Epox 8KHA+ crash met optimized defaults

Pagina: 1
Acties:

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 12:50
Ik heb gisteren mijn bios geflasht met de nieuwste versie (v2.304, van 3 april 2002), maar nu zit ik met wat problemen.

Als ik in de bios de Fail-Safe defaults laadt, draait de pc goed en is hij stabiel, maar als ik de Optimized settings laadt, dan crasht ie steeds.

Als ik met de Optimized settings geladen doorstart naar Windows, dan werkt ie zoals ie zou moeten, totdat ik een 3D spel laadt. Die crasht dan na enkele minuten spelen. (Blue screen of death of een ongeldige bewerking, dat verschilt per spel.)

Ga ik met de Optimized settings geladen de Bios in, dan crasht de Bios binnen 10 tot 30 seconden. Ik heb maar net genoeg tijd om de Fail-Safe defaults te laden.

Mijn systeem:
- Epox 8KHA+
- Athlon XP 1700+
- Gainward GeForce 3
- 256 MB DDR
- Gemiddelde CPU temp: 52 graden (lijkt me niet teveel, toch?)

Any help?
Bvd :)

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Probeer eens optie voor optie in en uit te schakelen in bios. Kijken wat precies welk effect heeft. Als je btw in je mobo boekje had gekeken had je geweten dat het niet gegarandeerd is dat je hem op die manier stabiel kan draaien.....

Raku

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je processor temperatuur is toch echt wel wat aan de hoge kant.
Niet iedere processor kan een hoge temperatuur hebben.
Wat voor heatsink zit er op je processor ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Was die voor die update nog wel goed dan???

En anders tja watvoor BSOD krijg je???
Kan zijn dat je IRQ's shared... kan zijn dat bepaalde mem. timings te hoog komen te staan...

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 23:03 schreef Maniakje het volgende:
Ik heb gisteren mijn bios geflasht met de nieuwste versie (v2.304, van 3 april 2002), maar nu zit ik met wat problemen.

Als ik in de bios de Fail-Safe defaults laadt, draait de pc goed en is hij stabiel, maar als ik de Optimized settings laadt, dan crasht ie steeds.

Als ik met de Optimized settings geladen doorstart naar Windows, dan werkt ie zoals ie zou moeten, totdat ik een 3D spel laadt. Die crasht dan na enkele minuten spelen. (Blue screen of death of een ongeldige bewerking, dat verschilt per spel.)

Ga ik met de Optimized settings geladen de Bios in, dan crasht de Bios binnen 10 tot 30 seconden. Ik heb maar net genoeg tijd om de Fail-Safe defaults te laden.

Mijn systeem:
- Epox 8KHA+
- Athlon XP 1700+
- Gainward GeForce 3
- 256 MB DDR
- Gemiddelde CPU temp: 52 graden (lijkt me niet teveel, toch?)

Any help?
Bvd :)
Ik heb ook hetzelfde mobo als jij, maar dan is ie stressed 39 graden. 52 is veel te veel.!!
Daarom crasht ie steeds......

Dat bleek gisteren (24-04) toen ik thuiskwam. Ging die mobo gillen als een sirene (echt wel!. ingesteld in de bios als shutdown temp: 60 graden en alarm temp 56 graden).
Hij kwam op 56 graden doordat de kabel van de ventilatorvoeding gesmolten was en daardoor de ventilator het niet meer deed. |:( .... Heb hem effe opnieuw gesoldeerd en op een andere plek vastgezet (in de voeding) zodat deze niet kan smelten. Is trouwens een Aopen kast met 300W voeding.

Ik zou dus maar uitkijken met die temp. Check of je koelpasta onder je heatsink hebt zitten en de voedingventilator wel draait en die van de cooler.

Succes.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

charrel

Cortisol4life..

amd xp temp van 52c te hoog?
die dingen mogen meen ik tot 90c, vriend van me heeft gewoon een mini tower met een amd xp1700, dat ding word 65 of zo, en niks aan de hand! loopt als een zonnetje.
lijkt er meer op dat je geheugen timings dan gewoon te agressief staan bij optimized settings. Dat ie daardoor dus vastloopt!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

Dido

heforshe

Ik heb een XP 2000+ op gemiddeld 54 graden, geen vuiltje aan de lucht. Volgens AMD mogen ze idd tot 90 graden!

