Als we doorgaan op de manier waarop we nu bezig zijn, dan zal uiteindelijk de mens ondergeschikt zijn aan de computer.
De stelling is ok. De motivatie TOT de stelling is ook ok.
Wat er mist zijn de argumenten waarom JIJ denkt dat je stelling waar is.
Zoals je deze stelling+motivatie poneert, lijkt het bijna al waar dat systemen hun eigen intelligentie hebben. Dan is de stap erg makkelijk te maken naar angstbeelden hoe het fout kan gaan.
Mijn mening:
Ik denk dat er nog nooit een computer is geweest die IETS intelligents heeft gedaan. ALs het er op leek, dan was het EERST geprogrammeerd door een mens.
Er was ooit een programma, en dat vond de wetten van Kepler (omlooptijden van planeten ed) opnieuw uit.
(klinkt goed he, lijkt een slim programma)
Het was gewoon geprogrammeerd op een manier die veel tweakers makkelijk zouden overtreffen:
Impliciet was er de aanname: het verband tussen de afstand tot de zon en de omlooptijd kan worden weergegeven in een wiskundige functie.
Voor Kepler een REVOLUTIONAIRE vinding. Voor ons niet meer dan triviaal.
Wat hadden ze tegen die computer gezegd: hier heb je een rijtje data punten:
afstand omlooptijd
10000 300000
40000 555500
22245 444444
enz.
Ga nu alle mogelijk formules af om het verband te vinden.
Ja, duuuuh
Binnen 2 minuten had de computer het verband 'uitgevonden'
***NOT***
Alle claims van kunstmatihge intelligentie is tot nu toe te herleiden tot zulke flauwe grapjes.
Het geniale van intelligentie is dat het creatief met concepten om kan gaan. Vindingen zitten niet in grote dingen, maar in subtiele waarnemingen. (bv zoals Kepler zag dat je de baan als wiskundige functie kon beschrijven. DAT was nieuw, niet de formule zelf)
Sinds de uitvinding van de computer is er altijd gedacht dat de computer de mens zou gaan overtreffen. In de jaren 60 zeiden ze 'Over 5 jaar hebben we iets dat slimmer is dan een mens)
NOOIT is er een fundamenteel onderdeel uit de computer veranderd. Het is alleen maar meer, sneller en groter geworden.
Ik beweer:
Computer zijn nog net zo dom als toen ze werden uitgevonden, gewoon geavanceerde rekenmachines, en als het lijkt alsof ze slim zijn, dan komt het omdat de PROGRAMMEUR een slim truukje heeft toegpast.
Ik denk dat we heel ver zullen gaan met integratie van de computer in het leven van de mens, maar dat een echt intelligente computer niet zal bestaan, omdat de mens te dom is om zijn eigen systeem te formaliseren.