Toon posts:

technics sl1400 draaitafel vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een technics sl1400 draaitafel van mijn vader gehad en ik vind het geluid wat dof, kan dit aan de naald liggen of is het het element?

Er zit een Shure element in, moet ik dan per se een Shure naald kopen of gaat een Stanton ook? Stanton is toch een bijmerk van Shure? En als ik alles nieuw moet kopen, wat raden jullie mij dan aan? Het is voornamelijk om lp's te luisteren, niet om te mixen ofzo.

Moet je het gewicht afstellen per naald? of is 1 standaard instelling voldoende?

Sommige platen slaan over, kan ik dit corrigeren door wat meer gewicht te geven of moet ik dan draaien aan het knopje wat op de draaischijf zit waar de arm aan vast zit?

Voor diegene die niet weten over welke draaitafel ik het heb, hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.vonk/technicssl14003.jpg

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op woensdag 24 april 2002 23:05 schreef puchds50 het volgende:
Ik heb een technics sl1400 draaitafel van mijn vader gehad en ik vind het geluid wat dof, kan dit aan de naald liggen of is het het element?

Er zit een Shure element in, moet ik dan per se een Shure naald kopen of gaat een Stanton ook? Stanton is toch een bijmerk van Shure? En als ik alles nieuw moet kopen, wat raden jullie mij dan aan? Het is voornamelijk om lp's te luisteren, niet om te mixen ofzo.

Moet je het gewicht afstellen per naald? of is 1 standaard instelling voldoende?

Sommige platen slaan over, kan ik dit corrigeren door wat meer gewicht te geven of moet ik dan draaien aan het knopje wat op de draaischijf zit waar de arm aan vast zit?

Voor diegene die niet weten over welke draaitafel ik het heb, hier een foto:
[afbeelding]
Uhmmm... Je zal het vast wel goed aan hebben gesloten maar voor alle zekerheid: zit ie op de phono ingang aangesloten van je versterker / mixer? (en dus niet op Line of mic)
Of misschien is je phono ingang rot? (of je RIAA voorversterker?)
Wat betreft die naald kan ik je niet veel vertellen, het lijkt mij dat een naald van een ander merk geen verschil maakt.
In de studio hebben we 2 SL1200's staan, kweenie wat voor naalden erin zitten uit m'n hoofd, maar die dingen klinken goed.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
ja hij zit op de phono van een mengpaneel. Het gaat er niet over dat het geluid zacht klinkt, maar dat er weinig hoge tonen te horen zijn.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

Gewicht per naald instellen, naald erin, gewicht op '0' en kijken wanneer de arm in evenwicht is (gewicht naar voren schuiven), dan draaien naar bv. 2,5 (gram?). Dan aan het draaischijfje draaien naast die arm tot die ook op bv. 2,5 staat. Dat zorgt ervoor dat de arm niet 'uit de bocht' vliegt :) )

suc6

My Discogs