ATA 33/66 - Zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn server een nieuwe schijf bijgezet: Maxtor D740X, een 7200 toeren 80 GB schijf.

Ik heb een Asus P2L bord, dat volgens de manual tot ATA-33 kan gaan.

FreeBSD, het os zegt ook keurig dat alle schijven op ATA-33 staan. Er is echter ook een melding dat mijn kabel niet ATA-66 compliant is en dat het systeem niet hoger gaat. Dus ik er een ATA-66 kabel in stoppen, en de melding is weg.
Toch staat de schijf op ATA-33, wat logisch is gezien de specs van het moederbord.

Hoe "weet" het besturingssysteem dat ik een andere kabel gebruik? De kabel heeft wel meer aders, maar het aantal aansluitingen is hetzelfde.

Een andere vraag: Het is een fileserver, in een 100 mbit netwerk. Ik kan een ATA-100 controller kopen voor die schijf, maar is dat voor een server in een 100 mbit netwerkje zinvol?

(om het OS hoef je het niet te doen: Door de 256 MB RAM die ik heb swapt FreeBSD nooit, FreeBSD benadert de schijf weinig, en bovendien is de schijf met het OS een oude UDMA2 schijf)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-04 20:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 24 april 2002 22:55 schreef svdmeer het volgende:
Hoe "weet" het besturingssysteem dat ik een andere kabel gebruik? De kabel heeft wel meer aders, maar het aantal aansluitingen is hetzelfde.
Niet helemaal. Het scheelt 1 aansluiting.
Een andere vraag: Het is een fileserver, in een 100 mbit netwerk. Ik kan een ATA-100 controller kopen voor die schijf, maar is dat voor een server in een 100 mbit netwerkje zinvol?
Nee, want die 100mbit is maximaal 12,5MB/s. In de praktijk haalt ie dat echt helemaal nooit, dus een snelle schijf is onzin.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SvMp
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 22:58 schreef Exirion het volgende:

Nee, want die 100mbit is maximaal 12,5MB/s. In de praktijk haalt ie dat echt helemaal nooit, dus een snelle schijf is onzin.
Dus ik had eigenlijk wel een 5400 toeren schijf kunnen kopen? :?

Damn wat een newbie blunder |:(

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-04 20:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 24 april 2002 22:59 schreef svdmeer het volgende:
Dus ik had eigenlijk wel een 5400 toeren schijf kunnen kopen? :?
Het voordeel is wel dat de toegangssnelheid hoger is, dus met veel verschillende files tegelijk accessen zul je wat winst hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

simon je moet niet zo op je centen letten, het prijs verschil tussen 5400rpm en 7200rpm is weinig te noemen.

verder al een koetje ;)

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• SvMp
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 01:19 schreef vanderwal het volgende:
simon je moet niet zo op je centen letten, het prijs verschil tussen 5400rpm en 7200rpm is weinig te noemen.
Klopt... Ze 5400rpm is bij Norrod zelfs 2 Euro duurder, maar die harddisk fan kostte mij ook 18 Euro |:( :P
verder al een koetje ;)
Ja een hele kudde..

Ik heb m'n 286 ook maar gelijk voorzien }:O

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

Op vrijdag 26 april 2002 21:49 schreef svdmeer het volgende:

[..]

Klopt... Ze 5400rpm is bij Norrod zelfs 2 Euro duurder, maar die harddisk fan kostte mij ook 18 Euro |:( :P
[..]

Ja een hele kudde..

Ik heb m'n 286 ook maar gelijk voorzien }:O
welcome to the force!!!! (8>

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

Pagina: 1