hangt dan zal je toch zien dat het traag word, met een lekkere backbone draait het allemaal een stuk lekkerder :)
hmmz kan je hier es een betere voorbeeld van noemen , liefst met scheme of heel erg goe duitleg want ik volg het ff neit :)

url naar iets mag ook :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54
Op donderdag 25 april 2002 22:29 schreef Mary Wana het volgende:

[..]

Oke stel jij emot tijdelijke netwerkje anleggen voor zeg 200 man wat zou je doen aantal 24 poorts stacken of zo een corebuilder 9000 :?
Wat denk je zelf???

24 prts stacken??
Imho niet echt handig voor je bandbreedte tussen de switches onderling.
Met zo'n corebuiler heb je een leuke backplane, en loopt je tussenpijpje iig niet zo 123 vol

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/backbone.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/zonder%20backbone.JPG

Ik denk dat je zelf wel kan zien dat de bovenste een stuk beter is, het verkeer gaat namelijk allemaal via de eerste switch zoals bij het tweede plaatje.
En een beetje fatsoenlijke backbone kan dit makkelijk aan, (een corebuilder dus)

Geef je iedereen een ip adres of ga je via DHCP werken :?

Legenda:

De blokjes moeten switches voorstellen :+

Alle proemn in n drek

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

het is meestal slimmer als je 2 servers hebt de servers zoveel mogenlijk uit elkaar te zetten (dus niet op dezelfde switch) dan zitten ze elkaar wat minder in de weg.

op die manier split je het dataverkeer en kan je de voledige bandbrete benutten.

dit geld natuurlijk niet als je 10/100 mbit switches gebruikt met een gigabit uplink naar een gigabitswitch waar de servers aan hangen maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 23:52 schreef Bierkameel het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk dat je zelf wel kan zien dat de bovenste een stuk beter is, het verkeer gaat namelijk allemaal via de eerste switch zoals bij het tweede plaatje.
En een beetje fatsoenlijke backbone kan dit makkelijk aan, (een corebuilder dus)

Geef je iedereen een ip adres of ga je via DHCP werken :?

Legenda:

De blokjes moeten switches voorstellen :+
hmmz ik snap wat je bedoeld , ik heb eiglijk nog nooit een state of the art netwerk gezien du shet lijkt me wel gaaf om eerst bijvoorbeeld bij een reeds bestaande LAN even te gaan kijken. Niet lannen maar gewoon naar hun netwerk kijken :)

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Een backbone swttch heeft veel meer intere bandbreedte.

Een normaal full duplex 10/100 switchje meestal maar max 220Mbps: 10 en 100 verzenden+ontvangen tegelijk.

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• FatalError
Mary-Wana: die switches op 'mijn' LAN worden ook aangeprezen als backbone switches, maar ze zijn absoluut niet zo snel (en duur) als die corebuilder 9000.

Maar er is in princiepe geen groot verschil tussen gewone (managed) en 'backbone' switches. Een auto met 60pk motor en een auto met 600pk motor heten toch ook allebei 'auto' ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 19:29 schreef Predator het volgende:
de enige opmerking die het verschil maakt... de backplane

een coreswitch heeft een throughput van .5 * [aantal porten] * bandbreedte (bijv .5 *100*100Mb =5000 Mb/s). iets wat een "gewone" switch (en zeker geen huis tuin en keuken dingetje) nooit gaat halen. en natuurlijk a lot of cache

• FatalError
offtopic:
M'n Catalyst 2948G heeft een 24 gbit backplane, maar zelfs als alle poorten op de volledige 100 of 1000 mbit full duplex pompen komt ie pas aan de 11,6 gbit :P

Tegenwoordig heeft bijna iedere switch trouwens een voldoende snelle backplane om alle poorten op volle snelheid te bedienen (theoretisch dan). Niet dat ooit die volledige snelheid gebruikt hoor.. ;)

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Bij een Corebuilder moet je er ook vaak aan denken dat er meer dan 2 Gbit poorten op zitten. Als je dus vanaf die corebuilder naar wat kleinere switches een gbit kabel legt heb je al een behoorlijke backbone.

100Mbit = 12.5MB
1000Mbit = 125MB

stel je zet 24 man op een switch die met 1Gbit verbonden is aan een andere dan moet je wel erg gek doen om die verbinding vol te krijgen. Stel iedereen kan tegelijk downloaden zit je nog steeds op een leuke snelheid van 5.5MB per seconde

State of the art is meer van dat je iedereen van een verbinding kan voorzien en op dat moment geen hoge ping tijden bij de gebruikers zijn. of heele trage downloads
Pagina: 1