Optische kabels ?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
Waar ga ik tegen een beetje normale prijs optische kabels vinden van verschillende lengtes voor connectie soundcard-reciever (DTS etc.).
Welke winkels (on/off line maakt niet uit) hebben deze dingen?
En nee, ik heb geen dig. coax uitgang dus dat wil niet. ik heb het over lengtes van 3 meter ongeveer.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Ik heb bij Display Electronika een kabel gehaald van 5 meter... Dingen waren wel redelijk goedkoop vergeleken kabels bij RAF...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• BuG2FiX
uhm kun je me een prijsindicatie geven ongeveer, dan weet ik hoever ik moet afdingen ;)

Verwijderd

Nou ik heb er toevallig eergister een bij Muziekboutique in nijmegen eentje gehaald van 1,5 meter...

Die was 16 euro!

Bij Conrad heb je ze ook, d8t ik van 3 meter.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Zelf maken zou ook kunnen, als je een beetje handig bent. Dat is meestal het goedkoopst.

• BuG2FiX
zelf maken??? optische kabels? lijkt me heel sterk. waar ga ik glasvezel etc. vandaan halen? als je het weet vertel het me, dan ga ik dat doen. ik maak normaal ook alles zelf.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 15:44

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik heb laatst bij de computerboer 75M glasvezel besteld tegen 1.10 per meter dit was Multimode duplex kabel met SC connectors. misschien niet wat jij zoekt maar informeer eens bij je computerboer.

• Banzi
Op donderdag 25 april 2002 13:35 schreef BuG2FiX het volgende:
uhm kun je me een prijsindicatie geven ongeveer, dan weet ik hoever ik moet afdingen ;)
Was Fl. 95,- voor 5 meter ongeveer...

Tis niet zo'n sony-kabeltje wat makkelijk kan breken... Wel dik soepel spul...

• BuG2FiX
knutsel smurf, gaat dat ook werken dan met verbinding tussen geluidskaart en receiver? hoe krijg ik die stekkers er fatsoenlijk aan? kun je glasvezel gewoon knippen dan?

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 10:07

merijnen

Beam Me Up Scotty!

wij hebben een optische kabel van 5 meter bij Pol Audio in Baarn gekocht, was geloof ik iets van 200 of 300 gulden. Maar wel :9~ !!!!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Op donderdag 25 april 2002 14:39 schreef merijnen het volgende:
wij hebben een optische kabel van 5 meter bij Pol Audio in Baarn gekocht, was geloof ik iets van 200 of 300 gulden. Maar wel :9~ !!!!
ga me niet vertellen dat je het verschil hoort tussen een kabel van 300 piek of een kabel van 5 tientjes...

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
300 piek voor een kabel vind ik zelf een beetje een overkill. Voor minder dan 50 euro zijn ook goede optische kabels te verkrijgen.

• Banzi
Op donderdag 25 april 2002 14:42 schreef wibblemoo het volgende:

[..]

ga me niet vertellen dat je het verschil hoort tussen een kabel van 300 piek of een kabel van 5 tientjes...
Zelf geloof ik het ook nog niet... Maar een van mijn audiofiele vrienden blijft beweren dat er wel verschil is. Ondanks dat alles digitaal is...

Ik moet nog steeds een keer luisteren... Ik hou je op de hoogte...

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
mjah als je het ga meten misschien, maar 't menselijk oor kan dat no-way horen.

• Banzi
Als je ruis op je digitale signaal krijgt (wat zou kunnen met reflecties in een "goedkope" kabel), dan zou het kunnen dat je teveel ruis krijgt dat de correctiefactor niet meer genoeg is. Als een digitaal signaal vervormt, kan dat best raar gaan klinken.

Vooralsnog lijkt het me niet onmogelijk, maar inderdaad, ik geloof nog niet dat ik het kan horen... Maar zoals ik al zei, die vriend van me blijft het beweren... Dus zit er maar 1 ding op... Zelf luisteren...

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 10:07

merijnen

Beam Me Up Scotty!