Wat betekent mijn avatar?

• Maniakje
Als heatsink heb ik een ThermoSonic ThermoEngine, met daarop een standaard 60mm CoolerMaster koeler. Verder nog 1 80mm CaseFan (zuigt lucht af) en natuurlijk nog de koeler in de voeding. Ik heb geen apparte koelpasta gebruikt, er zit nog steeds die siliconenzooi op van de heatsink.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de temperatuur ligt, aangezien hij die 52 graden ook aanhoudt met de Fail-Safe defaults, maar dan zonder te crashen. Maar ik zal toch eens een nieuwe case-fan halen, ik hoop dat dat al wat zal schelen.

Verwijderd

Pcies, wel erg makkelijk altijd om alles maar op de temperatuur te gooien. 52 graden is zeker niet te warm. Wat je al zegt ook, 52 graden is hij ook met die andere (Standaard) settings... en dan gaat het wel goed. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat die optimized settings inhouden? maar houdt dat soms in opt. settings voor memory enzo? dan zou je eerder denken dat dat het niet aankan? of andere onderdelen die iets niet aankunnen of ondersteunen?

• Maniakje
2e case-fan zit erin nu, koude lucht blazend van onderin (voor) de kast. CPU temp is nu 48/49 graden. Geen groot verschil maar ach, baadt het niet, schaadt het niet :) Koelpasta komt nog (was ik toch al van plan).

Die optimized defaults veranderen de volgende dingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Optie                    Fail-Save  Optimized
======================================================
*Advanced Bios Features
  CPU L2 Cache ECC Checking  Enabled    Disabled
  Gate A20              Normal     Fast

*Advanced Chipset Features

*DRAM Clock/Drive control
    DRAM Clock          100 mhz    By SPD
    DRAM Queue Depth        2 level    4 level

*AGP & P2P Bridge Control

*CPU & PCI Bus Control
       PCI 1 Post Write    Disabled   Enabled
       PCI 2 Post Write    Disabled   Enabled

*Integrated Peripherals
   *VIA OnChip IDE Device
    IDE Prefetch Mode        Disabled   Enabled
    Primary Master UDMA    Disabled   Auto
    Primary Slave UDMA      Disabled   Auto
    Secondary Master UDMA    Disabled   Auto
    Secondary Slave UDMA      Disabled   Auto
   IDE HDD Block Mode        Disabled   Enabled

*Power Management
   *IRQ/Event Activity Detect
    *IRQs activity Monitoring
       IRC13 (Coprocessor)  Disabled   Enabled

*Frequency/Voltage Control
   Default CPU VCore Voltage    1.750 V    1.750 V
         CPU VCore Voltage  +0.00 V    +0.00 V
     New CPU VCore Voltage  1.750 V     1.750 V

Default VDIMM Voltage        2.50 V     2.50 V
         VDIMM Voltage      +0.00 V    +0.10 V
     New VDIMM Voltage      2.50 V     2.60 V

De boosdoener moet volgens mij een van deze opties zijn...

Edit: Schoonheidsfoutje :)

Verwijderd

Waarschijnlijk kan je geheugen de agressieve DRAM timings niet aan. Als je voor "optimized BIOS settings" kiest, worden alle (relevante) opties op de hoogste performance gezet, inclusief de DRAM timings.

Je kunt het beste handmatig de DRAM timings verlagen. Of als dat niet lukt, kies voor fail-safe en tweak je bios naar je eigen inzicht. Indien je weinig ervaring met BIOS settings hebt, kun je eens met google zoeken naar een goede BIOS tweak guide.

De omschrijving die je gaf past heel goed bij het probleem van te agressieve timings. Mijn ECS plankje kan wel "fast" timings aan, maar geen "ultra". Zet ik hem op de laatste optie, dan krijg ik dezelfde symptonen als jij: crashen in BIOS, windows net wel inkomen maar na een paar dingen crasht 'ie (100% freeze), etc.

Succes :)

• Maniakje
Volgens mij heb ik het :)

Ik heb nu de optimized settings, maar heb de VDIMM Voltage teruggezet op 2.50 V. De pc draait nu al een uurtje of 10 zonder te crashen, ook niet tijdens zware spellen enzow, dus ik denk dat dit de boosdoener was. :)

Thx voor de replies :)

Pagina: 1