Hoe heet het als een OS.... (definitie)

Pagina: 1
Acties:

• pioneer5
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07-2021
Hoe heet het als een OS het zo druk heeft met het beheren van taken (processen) dat het eigenlijk niet eens aan die taken zelf toekomt?
(zoekmachines helpen niet :( )

Verwijderd

taskoverload ?

• pioneer5
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07-2021
Hmmz, ik heb nu trashing gevonden, maar ik dacht dat het anders heette...

http://info.astrian.net/jargon/terms/t/thrash.html

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 17:53
clogging

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
windows >:)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

[off-topic]
Je spreekt jezelf tegen: je kunt het niet druk hebben met taken waar je niet aan toekomt. ;)
Dat is net zoiets als zeggen: "ik heb het zo druk met het installeren van virusscanners dat ik niet meer aan het installeren van virusscanners toekom."
[/off-topic]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

De processen die niet aan de beurt komen leiden dan aan starvation, oftwel uithongering. Het OS zelf kan data aan het swappen zijn van het geheugen naar de harde-schijf. Verder zijn er voor zover ik weet geen defenities voor.

Misschien nog deadlock, maar dat is niet echt wat je vraagt. Een deadlock is als 2 programma's een bron in bezit hebben, en zitten te wachten tot de bron vrijkomt van het andere proces. Een bekend voorbeeld hiervan is de dinerende filosofen. Die moet je kunnen vinden op het internet.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ofwel de scheduler moet zoveel taken beheren dat het OS niet meer toekomt aan het uitvoeren van taken zelf?
Dat kan helemaal niet lijkt me. De scheduler is vanzelf een keer klaar en ondertussen kunnen er geen taken bijkomen, dus ik vind het maar een raar idee :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
Saturation, overload, deadlock?

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

>Ofwel de scheduler moet zoveel taken beheren dat het OS
>niet meer toekomt aan het uitvoeren van taken zelf?
>Dat kan helemaal niet lijkt me. De scheduler is vanzelf
>een keer klaar en ondertussen kunnen er geen taken
>bijkomen, dus ik vind het maar een raar idee

Kan wel hoor. De scheduler hangt aan de irq0, en voordat deze klaar is, kan er al een nieuwe irq0 binnenkomen. Op het moment dat de eerste helemaal klaar is (dus na de iret), kan de tweede al binnenkomen en zo is het systeem dus ALLEEN maar bezig met zijn scheduler (maar het beheer van taken is geen zware aangelegenheid, dus deze situatie komt bijna nooit voor, en anders doe je echt iets verkeerd :)).

Wat wel kan, is dat het systeem te druk bezig is met systeem-zaken zoals paging en externe io.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Pagina: 1