[voeding] Gevolgen warme voeding (fan op 7 volt)

Pagina: 1
Acties:

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Ik heb dus mijn fans van mijn proc en voeding op 7 volt lopen (met schakelaartjes), volgens mij zit het met de temp van mijn proc wel ok (heatsink blijft gewoon koud, ook stressed) maar de lucht uit mijn voeding wordt toch wel merkbaar warmer.....

Vooral als ik die fan weer even op 12 volt zet is de lucht die er uit stroomt toch wel redelijk warm...

Kan iemand mij vertellen wat er met een voeding gebeurd als deze te warm wordt?? Fikt ie dan door en sloop je dan gelijk al je andere hardware die erop zit?? Of krijg je eerst vage errors enzo (dat zou beter zijn dan alles in 1 keer opblazen :o)

En maakt het nog veel uit voor de warmte ontwikkeling in de voeding of er veel/meer apparaten draaien?? Ik kan em natuurlijk altijd op 7 votl zetten als ik een cd-tje moet branden of een dvd-tje ga kijken.

Ik vind het een beetje eng allemaal :o ik heb nl een arme student en kan het me niet veroorloven mijn complete pc te slopen.

(ik heb dus niks van temp sensoren op mijn mobo, dus ik kan geen temps geven)

Strava

Verwijderd

Hoe warm is warm? Hoe warm schat je de lucht die er uit komt? Als het 30 graden ofzo is kan het nog makkelijk waarschijnlijk. (Is bij mij ook ongeveer zo)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
voeding kan wel een graadje of 60 worden voordat ie slechter wordt. Voordat ie kapot is moet ie wel 80/90 worden.

Als de rest goed werkt is het goed....

if broken it is, fix it you should

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb mijn voedings fan ook op 7 volt, en de lucht die eruit komt is inderdaad voelbaar warm (iets van 30 graden)

Zodra de computer merkbaar instabiel word, moet je je fan weer op 12 volt zetten is mij verteld hier.
Aangezien ik geen problemen heb (ook niet na 3 uren heftig UT'en) laat ik het mooi zo.

Ik ga het met warm weer wel in de gaten houden, maar ik denk dat het heel erg meevalt.

• Prulleman
De lucht die eruit stroomt is dnek ik niet warmer dan 40 graden.

Ik ben alleen bang dat de temp steeds verder oploopt als ik em te lang op 7 volt laat draaien. De lucht die eruit komt is nl. niet heel erg warm, maar als ik em ff op 12 boost dan wordt de lucht ff wat warmer. Volgens mij blijft de warme lucht dus teveel hangen in mijn voeding.

Het was dus eigenlijk de bedoeling dat ik eindelijk es een keer rustig kon pitten terwijl mijn pc nog aanstond, maar dat durf ik dus nog niet :D

(hij draait nou al een uurtje of 1.5 op 7 trouwens)

Strava

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49
Met die 7 volt. Op hoeveel RPM draait ie dan?

• Prulleman
Op donderdag 25 april 2002 16:24 schreef DutchCommando het volgende:
Ik zou het niet weten :D (dat ondersteund mijn mobo dus ook niet)
klote aldi pc's... (heb zo'n beetje alles veranderd behalve mobo, proc en vid kaart)

Strava

• DutchCommando
Ik heb er net een Papst aanzitten. Met 1500 rpm en een luchtflow van 33m3 per uur. Draai nu 2 uur. En nog stabiel. Denk dat het hier wel meevalt. Is er trouwens een verschil tussen de warmte productie van een 200W en bijvoorbeeld 300W voeding?

• Prulleman
Volgens mij hangt het er ook vanaf hoeveel extra hardware je eraan hangt (en wat voor hardware). Mijn oude kast had een 200 watt voeding en dat was genoeg dus ik neem aan dat ik nou ook niet 300 watt verbruik van mijn nieuwe voeding >> dus warmte is volgens mij meer afhankelijk van de hoeveelheid hardware en niet hoeveel watt voeding

Strava

• DutchCommando
Oef, als ik even game wordt de proc toch wel 5 graden warmer dan eerst. De proc kan er wel tegen. Maar hopen dat mijn voeding door die warme lucht niet warmer wordt.

Verwijderd

prop er een 40 mm in? @12volt?

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 17:34 schreef Dannyke het volgende:
maakt meer lawaai

hang er dan een 92 of 120 in @ 7volt

(maar dat gaat niet passen denk ik)

• Prulleman
Op donderdag 25 april 2002 17:34 schreef Dannyke het volgende:
Hmmm... ik weet er niet veel van maar, ik had altijd begrepen dat kleinere fans meer lawaai maakten.... 40 mm is dus niet echt een optie. (dan kan ik nog beter een grotere fan erin mikken op 7 volt)

\edit
damn, ik ben traag (er zit nog 2 minuten tussen ook :o)

Strava

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Op donderdag 25 april 2002 16:24 schreef DutchCommando het volgende:
RPM en airflow zijn niet rechtevenredig met elkaar, hangt van de fan af

if broken it is, fix it you should

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 16:47

schizofreen

ik & jij

ik heb zelf ook twee voedingen gemod

• een 300 watt voeding, daarvan heb ik de fan op 7 volt laten lopen, deze voeding heb ik bovendien buiten de kast gehangen.
Gevolg: voeding is stiller, maar koelt perfect. De lucht die eruit komt zou ik zelfs als koud willen beschrijven.

• verder heb ik nog een voeding uit een oud P200tje staan, 120 watt zoiets, de fan daarvan loopt nu op 5 volt. Gaat perfect, draai 24/7 (tis een server). De lucht is enigzins verwarmt, maar nog lang niet "warm".

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Als je voeding oververhit raakt kan je nare dingen krijgen. Denk hierbij aan brand, piekspanning (hardware dood dus) etc. Met een fan op 7 volt zal het trouwens wel meevallen hoor ;)
Pagina: 1