Router poort 25 + 110 open ??

Pagina: 1
Acties:

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb een Vigor 2200E router ... zeer tevreden over .... maar standaard staan de poorten 25 + 110 (smtp,pop3) open ... is niet echt boeiend maar ik wil weten waar deze voor gebruikt worden door de ROUTER .... ik heb deze poorten dus NIET gemapped ......

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Heb zelf geen Vigor maar open zegt niet veel... welke richting?

Van lan naar internet, of van internet naar lan?

Alleen de eerste is nodig voor je eigen mail, heb je zelf een mailserver dan heb je de 2e nodig.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

EDIT: sorry, heel veel klets gelult.

poort 25 en 110 zijn voor SMTP en POP3.

dat zijn mail protocollen.

SMTP = voro het ontvangen van email op een mailserver
pop3 = voor het ophalen van mail met een client van een mail server

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• NuKeFaCe
Ze staan van BUITEN naar BINNEN open .. dus niet gemapped naar een pc maar gewoon OPEN voor de ROUTER zelf ....

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ik neem aan dat die router zelf geen mailserver is...
maar als je geen mailserver heb, kun je ze gewoon dicht zetten.

open laten staan kan trouwens helemaal geen kwaad als je geen mailserver hebt, want dan is er gewoon niets om naar te connecten op die poorten.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:04 schreef Dirk-Jan het volgende:
EDIT: sorry, heel veel klets gelult.

poort 25 en 110 zijn voor SMTP en POP3.

dat zijn mail protocollen.

SMTP = voro het ontvangen van email op een mailserver
pop3 = voor het ophalen van mail met een client van een mail server
Dat weet ik ja ... maar wat moet m'n router met die poorten ??? er draait echt GEEN mailserver op m'n ROUTER ..... dus wat moet ie dan met die POORTEN :?

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:06 schreef Dirk-Jan het volgende:
ik neem aan dat die router zelf geen mailserver is...
maar als je geen mailserver heb, kun je ze gewoon dicht zetten.

open laten staan kan trouwens helemaal geen kwaad als je geen mailserver hebt, want dan is er gewoon niets om naar te connecten op die poorten.
Ze kunnen NIET dicht ... want ik heb ze ook NIET open gezet ...... er staat nergens een MAPPING naar die poorten :(

Verwijderd

Waarom zet je ze niet gewoon DICHT :?
Dat er geen smtp-server op je router draait kan ik je ook wel vertellen!
Zal waarschijnlijk een default instelling zijn dat die poorten open staan......
Maak er geen drama van en zet die poorten gewoon dicht!
Kijk, als je een kabel uit je woonkamer hebt liggen via de buitendeur naar de straat en daar stopt de kabel, is het nut van die kabel NUL, tenzij je er iets op gaat aansluiten.
Dus als jij die poorten niet nodig hebt gewoon dicht zetten, klaar.
[update]
Aha, nu heb ik zelf (nog) geen ervaring met de Vigor maar kan je die poorten ook niet ergens in het firewall gedeelte dicht zetten?
Kan je anders eens een telnet naar je eigen ip-adres doen naar poort 25?
Als je dan een reactie krijg weet je ook gelijk waar!
bijv.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[root@pluto /root]# telnet localhost 25
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost(127.0.0.1).
Escape character is '^]'.
220 pluto.xxxxxxxx.nl ESMTP Sendmail 8.11.6/8.9.3; Thu, 25 Apr 2002 11:17:27 +0200
quit
221 2.0.0 pluto.xxxxxxxx.nl closing connection
Connection closed by foreign host.

Verander dan wel ff 'localhost' voor je ip-adres wat je van de provider hebt gekregen.
Als ie dan een connectie geeft krijg je een response 220 [...] etc.
En daar zie je dan ook de naam van het systeem staan wat als SMTP-server draait.
In mijn geval draait ie dus op pluto (Linuxbak) met sendmail.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En als ze open blijven staan, boeit het echt niets...

er is namelijk niets achter je router waar je op die poorten naar kunt connecten.

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:15 schreef oudakker het volgende:
Waarom zet je ze niet gewoon DICHT :?
Dat er geen smtp-server op je router draait kan ik je ook wel vertellen!
Zal waarschijnlijk een default instelling zijn dat die poorten open staan......
Maak er geen drama van en zet die poorten gewoon dicht!
Kijk, als je een kabel uit je woonkamer hebt liggen via de buitendeur naar de straat en daar stopt de kabel, is het nut van die kabel NUL, tenzij je er iets op gaat aansluiten.
Dus als jij die poorten niet nodig hebt gewoon dicht zetten, klaar.
Dichtzetten gaat NIET !!!!!!!!!!!!!!! het boeit me ook niet .. maar ik wil alleen weten waarvoor DIE router die poorten gebruikt ... want als ik de ROUTER van XS4ALL scan staan ook daar poort 25 en 110 open ..... ik ben NIEUWSGIERIG ... dus ik wil weten waar die poortjes voor zijn .. :)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Je kan ze sluiten door onder "Virtual Servers" de poorten te forwarden naar een IP adres wat helemaal niet bestaat op je LAN.. zo kan er nooit iets binnekomen.

