Toon posts:

Promise Ultra100TX2 gemod naar FT133TX2 Lite

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al geruime tijd zit ik me te bezinnen op een RAID controller. Eigenlijk wou ik de FastTrack100-TX2 van Promise, maar de prijs stond me niet aan. Dus: Op zoek naar een mogelijkheid om een goedkope Ultra100-TX2 te modden >:)

De oudere Ultra100 kan via een hardware mod + flash omgebouwd worden. Met de nieuwe -TX2 versie is deze mod niet meer mogelijk (de flashrom zit hier geintegreerd in een single chip).

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het heel belangrijk is dat je een chipset revisie 1 hebt, en niet de revisie 2. Via Sisoft Sandra 2001 kwam ik erachter dat Mycom me een revisie 1 had verkocht :P

Zojusit heb ik 2 flashes gedaan op de kaart. De eerste flash is een gemodde Ultra133TX2 BIOS die de single chip zo manipuleert dat de 16Kb Flash van een ultra geexpandeerd word naar 64Kb >:)

Daarna nogmaals een flash gedaan van een gemodde FastTrack133-TX2 (geripped uit een Asus mainboard BIOS) :9~

Daarna weer gereboot. XP ziet nog steeds een Utlra100-TX2, maar na het forceren van een gemodde FT133TX2 driver wordt de kaart nu ook herkend als een FastTrack133!!! 8-)

Ik heb mijn twee IBM 60GXP's eraan gehangen, en zowaar.... ik kan een RAID0 array aanmaken (helaas gefixte blocksize, want alleen de lite RAID133 BIOS is tot nu toe beschikbaar)

Het enige probleem wat ik nu nog heb: Hoe krijg ik mijn XP via Ghost gerestored op de RAID0 array zodat ik er ook nog van booten kan???? Ik meen dat dit altijd een probleem is... Tijd zal ook dit leren :o

Mocht iemand interesse hebben in deze of een aanverwante mod, reply in deze draad dan weet ik wel waar eea te vinden >:)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Jeezus , alles zo zwaar gemod maar er niet vnaf kunnen booten :D

nee geintje.. ik heb geen oplossing , maar ik vind het wel stoer dat je alles zo aan de praat hebt gekregen :9

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

voor de n00bs.. het verschil tussen voor en nade mod is wat?

ata 133?? of iets anders?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Ook en de RAID functie neem ik aan... heb zelf een Promise Ultra133TX2 erin zitten , jammer dat ie geen raid ondersteund :'(

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
Heb je dit zelf uitgevogeld of is deze info ergens te vinden *kuch* url *kuch* ;)
Heb hier ook nog een tx2tje die nu niks doen.

Verwijderd

goede mod! Welke raid varianten kan deze controller nu aan?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 01:28 schreef Klubbheads het volgende:
Ook en de RAID functie neem ik aan... heb zelf een Promise Ultra133TX2 erin zitten , jammer dat ie geen raid ondersteund :'(
Ook deze is om te bouwen naar RAID ATA133, als je een chip rivisie 1 hebt ipv 2 (op te zoeken in Sisoft Sandra)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 01:30 schreef Hein het volgende:
Heb je dit zelf uitgevogeld of is deze info ergens te vinden *kuch* url *kuch* ;)
Heb hier ook nog een tx2tje die nu niks doen.
Begin maar eens op het forum van www.tweakhardware.com >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 02:05 schreef gve het volgende:
goede mod! Welke raid varianten kan deze controller nu aan?
Het is de "light"dus alleen raid 0 en 1 volgens mij

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 25 april 2002 00:35 schreef --EasY-- het volgende:
Het enige probleem wat ik nu nog heb: Hoe krijg ik mijn XP via Ghost gerestored op de RAID0 array zodat ik er ook nog van booten kan???? Ik meen dat dit altijd een probleem is... Tijd zal ook dit leren :o
't is mij inmiddels gedeeltelijk gelukt..
Het was gewoon een kwestie van de raid-drivers installeren in de oude situatie (dus nog met een stand-allone drive, maar wel de raid-controller enabled).
Daarna gewoon ghosten, en je kunt booten..
(Echter kreeg ik daarna een hoop gezeik met een of andere licentie die niet meer klopte, maar volgens de knowlegdebase kan dit ook zijn omdat de drive-letter veranderd is, wat ik me goed voor kan stellen omdat XP origineel bij mij op F: stond, wat nu dus E ofzo zou zijn).

Je kunt dus wel problemen tegenkomen, maar 't zou uiteindelijk oplosbaar moeten zijn :)

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-04 19:21

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Het is niet mogelijk om een Raid array te ghosten. Dus je zal opnieuw moeten installen

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb helaas een rev. 2 Ultra 133. Maar ik heb het werkend op een andere manier.

