Toon posts:

ATA 66, IDE Raid1 met d740X ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik ben nu in het bezit van 2 d740x 80G ATA133 schijven. :) Nu wil ik deze in raid1 gaan zetten (ieder eigen kabel) op een Promise ATA66 controller welke ik om zal moeten modden tot raid controller.

- Wat ik me afvraag: hoe is de te verwachten snelheid?

Ik lees in verschillende raid1 reviews dat de snelheid vergelijkbaar zal zijn met 1 schijf, andere reviews zien een kleine snelheidswinst met lezen.

- Wie heeft ervaring met de snelheid van ide raid1?
- Wat voor controller en schijven zijn daarbij gebruikt?

Ik wil dit graag weten omdat deze oplossing een hele schijf kost en als de snelheid slechter is dan 1 schijf, hang ik de schijven aan mijn ata 100 onboard controller en kopieer ik wel regelmatig belangrijke bestanden.

- Ik ben benieuwd wat jullie voor inzichten hebben.

Raid 0 doe ik zeker niet omdat ik dat veel te gevaarlijk vind voor dataverlies.

Wellicht koop ik er nog 2 schijven bij voor raid 1+0 als ik upgrade naar een mobo met ata133 raid onboard, met mijn ATA66 zal raid 1+0 nl niet lekker lopen....

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

lijkt me dat je weinig (lees: geen) snelheidswinst zult boeken, omdat bji raid-1 (mirroring) je dus alle data naar beide schijven wegschrijft.

ps nie zo snel schoppen he :)

Verwijderd

Misschien toch Raid 0 voor de snelheid. En dan een vette DAT-streamer als backup ipv nog 2 schijven. Is dit geen optie?

En nee, je zult met Raid 1 geen snelheid winnen, omdat de bestanden 2x worden weggeschreven, en niet verdeeeld worden over de schijven zoals bij Raid 0.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 01:46 schreef FirePower het volgende:
Misschien toch Raid 0 voor de snelheid. En dan een vette DAT-streamer als backup ipv nog 2 schijven. Is dit geen optie?

En nee, je zult met Raid 1 geen snelheid winnen, omdat de bestanden 2x worden weggeschreven, en niet verdeeeld worden over de schijven zoals bij Raid 0.
Ik zit idd ook te denken aan raid0 maar dat gaat vast niet lekker met 2 d740x schijven aan een ata66 kaart... en dan een extra schijf als backup erbij..
Als ik een ander modo koop let ik er wel op dat er raid 1+0 op zit voor de snelste en veiligste combinatie: 4 x d740x :9~

Maar das nu nog geen optie :(

Zijn er mensen met IDE raid1 ervaring?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zoals je in elk overzicht van RAID-configs zult kunnen lezen: schrijven is waarschijnlijk iets langzemaer, lezen zal iets sneller zijn.

Zoef

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 12:43
Op donderdag 25 april 2002 14:45 schreef Zpottr het volgende:
Zoals je in elk overzicht van RAID-configs zult kunnen lezen: schrijven is waarschijnlijk iets langzemaer, lezen zal iets sneller zijn.
idd... De data moet geschreven worden naar 2 schijven tegelijk... Dat kan dus ietsje langzamer zijn...

Lezen wordt ook gedaan van beide schijven... Maar dan niet alle data van beide schijven, maar beide een beetje... Hier win je dus de snelheid... Dat is de reden dat Raid1 alleen bij lezen sneller is dan 1 enkele schijf...

Overigens geld dit wel voor de promise kaarten... Het kan zijn dat andere fabrikanten een andere benadering hanteren van raid1, en gewoon alles van beide schijven lezen, vergelijken, etc... Dan wordt het lezen wel langzamer dan 1 schijf...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Waarom Raid 1 eigenlijk?

Ik gebruik nu gewoon Norton Ghost icm CDRW om mijn OS te backuppen. Als daar wat fout mee gaat, dan re-ghost ik mijn bootpartitie. Daarbij zitten dan ook al mijn applicaties (die waar veel configuratie aan vereist is.)

