Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 128 MB Compact Flash geheugen gekocht voor mijn Canon Powershot A40. Via de software van de camera staat er echter:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~p.deboer02/CF128MB.jpg

Klopt dit wel of is het geheugen defect?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 01:49

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

klopt gewoon is omdat 1Kilobyte niet 1000 maar 1024 bytes zijn. en de fabrikant de meest gunstige waarde voor hem kiest.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Op woensdag 24 april 2002 19:37 schreef OllieBB het volgende:
Ik heb 128 MB Compact Flash geheugen gekocht voor mijn Canon Powershot A40. Via de software van de camera staat er echter:

[afbeelding]

Klopt dit wel of is het geheugen defect?
had ik ook :(

het is al vrij prijzig geheugen en wou het checken en schrok ook van dat het veel minder was..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de (snelle) reacties, een hele geruststelling. Wel jammer natuurlijk van die laatste MB-tjes

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

megabyte = 1024 kb

128*(1/1,024) ~125 MB.

Zoals al werd gezegd... :)
Het zelfde 'trucje' dat harddisk fabrikanten gebruiken

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Mijn '256 MB' kaartje geeft maar 243 MB aan !???

Hop doet leven...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
overigens is het zo dat dat geheugen ook 'slijt' dus als je het vaker gebruikt wordt het ook minder!! (dit uiteraard in tegenstelling tot geheugen wat je normaliter in de pc stopt)

A wise man's life is based around fuck you

• dutchderk
Dit kaartje is drie dagen oud. Kan het zijn dat er een deel van het gegeugen (één module ofzo) kapot is? Kweet niet hoe die dingen er van binnen uit zien.

Kan het ook aan de manier van formatteren liggen?

Hop doet leven...

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

mijn 128 ziet m'n camera als 121MB

maar het geheugen sljit :? :?, lijk mij best onwaarschijnlijk...(maar ik zeg niet dat het onmogelijk is)

• dutchderk
Welk merk?

Hop doet leven...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

128MB == 128MB bij CF geheugens daar er gewoon 4 x 256Mbit flashgeheugenchipjes op zitten. Echter als je de CF kaart formateerd, wordt er een soort FAT en directory structuur naar toe geschreven die ruimte in beslag neemt. Daarom houdt je minder geheugencapaciteit over dan op het kaartje staat. Het verhaal van 1KB == 1000 bytes of 1MB == 1000kB klopt dus niet!

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Op zondag 14 juli 2002 16:51 schreef pokeran het volgende:
mijn 128 ziet m'n camera als 121MB

maar het geheugen sljit :? :?, lijk mij best onwaarschijnlijk...(maar ik zeg niet dat het onmogelijk is)
Misschien blijven bepaalde sectoren beschreven, ook al wis je alles. Een ideetjuh.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op zondag 14 juli 2002 17:03 schreef dutchderk het volgende:
Welk merk?
camera: canon ixus v²
geheugen: apacer

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 15:55

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

en niet te vergeten dat je ook voor 't formatteren ruimte nodig hebt.
Een 1.44MB floppy ("herinnert u zich deze nog... nog... nog... :)) is tenslotte ook "2MB unformatted"

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• dutchderk
Op maandag 15 juli 2002 00:02 schreef Ralph Smeets het volgende:
128MB == 128MB bij CF geheugens daar er gewoon 4 x 256Mbit flashgeheugenchipjes op zitten. Echter als je de CF kaart formateerd, wordt er een soort FAT en directory structuur naar toe geschreven die ruimte in beslag neemt. Daarom houdt je minder geheugencapaciteit over dan op het kaartje staat. Het verhaal van 1KB == 1000 bytes of 1MB == 1000kB klopt dus niet!
Uit de reacties kun je opmerken dat bij het ene kaartje meer MBtjes missen dan bij de ander. Wel raar dat bij mij het formatteren meer ruimte in beslag heeft genomen dan bij een ander... Misschien is het een combi van beide verklaringen.

Hop doet leven...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op maandag 15 juli 2002 11:03 schreef dutchderk het volgende:

[..]

Uit de reacties kun je opmerken dat bij het ene kaartje meer MBtjes missen dan bij de ander. Wel raar dat bij mij het formatteren meer ruimte in beslag heeft genomen dan bij een ander... Misschien is het een combi van beide verklaringen.
Denk even goed na:
  • <li>Geheugenchips bestaan alleen maar in veelvouden van 2 <li>128MB == 1024Mbit == 4x256Mbit == 4 chipjes van 256Mbit <li>Voor formateren wordt afhankelijk van het formaat (FAT12, FAT16 of FAT32) en de clustergrote plaats gebruikt. <li>Afhankelijk van de directory structuur (DOS 8.3 of LN) neemt je root directory minder of meer plaats in beslag <li>Als in 128MB een MB gedefineerd is als 1000kb dan is het ook logisch dat een kb als 1000 bytes gedefineerd wordt zoals dat in de HD wereld is. Dus 128MB == 128,000,000 bytes =~ 122 echte MB!

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Het vreemde is dat het bij "normale" CF-kaartjes inderdaad zo is; mijn 64 en 128 MB zijn inderdaad kleiner dan dat. Maar Windows zegt van mijn MicroDrive (volgens IBM 1 gigabyte): capaciteit 1.075.347.456 bytes. Dat is echt 1024x1024x1024 toch?

Verwijderd

hmm ik heb dat al vaker gelezen maar tot mijn grote verbazing geeft het programma wat ik bij mijn canon powershot s30 kreeg (Zoombrowser EX) aan dat mijn 128 mb cf kaartje geen 128 mb bevat maar 137,6 mb, ik vinnut wel best ;) ik weet niet of dit een bug in het programam is, zou ik wel slordig vinden maar goed, ik had graag een screenshot erbij gegeven maar ken momenteel niets uploaden :(

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op zondag 14 juli 2002 16:31 schreef zwelgje het volgende:
overigens is het zo dat dat geheugen ook 'slijt' dus als je het vaker gebruikt wordt het ook minder!! (dit uiteraard in tegenstelling tot geheugen wat je normaliter in de pc stopt)
Pas nadat een bit 300.000 keer beschreven is slijt hij.

Als jij 274 jaar lang iedere dag je geheugenkaartje helemaal vol zou schrijven en zou wissen gaan er pas enkele bits verloren.

Maar gelukkig heeft iedere geheugenkaart heeft ook nog een aantal reservebits...

slijten = waar
merkbaar = onwaar

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Waarom heb ik eigenlijk het idee dat er over precies ditzelfde onderwerp minstens 10 topics lopen binnen GT? :? Zoekfunctie?
Pagina: 1