Op donderdag 25 april 2002 14:44 schreef Asclepius het volgende:
300 piek voor een kabel vind ik zelf een beetje een overkill. Voor minder dan 50 euro zijn ook goede optische kabels te verkrijgen.
M'n pa blijft stug volhouden dat ie echt verschil hoort, maar die heeft de cd-speler ook 3 x op de versterker aangesloten: optisch, coaxiaal, en analoog!!!! Ik zit er verder niet mee hoor.....:o

Ohja: afgelopen weekend heeft ie nieuwe kabels voor van de versterker naar de tv gekocht: 2 losse analoge kabels van 5 meter voor ongeveer 120 euro per stuk!! Maar die zitten nog netjes in 't doosje, en ik ga ff die kabel die die nu gebruikt claimen....

• Venkmen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08-2025

Venkmen

Gohan becomes Super Saiyan II

Op donderdag 25 april 2002 14:42 schreef wibblemoo het volgende:

[..]

Dat kun je zeker horen en helemaal bij langere lengtes mar ja dat ligt ook weer aan je oren en als je het tog niet hoort kun je het net zogoed analoog doen.

[Dyslexie is my ID]
Venkmen heeft ff geen inspiratie voor zijn sig.!
|Specs|

• BuG2FiX
sorry hoor, maar 'merijnen', nou niet zoveel opscheppen aub. beetje off-topic allemaal wat die pa van je allemaal doet interesseerd mij niet. trouwens, even een dingetje, het is echt niet zo spannend om een dure kabel tussen je tv en reciever te hebben. de gemiddelde tv heeft helemaal geen topgeluid dat het zo'n kabel nodig heeft. je pa is dus niet zo slim (als het al waar is wat je zegt).
Ik twijfel er er sowieso aan omdat dat verhaal van die cd speler 3 maal aansluiten al he-le-maal nergens op slaat. alsof er een versterker bestaat die ze alledrie tegelijk zou kunnen ontvangen ofzo? dus je pa of jij hebt last van grootheidswaan. no offense.

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56

Ino Dekker

Mr. Guide

Bij Hoontech verkopen ze verschillende optische kabels. Voor de prijzen zou je even moeten kijken, maar ze zijn volgens mij niet duur omdat ik jaren geleden bij hun (toen nog uit Duitsland) voor weinig geld een 5 meter lange kabel heb besteld.

Nog even over het verschil van optische (en coaxiaal) digitale kabels. Zolang er geen bitjes omvallen (door te veel ruis op een coxiale kabel of een brakke optische kabel) is het verschil niet hoorbaar. Zodra dit wel het geval is lijkt mij dat dit hoorbaar is omdat er bliepjes en hikjes (of hoe ze die ook noemen) weergegeven worden. (digitale vervorming is niet te vergelijken met analoge vervorming)

edit:

Zo te zien verkopen ze één type optische kabel via internet. 3 meter voor 16 euro.

Verwijderd

Ja en ik vind kabels van 300,- dan ook vette BOELSHIT, want glas vezel is glas vezel ik neem aan dat ze bij 3 verschillende bedrijven die ik ken en die kabel daar verkopen geen zooi verkopen!

Die kabel is heel flexibel en is niet zo'n dunne die je soms krijgt megeleverd bij een portable md-speler ofzo, dus met goede isolatie.

Ohja en bij sommige kabels zit er gewoon een mooie isolatie op en is hij heel dik en met mooie gekleurde connectoren enzo....

Daarom zijn die zo duur! maar als je er fatsoenlijk mee omgaat dan breekt er ook niks.

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56

Ino Dekker

Mr. Guide

Klopt.

Zover ik op de plaatjes van Hoontech kan zien hebben zij drie verschillende kwaliteiten, waarvan alleen de laatste (OA5) via internet wordt verkocht. Dit lijkt mij de middelste van de drie.