Data (.mp3, en gewoon documenten) zet ik ook op CD. Van spellen bewaar ik gewoon de savegames. Die spellen installeer ik wel effe opnieuw (meestal toch niet veel configuratie). Om zowat als Baldur's Gate 2 te backuppen (2.5 gig, full install) vind ik onzin. De Savegame is meer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 15:26 schreef FirePower het volgende:
Waarom Raid 1 eigenlijk?

Ik gebruik nu gewoon Norton Ghost icm CDRW om mijn OS te backuppen. Als daar wat fout mee gaat, dan re-ghost ik mijn bootpartitie. Daarbij zitten dan ook al mijn applicaties (die waar veel configuratie aan vereist is.)

Data (.mp3, en gewoon documenten) zet ik ook op CD. Van spellen bewaar ik gewoon de savegames. Die spellen installeer ik wel effe opnieuw (meestal toch niet veel configuratie). Om zowat als Baldur's Gate 2 te backuppen (2.5 gig, full install) vind ik onzin. De Savegame is meer dan genoeg.
Ik backup mijn mp3's en installatie files niet. Dat vind ik geen doen om die allemaal op cd te zetten... is 30 Gig.

Met raid 1 kan gewoon 1 schijf uitvallen en draait alles door en hoef ik enkel een nieuwe schijf toe te voegen en alles draait weer safe.
Dit lijkt me wel relaxed, hoef nooit meer backups in de gaten te houden en hoef alleen mijn documenten af en toe op cd te branden.

• Knightwolf
  • Laatst online: 03:14
Op donderdag 25 april 2002 22:09 schreef gve het volgende:

[..]

Ik backup mijn mp3's en installatie files niet. Dat vind ik geen doen om die allemaal op cd te zetten... is 30 Gig.

Met raid 1 kan gewoon 1 schijf uitvallen en draait alles door en hoef ik enkel een nieuwe schijf toe te voegen en alles draait weer safe.
Dit lijkt me wel relaxed, hoef nooit meer backups in de gaten te houden en hoef alleen mijn documenten af en toe op cd te branden.
Wel leuk en aardig, maar zo ben je alleen beveiligd tegen HARDWARE-FOUTEN en niet tegen software-fouten.
Als je iets vern**kt in je Windows of config of wat dan ook, dan slaatie dat op beide schijven tegelijk op, en daar heb je dan nooit een backup van :+ .

Zelf heb ik 2x Maxtor 40GB 7200 in RAID-0 en een aparte Maxtor 80GB 5400 schijf als backup, via een Mobile-bracket.
Dan heb ik iig de snelheid van RAID-0, en regelmatig maak ik van heel Windows 98 + alle data bestanden handmatig een kopie naar die 80Gieg schijf, en dan is ook alles veilig... Ook veilig tegen inbrekers omdat die schijf natuurlijk ergens goed verstopt ligt ;) Mocht ik nou om wat voor reden niet meer in Windows kunnen booten dan kan ik die 80Gieg backupdrive erin hangen en daarvandaan booten, werkt perfect... kheb dat tot nu toe pas 1x nodig gehad gelukkig :P

En als ik perongeluk, of door andere softwarefouten, windows vet vern**k, dan zet ik die gewoon vanaf die backupdrive terug en hoppa alles werkt weer :)
Als 1 van m'n HDD's het zou begeven is m'n RAID-0 naar de klote, maar dan heb ik alle data nog op die bootable 80Gieg schijf :)

Daarbij, op zo'n manier een HDD als backup gebruiken is ook nog eens veel makkelijker en vooral sneller dan welke Tapestreamer dan ook :D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 22:24 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Wel leuk en aardig, maar zo ben je alleen beveiligd tegen HARDWARE-FOUTEN en niet tegen software-fouten.
Als je iets vern**kt in je Windows of config of wat dan ook, dan slaatie dat op beide schijven tegelijk op, en daar heb je dan nooit een backup van :+ .