Eerst een aangepast bios in de Ultra geflashed zodat ie niet meer werkt.(is ook weer ongedaan te maken :9 )

Daarna de Ultra/Lite 133 Raid bios toegevoegd aan de bios van mijn mainboard middels CBROM.

Daarna de aangepaste drivers installeren. En het werkt.

Het zou helemaal tof zijn als iemand met een TX2000 zijn bios zou saven zodat we een Full Raid bios hebben.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 10:25 schreef Shuriken het volgende:
Ik heb helaas een rev. 2 Ultra 133. Maar ik heb het werkend op een andere manier.

Eerst een aangepast bios in de Ultra geflashed zodat ie niet meer werkt.(is ook weer ongedaan te maken :9 )

Daarna de Ultra/Lite 133 Raid bios toegevoegd aan de bios van mijn mainboard middels CBROM.

Daarna de aangepaste drivers installeren. En het werkt.

Het zou helemaal tof zijn als iemand met een TX2000 zijn bios zou saven zodat we een Full Raid bios hebben.
Ja precies, dat is de 2e optie die altijd zou moeten werken. Via het invalideren van de Ultra BIOS zal deze zelf gaan zoeken naar een module in het mobo BIOS >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 10:24 schreef LoCuTuS2000 het volgende:
Het is niet mogelijk om een Raid array te ghosten. Dus je zal opnieuw moeten installen
Hum nogal tegestrijdig als ik kijk naar de reactie van Twynn. Ik heb ondertussen de raid controller geinstalleerd, en daarna een ghost gedraaid van XP.

Nu alleen de 2 harddisks samen op de controller prikken, een raid0 array aanmaken, terug-ghosten en hopen :P

Verwijderd

Topicstarter
De ghost is geslaagd!! Dus eerst de raid driver geinstalleerd, toen een ghost backup gemaakt (van de single drive). toen de raid array aangesloten en geconfigged, toen teruggeghost >:)

Dus... Norton Ghost ondersteund geen raid, maar het werkt wel :P

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nice mod !

Kan dit ook met een Promise udma 100 controller die ik gemod heb naar een fasttrack 100 :?

Windows kan je fixen door scandisk te draaien. Dit heb ik een keertje gepost hier op GoT... Dus gebruik de search ff... Ik had toen t zelfde probleem.

edit: hier is de link: [topic=363574]

Verwijderd

Kut , moet ik natuurlijk wel de full versie van Sandra voor hebben en die heb ik dus niet ..

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op donderdag 25 april 2002 19:14 schreef real_raichu70 het volgende:
Kut , moet ik natuurlijk wel de full versie van Sandra voor hebben en die heb ik dus niet ..
Crackje >:)

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 19:14 schreef real_raichu70 het volgende:
Neej, ik heb ook de standard, die kan het al. In de PCI list zie je dan ergens REV=01 of REV=02 staan

Verwijderd

Topicstarter
De Sisoft Sandra 2001 score van de raid0 config wou ik jullie neit onthouden:

[RAID0 Benchmark]

:P

Btje ontspoort?!?!? Zelf na enkele "slagen"... blijft het zo :?

Verwijderd

kan iemand bevestigen dat de gemodde controller niet met single dirves werkt? bij mij iig werkt het niet hij blijft handgen op de hdd detectie, als ik m'n single wd400bb eraf haal gaat ie wel verder (met 2*maxtor )

o ja ik draai nu met een ata100tx2 @ ata133tx2

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 21:19 schreef gpvelzen het volgende:
kan iemand bevestigen dat de gemodde controller niet met single dirves werkt? bij mij iig werkt het niet hij blijft handgen op de hdd detectie, als ik m'n single wd400bb eraf haal gaat ie wel verder (met 2*maxtor )

o ja ik draai nu met een ata100tx2 @ ata133tx2
Nee. De ATA100tx2 heb ik eerst gemod naar ATA133, toen kon ik nog steeds een enkele drive detecteren en gebruiken (wel een ATA100). Na de raid flash kon ik ook een enkele drive aansluiten, die word automatisch gesetupped als een array met 1 drive erin.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 21:38 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Nee. De ATA100tx2 heb ik eerst gemod naar ATA133, toen kon ik nog steeds een enkele drive detecteren en gebruiken (wel een ATA100). Na de raid flash kon ik ook een enkele drive aansluiten, die word automatisch gesetupped als een array met 1 drive erin.
hm vaag probeer de niet m2 bios nog wel eens kijken of dat wel wil

