DataBeest schreef:
De taal is een communicatiemiddel. Het doel van communiceren is dat je begrijpelijk een boodschap kan overbrengen, bij normale mensen lukt dat ook wel met een paar spelfoutjes. Als dat niet bij jouw lukt, zegt dat meer wat over jouw, dan over diegene die het schrijft
Waarom zou dat meer iets over mij of 'ons' zeggen? Wij moeten mensen die de taal misbruiken wel respecteren, maar jij hoeft ons niet te respecteren als wij ons daar aan ergeren?
Bij communicatie heb je een zender, een ontvanger, een boodschap en 'ruis'. Ruis kan optreden door bijvoorbeeld een ander referentiekader of de omgeving, door het onvermogen van de één om de taal te begrijpen, of, en nu komt het, door het onvermogen van de zender om die boodschap goed over te brengen. Hoe slechter dus dat formuleren van de boodschap door de zender gebeurt, hoe meer ruis er optreedt en hoe moeilijker het voor veel mensen is om het probleemloos/snel/foutloos te ontvangen.
Probeer op je taal te letten, dan zullen een heleboel mensen je een stuk serieuzer nemen. Misschien is het beste voorbeeld hier nog wel op GoT: volgens mij gebruiken de meest gerespecteerde posters (en bijna alle moderators) altijd goed Nederlands.
En dan laat ik het 'visitekaartje'-argument nog even buiten beschouwing.
we_are_borg schreef:
Alleen ik vraag me af wanneer gebruik je deze leestekens , ; " ? !. Met deze leestekens heb ik nog wel eens moeite om ze op goede momenten te gebruiken.
Misschien heb je hier wat aan:
-
vanDale taalvragenservice: LeestekensBlue_White_Army schreef:
Waar maken jullie je druk om?
Dat er mensen zijn die experts zijn in nederlands , ok. Maar ga dan geen mensen afzeiken omdat ze niet zo goed zijn met spelling als jullie.
Ik doe niet aan
afzeiken, ik erger me er alleen aan en heel sporadisch verbeter ik dan iemand. Het gaat helemaal niet om 'experts', het gaat om leesbare taal schrijven. En dat drukmaken valt best mee, alleen in deze post 'spuien' we even onze mening...
[Taaltip van de week]
Dan zou ik graag nog één ding willen opmerken, misschien is het leuk om te weten op een site waar continu met Engelse woorden wordt gesmeten, maar als je het niet gebruikt is het niet verschrikkelijk storend:
Ook voor Engelse werkwoorden die we als Nederlandse werkwoorden gebruiken, gelden de Nederlandse spellingsregels. Het voltooid deelwoord van 'faxen' is dus 'gefaxt', omdat de 'x' in het
ex-kofschip zit. Dit schrijft vanDale:
De vervoeging van Engelse werkwoorden
Werkwoorden die uit het Engels zijn overgenomen, worden vervoegd volgens de Nederlandse regels: crossen, ik cros, hij croste, gecrost; zoomen, ik zoom, hij zoomde, gezoomd.
En voor de echte puristen onder ons (taalpuristen is een pleonasme):
In gevallen waar uitspraak- of spellingproblemen ontstaan, gelden andere regels:
• baseballen, ik baseball, hij baseballde, gebaseballd: 'ballen' wordt uitgesproken als 'bollen', niet als het Nederlandse 'ballen': de dubbele l blijft behouden;
• jiven, ik jive, hij jivede, gejived; recyclen, ik recycle, hij recyclede, gerecycled: v en cl zijn geen Nederlandse woordeinden: de e blijft staan om een onwelgevormd woordeinde te vermijden;
• tunen, ik tune, hij tunede, getuned; updaten, ik update, hij updatete, geüpdatet: n en t zijn weliswaar Nederlandse woordeinden, maar zonder e zou tun en dat worden uitgesproken;
• choken, ik chook, hij chookte, gechookt; scoren, ik scoor, hij scoorde, gescoord: bij werkwoorden met een o in de stam verdubbelt de o en verdwijnt de slot-e
Da_Bor had dus, hoewel ik hem natuurlijk respecteer, hem niet wil afzeiken en op geen enkele manier wil beledigen of op z'n pik trappen, in plaats van dit...
waar ik mij meer aan erger hier op tweakers.net is dat als er een bericht word getypedp
...eigenlijk dit moeten typen:
Waar ik mij meer aan erger hier op Tweakers.net is dat als er een bericht wordt getypt
Heb ik het nu GoT-correct gedaan?