Zelf heb ik 2x Maxtor 40GB 7200 in RAID-0 en een aparte Maxtor 80GB 5400 schijf als backup, via een Mobile-bracket.
Dan heb ik iig de snelheid van RAID-0, en regelmatig maak ik van heel Windows 98 + alle data bestanden handmatig een kopie naar die 80Gieg schijf, en dan is ook alles veilig... Ook veilig tegen inbrekers omdat die schijf natuurlijk ergens goed verstopt ligt ;) Mocht ik nou om wat voor reden niet meer in Windows kunnen booten dan kan ik die 80Gieg backupdrive erin hangen en daarvandaan booten, werkt perfect... kheb dat tot nu toe pas 1x nodig gehad gelukkig :P

En als ik perongeluk, of door andere softwarefouten, windows vet vern**k, dan zet ik die gewoon vanaf die backupdrive terug en hoppa alles werkt weer :)
Als 1 van m'n HDD's het zou begeven is m'n RAID-0 naar de klote, maar dan heb ik alle data nog op die bootable 80Gieg schijf :)

Daarbij, op zo'n manier een HDD als backup gebruiken is ook nog eens veel makkelijker en vooral sneller dan welke Tapestreamer dan ook :D
Ok, ik ga er dus maar eentje bijkopen. een derde maxtor 80 G..
Dat is zat om idd te backuppen. weten jullie wat een handig programaatje is om te backuppen? Iets als wincvs? Iets dat gewoon alles van mijn geselecteerde mappen elke dag bijwerkt?

Ik wil dus alle bestanden gewoon gekopieerd hebben , niet in een of ander ingepakt formaat. Dat heeft bij mij weinig zin met Divx-en en mp3's.... Als die schijven 30Mb/s doen is die backup snel gemaakt. :)

//edit: Dan heb ik wel snelheid van raid0 maar die zal niet super zijn op ata66, wel ieder een eigen kanaal) zal dan ik alleen maximaal +/- 60 mb/s halen waarschijnlijk? Daar waar 1 schijf wel meer dan 30 mb/s haalt.

Klopt dit?

Voor een losse schijf maakt de doorvooersnelheid amper uit of je nu ATA66,100 of 133 is. Dat heb ik in een review van de schijf gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat nu iemand mijn vragen kan beantwoorden....

• Knightwolf
Op vrijdag 26 april 2002 16:36 schreef gve het volgende:

[..]

Ok, ik ga er dus maar eentje bijkopen. een derde maxtor 80 G..
Dat is zat om idd te backuppen. weten jullie wat een handig programaatje is om te backuppen? Iets als wincvs? Iets dat gewoon alles van mijn geselecteerde mappen elke dag bijwerkt?
Ik gebruik gewoon Windows VERKENNER (explorer.exe) om alles te kopieren :D ik doe alles gewoon 100% handmatig :P . Voor m'n Win2k tegenwoordig gaat dat niet meer op, maarja kzie nog wel of ik daar iets voor kan verzinnen.

• Knightwolf
Op zondag 28 april 2002 12:10 schreef gve het volgende:
Wellicht dat nu iemand mijn vragen kan beantwoorden....
Als het goed is ben je met een RAID-0 zowiezo sneller dan met een single-HDD.
Mijn 80Gieg schijf kan alleen op m'n standaard ATA-33 controller, dus die is lang niet zo snel als m'n RAID-0 op ATA-100 :P maar dat boeit niet, is snel zat iig, en hangt er telkens toch maar tijdelijk in (backup he).

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben overtuigd: raid 0 met mijn 2 maxtors d740x 80G met daarbij een backup schijf. Maar heeft iemand een idee hoeveel slomer mijn gemodde Promise ATA66 zal zijn dan een ATA133 variant?

Kan een ATA66 controller maximaal 66Mb/s aan ook al komt de data over 2 kanalen?

Als dit zo is kan ik beter ook maar meteen een snellere controller halen....

Verwijderd

Topicstarter
kick... Is wel belangrijk om te weten nl..

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-04 20:51
Nee, die 66MB/sec is per kanaal. Met 2 kanalen zit overgens je PCI bus wel vol aangezien die theoretisch 133MB/sec haalt. In de praktijk haal je max. rond de 100MB/sec op de PCI bus.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 01:26 schreef Vorlon het volgende:
Nee, die 66MB/sec is per kanaal. Met 2 kanalen zit overgens je PCI bus wel vol aangezien die theoretisch 133MB/sec haalt. In de praktijk haal je max. rond de 100MB/sec op de PCI bus.
Thanks, met deze ATA66 controller kan dan toch bijna het maximum uit mijn schijven gaan halen :D

Verwijderd

Proberen. In het allerslechtste geval moet je ook nog een nieuwe controller kopen.
Pagina: 1