Ik zelf heb de 2e (OA3). Deze zijn wel erg dun, maar als je er voorzichtig mee omspringt heb je nergens last van. Heb ze nu al ongeveer 2,5 jaar. Ik kan ze niet vergelijken met dikkere kabels, dus ik weet niet hoe het zit met de flexabiliteit.

Ik geloof zelfs dat zo'n kabel wel mag breken, omdat het toch maar om een eenrichtings verkeer gaat en omdat de connectoren ook eigenlijk korte onderbrekeningen zijn.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Tsja ik heb hier nog wel een paar honderd meter aan glasvezel kabel voor je liggen hoor, allemaal kleine en lange kabels. Oude patchcords van de PTT geweest, nieuw in de verpakking. Type's etc.. mot ik voor je nakijken. Mail me ff op impulzive_killah@hotmail.com

..::System Specs::..

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
Op donderdag 25 april 2002 17:42 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:
Tsja ik heb hier nog wel een paar honderd meter aan glasvezel kabel voor je liggen hoor, allemaal kleine en lange kabels. Oude patchcords van de PTT geweest, nieuw in de verpakking. Type's etc.. mot ik voor je nakijken. Mail me ff op impulzive_killah@hotmail.com
netwerk patchcords en audiokabel is net wat anders vrees'k

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

jullie zijn allemaal gek
midimaze heeft een end kabel, lees optiche sony kabel, bij meneer conrad, www.conrad.nl besteld, ala 5 gulden de meter, en voor 2,50 gulden per stuk wat toslink pluggen bij de audio boer.... hehe , nu jullie weer :)

blabla

Verwijderd

Ik zoek 2 ODT kabel, een van 1 meter en een van ongeveer 3 meter.
Bij conrad hebben ze ze alleen maar van 1 meter |:( . Erg goedkoop trouwens, 15,50 euro :)!! Bij BCC in hilversum durven ze er 22 euro voor te vragen! :(

Waar of hoe kan ik aan een kabeltje komen van +- 3 meter?? iemand?? :?

• Zenit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 11:06
Er is zeker kwaliteitsverschil in de kabels. Een kabel van 300 euro oid zal langer meegaan, minder ruis veroorzaken ed.
Alleen is dit meestal in verhouding veels te weinig in vergelijking met het prijsverschil.
Echter dit is vaak voor echte audiofielen (zoals bv mn pa) een reden om die veel duurdere kabels aan te schaffen.
Ik kan zeggen dat ik het verschil niet echt hoor, maar hij heeft mij een keer 2 verschillende kabels laten horen en toen hoorde ik toch een minimiem verschil (of dit is verbeelding geweest ;))

Ieg een kabel van 50 euro is imho nagenoeg van eenzelfde kwali als een kabel van 300 euro. :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 25 april 2002 14:50 schreef merijnen het volgende:

[..]

M'n pa blijft stug volhouden dat ie echt verschil hoort, maar die heeft de cd-speler ook 3 x op de versterker aangesloten: optisch, coaxiaal, en analoog!!!! Ik zit er verder niet mee hoor.....:o

Ohja: afgelopen weekend heeft ie nieuwe kabels voor van de versterker naar de tv gekocht: 2 losse analoge kabels van 5 meter voor ongeveer 120 euro per stuk!! Maar die zitten nog netjes in 't doosje, en ik ga ff die kabel die die nu gebruikt claimen....
toe maar... zonde van het geld.

Ik heb twee weken geleden een 5 meter lang optisch digitaal kabeltje gekocht voor 12 euro en een 5 meter lang svideo kabeltje voor 4 euro. Ik kan nu met goede kwaliteit films kijken op de TV van mij PC :)

Bij AC3/DTS signaal maakt het trouwens geen kont uit wat voor kabeltje je gebruikt, want als er fouten of foutjes inzitten kan de decoder er niet eens wat mee want het is een DATA signaal, geen audio signaal. foutjes door een mindere kabel zouden zich moeten uiten in ENORME tikken in het geluid en dat gebeurt niet.

