RAID: Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18
Er zin hier al honderde topics langs gekomen over wat RAID is, maar hoe gebruik ik het nou?

Heb ik daar 2 dezelfde HD's voor nodig of kan ik ook 2 verschillende gebruiken?
En hoe zet ik RAID aan?

Verwijderd

je zult eerst een raid kaart moete hebben,
2 disken is fijn als je een raid 1 gaat maken ,[mirror] of een stripe [raid0],bij een raid5 stripeset met parity,kun je beter een disk of 4-5 hebben. onder nt4 server kun je een softraid maken..

heb zelf een iosys en een dpt raidcontroller

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-08 17:14
RAID is er in een aantal standaarden:
RAID 0 = striping
RAID 1 = mirroring
RAID 0 + 1 (of RAID 10) = mirror + stripe
RAID 5 = geav. parity+stripe

Als je RAID wilt gebruiken heb je of een software RAID systeem of een hardware RAID systeem.
Software kan via Windows NT of 2000 (Linux weet ik niet)
Hardware kan via o.a. Promise Fasttrak controller.
Hardware heeft als voordeel dat het de proc. minder belast (hogere performance) en dat het onder vrijwel ieder OS werkt.
Software heeft als voordeel dat je geen aparte hardware nodig heb (duh).

Bij de meeste RAID raden ze aan 2 dezelfde schijven te gebruiken. Als een van de twee groter is, wordt deze vaak uiteindelijk maar gedeeltelijk gebruikt. Ligt ook een beetje aan waar je het voor wil gebruiken.

Zelf heb ik ook RAID, en ik wilde vooral SNELHEID!!!
Dus heb ik gekozen voor RAID 0 mbv een Promise Fasttrak 100 met 4 x 30 GB IBM DTLA 7200rpm 2MB cache.
OK, als 1 van de 4 schijven uitvalt ben ik alles kwijt. OK. no problemo, dat risico neem ik :)
Ik haal ondertussen wel een performance van >80 MB/sec!! En ik heb in totaal 120 GB opslag!! :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tim
Dus als ik een schijf van 20GB heb en een van 30GB dan kan ik er dus niks mee.. (Will RAID0 natuurlijk.. duh |:()

Verwijderd

natuurlijk kun je een 20gb en een 30gb in een raid0 =stripe zetten......

Verwijderd

Jawel Tim.. dat kan wel.. je maakt op de ene van 30 een partitie van 10 en van 20 en dan doet hij het! athans, dat vertelde iemand me.. of je zet hem in raid gewoon en houdt nog maar 40GB over van de 50GB.. lijkt me ook geen goeie zet.. MOET JE HET MAAR NIET GEHEEL AAN PIERRE OVERLATEN!! >:)

Verwijderd

hmm , bij een stripeset maakt het nie uit hoe groot de disken zijn...

• Tim
Ah.. Dus ik koop zo'n raar kaartje, plug die er in, zet hem op RAID0 en ik houd mijn trouwe 50GB?

Ok.. PRicewatch.. here i come :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor hardware-raid geldt het volgende: zowel in een stripe-set als in een mirror-set kun je het best twee schijven van dezelfde grootte gebruiken. zijn ze niet gelijk dan bepaalt de kleinste hoeveel capaciteit je uiteindelijk hebt.
in een stripe-set met 2 schijven is de totale capaciteit tweemaal de grootte van de kleinste harddisk. in een mirror-set met 2 schijven is de totale capaciteit gelijk aan de grootte van de kleinste disk.
je kunt raid trouwens ook gebruiken voor wat onder nt een volume-set heet. dan wordt de capaciteit van twee (of meer) fysieke disks samengevoegd onder 1 driveletter. dan heb je dus geen redundancy of snelheidswinst.

software-raid is onder nt/w2000 ook mogelijk. nadeel is idd de cpu-belasting. voordeel is dat je twee schijven van verschillende capaciteit kunt gebruiken en het stuk dat je op de grootste schijf overhoudt kun je gebruiken om nog een extra partitie op aan te maken die geen onderdeel van de stripe/mirror-set is. je hebt dus geen onnodig verlies van capaciteit.

• Tim
Dus ik verlies WEL 10GB?

Laat dan maar zitten..

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Ik heb sinds vrijdag ook een RAID systeem, ik heb namelijk mijn Ultra 66 omgesoldeerd (nou ja, de lokale elektronika boer heeft het solderen gedaan :)). Werkt perfect.

Voor info, zie www.geocities.com/promise_raid
(Ik heb de IDE poort gesoldeerd (2E)

Ik heb gebruik gemaakt van 2 dezelfde schijven, dus geen verlies. Als je 2 niet dezelfde grootte schijven gebuikt, dan verlies je inderdaad ruimte als je hardware-matig RAID doet. Software-matig dus kennelijk (:)) niet..

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Als je je promise ultra66 omsoldeert, moet je dan nog een nieuwe/andere kabel kopen of is een udma4 kabeltje ook mogelijk?

Verwijderd

Is het mogelijk om die weerstand los te solderen zodat je nog "aanspraak" kan maken op de garantie?

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Shivan: Het blijft een IDE apparaat, dus zelfde kabel als dat je nu hebt.

En over die garantie: Met de manier van de IDE poort solderen denk ik dat het wel mogelijk is als je netjes soldeert, maar zeker ervan ben ik niet... (solderen op IDE poort is namelijk alleen maar toevoegen aan de kaart, niks aanpassen)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Pagina: 1