[ADSL] providerkwaliteitsfactor, verdeelsleutel

Pagina: 1
Acties:

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik zag bij LADOT bijvoorbeeld dat ze ADSL gaan aanbieden in een 1:25 verhouding. Zij noemen dat een verdeelsleutel... Whatever. Nou vermoed ik dat er meer abonnees zijn bij bijvoorbeeld XS4all. Betekent dat automatisch dat zij ook veel meer bandbreedte inkopen? Weet iemand de aansluitfactoren van andere providers? Op http://www.speedsuite.net/speedsuite/Database/Ranking.asp?SortField=snelheid&TestTypeID=8&chkCTA=on
zie je de bovenste drie providers met 8Mbit, maar Eweka haalt een veel hogere score, betekent dat dat zij meer bandbreedte per gebruiker inkopen?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Verwijderd

Kan je voor mij als 'leek' even uitleggen welke verdeelsleutel nou bedoeld wordt? :?

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

een beetje statistiek:

nr3 is LUNA en die heeft hier 3 gebruikers zodat je er eigenlijk geen oordeel over kan geven (misschien hebben ze net allemaal een grote lijnafstand van de telefooncentrale bijvoorbeeld)

De afstand tussen nr2 Cistron en nr1 Eweka is niet zo groot dat je kan spreken van een significant verschil. Kijk maar naar de standaarddeviatie(afwijking) die er achter het gemiddelde staat. Neem die tweemaal en je hebt de veelgebruikte statistische grens van 5% als ik me niet vergis. Dus gemiddelde van cistron plus twee maal de standaardafwijking is meer dan het gemiddelde van eweka en is dus niet significant verschillend. (of moet je maar een keer de afwijking de ene kant op nemen en een keer de ander kant? statistiek is al zo lang geleden voor mij :? )

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

verdeelsleutel: aantal users waarmee je een bepaald stukje bandbreedte gebruikt. Gaat iedereen tegelijk online downen dan zakt je snelheid behoorlijk in.

Verwijderd

Dus heel simpel, hoe groter de verhouding is, hoe minder de afwijking, en andersom. Die afwijking is bij mij (Basic ADSL bij XS4ALL) best klein.

Maar als je veel users hebt, dan zorg je toch gewoon dat je per heel grote groep bandbreedte gaat kopen? Dat is grootinkoop en dus waarschijnlijk goedkoper en je service wordt beter. Lijkt mij...

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik vraag me dus af of alle providers hun verdeelsleutel mededelen en of ze zich er aan houden. Ik heb zo vaak gehoord dat je bij ADSL niet je internet deelt met 'de mensen in de straat' maar dat is in theorie dus wel zo...

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Op donderdag 25 april 2002 09:10 schreef shotputty het volgende:
Ik zag bij LADOT bijvoorbeeld dat ze ADSL gaan aanbieden in een 1:25 verhouding. Zij noemen dat een verdeelsleutel...
De hele wereld noemt het overboeking, maar LaDot moet weer moeilijk doen.

Zoek maar eens naar overboeking, dan wordt het wel duidelijk.
Weet iemand de aansluitfactoren van andere providers?
Via bbned 1:25, via MXStream 1:40 (waarschijnlijk) en via BaByXL 1:1 (officieel dan, er is minstens 1 ISP die al heeft toegegeven dat BaByXL dat niet daadwerkelijk levert.
Op http://www.speedsuite.net/speedsuite/Database/Ranking.asp?SortField=snelheid&TestTypeID=8&chkCTA=on
zie je de bovenste drie providers met 8Mbit, maar Eweka haalt een veel hogere score, betekent dat dat zij meer bandbreedte per gebruiker inkopen?
Op dit moment is het allemaal nog toeval. Naarmate netwerken voller worden zal er wel het e.e.a. over te zeggen zijn, maar op dit moment nog niet.
Zoals je kan hebben er 107 mensen een test gedaan voor Cistron. bbned heeft al meer dan 200 centrales actief, dus statistisch gezien zijn deze getallen nog behoorlijk waardeloos. Pas als er rond re 2000 mensen gaan testen kan je gaan nadenken over de betekenis van de getallen.
Pagina: 1