Toon posts:

Cisco Soho78 / Luna.nl verb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag hebben we een luna 2mb sdsl verb gekregen en het installatie bedrijf kwam de router afleveren.

We hebben op dit moment 1 ip nummer dat worden er meer maar hier moeten we het mee redden.

het is de bedoeling dat 1 server vanuit kantoor via het internet te benaderen is en dat er bestanden via icq en msn verzonden kunnen worden.

op dit moment is dat niet mogelijk aangezien dat cisco ding het ip nummer 192.168.0.10 heeft en ik dus geen server er achter kan draaien met een eigen ip nummer.

heeft iemand een makkelijke uitleg hoe ik dat voor elkaar krijg want met die installatie meneer kwam ik niet verder aangezien hij dat niet wist.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:32

Rtificial

as fake as can be

Ik heb even nagedacht over je probleem, maar als het de bedoeling is dat EN het netwerk het internet op kan via die router (allemaal private-range ip-adressen) EN de server een public ip-adres krijgt naast het private-range adres, dan zie ik met die router geen oplossing. Wat je namelijk feitelijk wil doen is een extra intern netwerk creeren. Als je uitgaat van de situatie dat je puur die server direct aan het internet wilt koppelen is het nog wel te doen. Dan geef je de router een "IP Unnumbered". De router krijgt dan op z'n ethernet-interface het public IP-adres. Vervolgens kan je de server een ander adres geven in dezelfde range. Anderzijds moet je natuurlijk wel een en ander nog aan security doen.
De beste optie in jouw situatie is eigenlijk door een aparte firewallserver neer te zetten, die een stukje security en een stukje routing voor z'n rekening neemt....

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."