Het punt van oudakker is idd wel goed. Als de poorten open staan, bij welke van de aangesloten clients komt het signaal dan..? De router kan onmogelijk zelf kiezen en het signaal gewoon random verdelen.
Draai anders eens webserver op je pc (op poort 25 of 110) en kijk of je die van buiten kan bekijken. Als dat lukt dan staat die poort dus naar je eigen pc gemapped..

edit:
De "router van XS4all" heeft die poorten gewoon open omdat ze een mail server hebben draaien ;)

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 11:27 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

..... ik ben NIEUWSGIERIG ... dus ik wil weten waar die poortjes voor zijn .. :)
SMTP + POP3 zoals al eerder gezegd ;)
Wat doet je router ermee :? Waarschijnlijk helemaal niets!

• Ook

Ook

Yes I can!

Hoe heb je trouwens je poorten gescand..? Lijkt me nl erg sterk dat die router de poorten open heeft, zonder doel.. Kan er ook niks op internet over vinden. Ik zie wel overal dat poort 113 (ident) open staat, maar over 25/110 lees ik nix.

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:30 schreef Ook het volgende:
Je kan ze sluiten door onder "Virtual Servers" de poorten te forwarden naar een IP adres wat helemaal niet bestaat op je LAN.. zo kan er nooit iets binnekomen.

Het punt van oudakker is idd wel goed. Als de poorten open staan, bij welke van de aangesloten clients komt het signaal dan..? De router kan onmogelijk zelf kiezen en het signaal gewoon random verdelen.
Draai anders eens webserver op je pc (op poort 25 of 110) en kijk of je die van buiten kan bekijken. Als dat lukt dan staat die poort dus naar je eigen pc gemapped..
Het signaal komt bij GEEN van de Client's aan ... da's dus ut vreemde ... ik d8 dat ut mischien iets met REMOTE management te maken had ofzow ... om Mail te sturen op het moment dat er iets mis gaat ofzow .. maar ik kan het NERGENS vinden ;(

• Ook

Ook

Yes I can!

Als het SIGNAAL bij GEEN van de clients komt, dan WORDT het toch juist geblocked..?

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 11:25 schreef Dirk-Jan het volgende:
En als ze open blijven staan, boeit het echt niets...

er is namelijk niets achter je router waar je op die poorten naar kunt connecten.
Voor dingen die je niet gebruikt hoef je toch niet open te laten staan.

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:37 schreef Ook het volgende:
Als het SIGNAAL bij GEEN van de clients komt, dan WORDT het toch juist geblocked..?
Jep .. dat wel ... maar alle andere poorten kan ik ook NIET zien met een poortscan .... dus waarom deze dan wel ?

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 11:30 schreef Ook het volgende:

edit:
De "router van XS4all" heeft die poorten gewoon open omdat ze een mail server hebben draaien ;)
Draait de mailserver dan op de ROUTER :? .. ik d8 ut niet....

• Ook

Ook

Yes I can!

Op donderdag 25 april 2002 11:42 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

Draait de mailserver dan op de ROUTER :? .. ik d8 ut niet....
My point was, hoe kan een poort nou OPEN staan, zonder dat het SIGNAAL wordt DOORGEGEVEN. Naar mijn idee is de POORT dan dus DICHT. Er draait idd GEEN mailserver op je ROUTER zelf.. Maareh WAAR heb je die poortscan nou meegedaan??

• NuKeFaCe
Met LanPortScan .....

• Ook

Ook

Yes I can!

Precies, dan scan je toch je LAN..? Dat betekent dat poorten 25 en 110 naar buiten toe openstaan. En dat klopt ook (je kan immers mail versturen etc).
Waarschijnlijk staat poort 24,26 en 109,111,112 etc ook gewoon open, alleen worden die niet default door LAN Port Scan gescanned.
Als je naar een online port scanner gaat dan zie je precies wat er open, closed of stealth is.

Security Scan - Sygate Online Services: http://scan.sygatetech.com/

Verwijderd

hehe idd als je dat vanaf je pc hebt gedaan... misschien eerst ff je mailclient uitzetten?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

SMTP heeft het soms nodig dat de poort open staat. Maar POP heeft die niet nodig.

http://www.hroling.nl

• Ook

Ook

Yes I can!

Een router houdt alleen inkomende connecties tegen. Alle uitgaande connecties op alle poorten worden (default) door de router gewoon vrij doorgelaten!!

• NuKeFaCe
Op donderdag 25 april 2002 16:22 schreef Ook het volgende:
Precies, dan scan je toch je LAN..? Dat betekent dat poorten 25 en 110 naar buiten toe openstaan. En dat klopt ook (je kan immers mail versturen etc).
Waarschijnlijk staat poort 24,26 en 109,111,112 etc ook gewoon open, alleen worden die niet default door LAN Port Scan gescanned.
Als je naar een online port scanner gaat dan zie je precies wat er open, closed of stealth is.

Security Scan - Sygate Online Services: http://scan.sygatetech.com/
Begrijpen lullie het na 4 of 5 antwoorden "NOG" niet ???
VAN BUITEN NAAR BINNEN ...... met al de pc's UIT

• Ook

Ook

Yes I can!

Ik PROBEER je te begrijpen ja, MAAR als je zegt dat je LANportscan hebt gebruikt dan lijkt het me dat je daarmee je LAN scant.. en aangezien IK nergens IETS anders kon vinden leek me DAT ook HEEL logisch!

Pagina: 1