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 21:42 schreef gpvelzen het volgende:

[..]

hm vaag probeer de niet m2 bios nog wel eens kijken of dat wel wil
Je hebt toch wel een REV01 chipset he???? De REV2 chipset kun je namelijk slopen door er 64Kb (fasttrak RAID BIOS)in te flashen ipv 16Kb (ultra ATA BIOS)

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 19:44 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Neej, ik heb ook de standard, die kan het al. In de PCI list zie je dan ergens REV=01 of REV=02 staan
Laat maar , ik blijk een REV=01 te hebben . Maar daar ik niet echt een nut heb aan een RAID controller laat ik ut maar zo

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 22:49 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Je hebt toch wel een REV01 chipset he???? De REV2 chipset kun je namelijk slopen door er 64Kb (fasttrak RAID BIOS)in te flashen ipv 16Kb (ultra ATA BIOS)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1708206207

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:18
Voor de mensen zonder SiSoft, maar met 2k of XP:
ga naar regedit, HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_105A&DEV.....REV_XX

Om te zien welke nou je pak je de sub van deze sleutel en daar staat een DeviceDesc in, check gewoon ff of die tekst klopt :)

Verwijderd

Waar staat ergens een manual omdat te doen ?
En kan ik em dan nog gebruiken als gewone IDE-kaart

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:18

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 17:58 schreef real_raichu70 het volgende:
Waar staat ergens een manual omdat te doen ?
En kan ik em dan nog gebruiken als gewone IDE-kaart
Niet direct een manual. Je moet de truckjes (nog) een beetje uit het forum vissen op http://tweakhardware.com onder 'tech support'. Zoek eventueel naar posts van Pierrot. Dat is een japanner die de meeste info beschikbaar heeft >:)

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 22:14
Is dit ook mogelijk met een Asus A7v266-e mobo ?

Hier zit dus zo'n raid lite 100 controller op, deze heb ik al naar een full raid geflashed, udma 133 zou natuurlijk extra leuk zijn (heb al HD ondersteuning voor >137GB). Is de vraag of dit nut heeft omdat volgens mij de pci bus de limiterende factor is, maar goed, dat zien we dan wel weer :)

Iemand al geprobeerd ?

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 19:00 schreef --EasY-- het volgende:
De ghost is geslaagd!! Dus eerst de raid driver geinstalleerd, toen een ghost backup gemaakt (van de single drive). toen de raid array aangesloten en geconfigged, toen teruggeghost >:)

Dus... Norton Ghost ondersteunt geen raid, maar het werkt wel :P
Héé, maf! Ik heb een tweede schijf besteld die ik dinsdag ga ophalen. Die wordt samen met mijn eerste aan de controller op het Mobo gehangen. Dus:

RAID controller enabled zetten
Drivers in Windows 2000 installeren (draai niet op xp)
Ghosten (en backuppen van data natuurlijk)
Raid aansluiten, stripes aanmaken
Terugghosten op de RAID

Dit zou dus moeten werken, ondanks dat de schijven nu op een andere controller zitten? Dat zou echt cool zijn.

BTW, Ghost ondersteunt wél RAID die geleverd wordt door een controller. (Ghost ziet de schijf als een enkele schijf.) Hij ondersteunt echter niet de RAID van het Windows 2000/XP schijfbeheer. Dat is software RAID, die niet door een controller, maar door Windows wordt beheerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 02:02 schreef KBDE het volgende:
Is dit ook mogelijk met een Asus A7v266-e mobo ?

Hier zit dus zo'n raid lite 100 controller op, deze heb ik al naar een full raid geflashed, udma 133 zou natuurlijk extra leuk zijn (heb al HD ondersteuning voor >137GB). Is de vraag of dit nut heeft omdat volgens mij de pci bus de limiterende factor is, maar goed, dat zien we dan wel weer :)

Iemand al geprobeerd ?
Kijk even welke chip erop zit. Dikke kans dat het gewoon werkt. Kijk ook zeker op http://tweakhardware.com want daar vind je veel info per chipset (check ook vooral het forum!)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 28 april 2002 02:11 schreef FirePower het volgende:

[..]

Héé, maf! Ik heb een tweede schijf besteld die ik dinsdag ga ophalen. Die wordt samen met mijn eerste aan de controller op het Mobo gehangen. Dus:

RAID controller enabled zetten
Drivers in Windows 2000 installeren (draai niet op xp)
Ghosten (en backuppen van data natuurlijk)
Raid aansluiten, stripes aanmaken
Terugghosten op de RAID
Zo heb ik het precies gedaan. Werkte gelijk!
Pagina: 1