Kan twee dingen betekenen: of er zit een errorcorrectie in dat signaal meegegeven (de reden dat op een 650mb datacd 750mb aan audio past, 100mb van die data is correctie) waardoor duurdere kabels niet eens nodig zijn (datacorrectie zorgt ervoor dat data altijd 100% exact gelijk aankomt) of er zit gewoon geen verschil tussen die kabels :).

Either way, ik ga geen 120 euro weggooien voor een kabel waar AC3 en DTS doorheen loopt, omdat het echt gewoon geen verschil maakt :)

BTW, het winkeltje waar ik het vandaan had (beetje vage webwinkel, maar het werkte ;)):
www.elektronicaonline.nl

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 12:25

Acid_Burn

uhuh

Degene die beweert dat je het verschil kan horen tussen een goedkope kabel een een dure kabel lult uit zijn nek als het om digitaal signaal gaat. Als er al bitjes omvallen zit er zoveel errorcorrectie op dat dit weer wordt gecorrigeerd. Aangezien je dus met allebei de kabels dezelfde digitale informatie bij de versterker brengt die dan de data decodeert is het helemaal niet mogelijk om verschil te horen.

Tegen de tijd dat je het daadwerkelijk zou kunnen horen zijn er zoveel bits verloren gegaan dat er gaten in de audio vallen vanwege decodeer fouten, maar dan heb je wel heel brak signaal.

Als je ook een S/PDIF aansluiting hebt naast je TOSlink is het goedkoper om die te gebruiken.

* Acid_Burn heeft zijn computer zelfs met standaard audiokabel (dus geen coax) aan zijn versterker gekoppeld en niks geen wegvallende bits :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 26 juni 2002 17:55 schreef Acid_Burn het volgende:
Degene die beweert dat je het verschil kan horen tussen een goedkope kabel een een dure kabel lult uit zijn nek als het om digitaal signaal gaat. Als er al bitjes omvallen zit er zoveel errorcorrectie op dat dit weer wordt gecorrigeerd.
Dat is alleen zo met AC3 en DTS digitale signalen he? In PCM (wat uit een normale cdspeler komt) zit geen data-foutcorrectie, dus foutjes die dan optreden moeten door de foutcorrectie van de receiver od D/A converter 'weggepoetst' worden (wat eigenlijk wel goed kan hoor :)), maar met zulke signalen zou je erg theoretisch wel verschil kunnen horen.

Het feit dat mensen met AC3 en DTS door een digitale verschil in geluid horen bij verschillende digitale kabels (of verschil tussen optisch en coax), is voor mij weer extra bewijs dat het grootste deel van dat verhaal tussen de oren zit...

Mijn zwager beweert dat AC3 vanaf een Laserdisk veel beter klinkt dan AC3 van een DVD omdat het "minder compressed" is. Ik denk dat hij de beeldcompressie van DVD door de war haalt met de opslag op een laserdisk (waardoor je als purist nog weleens met wat moeite wat artifactjes ziet op DVD) en daarom denkt dat AC3 op Laserdisk ook gewoon beter moet zijn. (terwijl het in beide gevallen een 448 of 384kbps digitaal signaalspoortje is :P).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 12:25

Acid_Burn

uhuh

Tja ik weet niet of er errorcorrectie op PCM zit (op de CD zelf iig wel). Maar zelfs met die cheapo kabel die ik gebruik valt er niks weg over een afstand van 10m.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op woensdag 26 juni 2002 17:38 schreef JvS het volgende:

[..]

toe maar... zonde van het geld.

Ik heb twee weken geleden een 5 meter lang optisch digitaal kabeltje gekocht voor 12 euro en een 5 meter lang svideo kabeltje voor 4 euro. Ik kan nu met goede kwaliteit films kijken op de TV van mij PC :)

<knip>

BTW, het winkeltje waar ik het vandaan had (beetje vage webwinkel, maar het werkte ;)):
www.elektronicaonline.nl
Bedankt voor die link! Voor een simpel kabeltje ben je bij de Mediamarkt al veel meer kwijt!

Hier moet ik binnenkort maar eens een assortimentje aanschaffen.
Pagina: 1