Linux Mandrake 8.0 zonder cdrom-speler installeren

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Keej ben dus van plan Linux Mandrake 8.0 te installeren, die had ik ooit es een heeele tijd terug geinstalleerd beetje mee gepield maar ik kwam er toendertijd niet echt uit dus keppem er maar weer afgehaald.
Nu wil ik em dus op de server zetten. Omdat je wel hoort van "dat windows is niet veilig blabla".(is Linux mandrake wel veilig? zit er al een firewall in enzo??)
Ik heb er dus 2 cd's van, een setup-cd en een cd met applicaties en data enzo...anywayzz. Bij windows is het zo dat je de I386 van de cd-rom op de HD kan zetten en dan kun je vannaf je HD installeren. Maar hoe zit dat met Linux Mandrake 8.0? aangezien er geen cd-rom speler in die pc zit.
En als proxyserver kan ik et beste gaan voor samba?
Hoe alles werkt enzo wil ik et liefst zelf allemaal ontdekken door er mee te pielen, maar ik zit er dus mee hoe et te installeren zonder dat er een cd-rom speler in zit.

Verwijderd

Je kan volgens mij gewoon van de HD installereen hoor. Toen ik mijne installeerde deed ik het via netwerk maja...

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
jamaar isser niet zoiets vergelijksbaars als die I386 map van windows? Dat er bij Linux Mandrake ook zo'n soort install map is?

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:36
Op woensdag 24 april 2002 22:25 schreef LeMerchant het volgende:
Keej ben dus van plan Linux Mandrake 8.0 te installeren, die had ik ooit es een heeele tijd terug geinstalleerd beetje mee gepield maar ik kwam er toendertijd niet echt uit dus keppem er maar weer afgehaald.
Ik zou beginnnen met versie 8.2 te pakken, da's de nieuwste versie. En ja daar zit een firewall in.

Samba is trouwens geen proxyserver (dat is squid) maar een file/print server+client compatible met windows-netwerken.

Ohja en als het bevalt niet vergeten lid te worden van MandrakeClub (www.mandrakeclub.com) 8-)

edit:
misschien heb je hier ook wat aan: http://www.mandrakeuser.org/docs/install/ihdinst.html

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja je kan die cd's gewoon op je schijf zetten. En dan via een bootfloppy mandrake installen. Je kan natuurlijk ook via een ftp je server installeren, maar volgens mij heb je dan meer dan 72MB geheugen nodig.

Of je zet je cdrom speler ff in je servertje. (heb ik ook gedaan)

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 22:33 schreef reinouts het volgende:

Ik zou beginnnen met versie 8.2 te pakken, da's de nieuwste versie. En ja daar zit een firewall in.

Verschilt 'ie erg van 8.0? en zit daar alleen een firewall in of ook in 8.0 zoja zijn deze goed? of is een andere aan te raden?

Samba is trouwens geen proxyserver (dat is squid) maar een file/print server+client compatible met windows-netwerken.

Dus...samba is ervoor dat je met een windows bak een linux bak kan zien en andersom? (das nl. wel de bedoeling aangezien de server dan de linuxbak wordt). En wat betref de proxyserver moetik et proggie 'squid' hebben? zit dat er standaard bij?

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 22:34 schreef Appesteijn het volgende:
Ja je kan die cd's gewoon op je schijf zetten. En dan via een bootfloppy mandrake installen. Je kan natuurlijk ook via een ftp je server installeren, maar volgens mij heb je dan meer dan 72MB geheugen nodig.

Of je zet je cdrom speler ff in je servertje. (heb ik ook gedaan)
Ok, sja en de cd-rom speler in et servertje doen wil niet echt :)

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:36
Op woensdag 24 april 2002 22:39 schreef LeMerchant het volgende:

Verschilt 'ie erg van 8.0? en zit daar alleen een firewall in of ook in 8.0 zoja zijn deze goed? of is een andere aan te raden?
Hij is natuurlijk gewoon nieuwer en uitgebreider dan 8.0, ik weet niet of er in 8.0 al een firewall zat, in 8.1 en 8.2 zeker wel.
Dus...samba is ervoor dat je met een windows bak een linux bak kan zien en andersom? (das nl. wel de bedoeling aangezien de server dan de linuxbak wordt). En wat betref de proxyserver moetik et proggie 'squid' hebben? zit dat er standaard bij?
Ja, zoals alle handige serverprogramma's zit dat er standaard bij.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmz...kzag net dat Mandrake 8.2 er standaard samba in heeft en ook apache enzo, en aangezien dr ook nog een firewall inzit (heettie daar nogsteeds squid?) lijkt et me dat ik deze maar een keertje moet gaan downloaden.
Maarja et zijn wel 3 ISO's, poeheej das bijna 2 Gig aan data!
Maar goed ben ik dan verzekerd van een veilig systeempje als alles werkt enzo? In vergelijking tot een win2k server systeem?

BTW > voor windows hebje proggies als VNC om et beeld van je andere pc te zien. Welke proggies zijn er voor Mandrake dan, die dus ook onder windows werken?

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor linux heb je ook vnc. Maar je kan gewoon via een ssh-client (bv. putty) inloggen op je server en dan lijkt het net alsof je erop zit. (wat dan ook is, zeg maar...)

Als je een makkelijke distro wilt hebben, kan ik e-smith aanraden. Zit vanalles standaard in (ftp, web, mailserver en firewall) en het is erg makkelijk te configureren. (www.e-smith.nl of org)

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je genoeg aan de eerste of de eerste twee iso's.
En als je vanaf hd installeert, kun je volgens mij maar een iso gebruiken.

En Squid is een proxy.
Die kun je natuurlijk ook min of meer firewall mogelijkheden geven, maar de firewall (packet filter) in mdk 8.1 en 8.2 is gebaseerd op netfilter oftewel iptables.
In mdk 8.1 wordt de tool Bastille gebruikt, in 8.2 is het gebaseerd op Shorewall.

En veilig...
Het is zo veilig als je het zelf maakt.
Let op welke services je draait en niet draait, en ook welke je publiek maakt over internet. Installeer security updates, zorg voor goede wachtwoorden, en gebruik geen telnet, maar ssh.
Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste dingen voor veiligheid.

En een windows systeem direct aan het internet hangen vind ik niet echt het toppunt van veiligheid. Zo'n systeem hoort achter een dedicated firewall. Elk systeem trouwens wel.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
keej kep Mandrake 8.2 binnen (3 cd's). Nu staat er in de install.html dat als je vannaf een HD wil installeren (voor als er geen cd-rom speler in de pc zit dus) je een speciale bootdisk moet maken. Kep dat dus gedaan met Rawwritewin en gekozen voor hd.img. De boot-disk is nu gereed.
Nu lijkt et me dat ik alle cd's moet kopiëren op de HD van de andere pc, bootdisk dr'in, pc booten en installeren.
Maar krijg ik dan geen problemen bij de installatie als er gevraagd wordt 'insert cd2' oid? of kan ik dan gewoon selecteren waar de bestanden staan?

Verwijderd

Dat weet ik niet.
Met mdk 8.1 kon je volgens mij alleen installeren vanuit de eerste iso.
Of mdk 8.2 meerdere iso's mount en van daaruit installeert....?

Eventueel kun je later de missende rpms installeren met urpmi of rpmdrake.
Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Pagina: 1