Toon posts:

8 miljard voor een nieuwe straaljager?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar eens kijken of dit topic levensvatbaar is, het is namelijk iets waar ik nog wel eens over nadenk. Komt 'ie:

De Nederlandse straaljagers zijn "op" over een jaar of 15-20. De airframes zullen dan dusdanig veel metaalmoeheid te voorduren hebben gehad, dat je er niet meer veilig mee kan vliegen. Dus er moet een vervanging komen.

De volgende "kandidaten" zijn onderzocht of die in aanmerking komen om de F-16 op te volgen:

* Dassault Rafale uit Frankrijk (110 milj gulden/stuk)
* Saab Gripen uit Zweden (prijs weet ik niet)
* F/A-18 Hornet uit USA (Ook iets van 120 miljn gulden/stuk)
* F-16 Advanced (Block 60/70) uit USA (Ook iets van 140 miljn stuk)
* Joint Strike Fighter F-35 uit USA, verwachtte kosten 70 miljn gulden/stuk

U weet het al: Er is gekozen voor de JSF (Joint Strike Fighter), Alleen het kabinet moet nog toestemmen. VVD wil wel, PvdA is verdeeld.

De behoefte van de Luchtmacht is 85 kisten, dus dat wordt een kleine 6 miljard gulden, exclusief trainingen en overig materiaal.

Mijn vragen die een discussie kunnen vormen:

1) Moeten we wel zo'n dure straaljager in deze tijd?
2) Waarom nou die JSF?

Mijn eigen mening:

Ja, we moeten wel een nieuwe straaljager, om het simpele feit dat NL zich teveel internationaal heeft gebonden aan allerlei organisaties die een krijgsmacht verlangen voor onder andere peace-enforcing & peace-keeping missies (NAVO, WEU). Ook het toekomsitge Euroleger (Helsinki slotakte, 60.000 man operationeel in 2004) wil dat graag.

Maar die JSF hè, dat is het 'm nou. Voldoet hij operationeel wel (weet ik niet), en is al die ingebouwde "stealth" technologie wel nodig? Heeft ons landje daar wel wat aan? Moeten we ons ambitie niveau niet wat lager leggen?

Paar simpele voorbeeldjes van problemen die de JSF kan meebrengen:

* De shelters op de huidige straaljager vliegbases (Volkel, Leeuwarden & Twenthe) zijn te klein voor de JSF
* De JSF is nog in ontwikkeling, de prijs kan veel hoger uitvallen
* De voordelen voor de NL-se industrie schijnen tegen te vallen, alleen de grote bedrijven (Philips, Stork) pikken een graantje mee, terwijl de kleine bedrijven die de echte "know-how" hebben achterblijven.

Ben benieuwd na mijn ellelange relaas :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik weer.....................................
Reacties nog steeds welkom hoor...

Verwijderd

Straaljagers zijn erg effectief bij 'vredes' missies. Om bruggen op te blazen en wegen onbruikbaar te maken enz. Op die manier zou je bijvoorbeeld mensen kunnen redden van een oprukkende vijand. Dat hebben ze dus ook gedaan (geprobeerd) in bosnie met F16's.

Als landsverdediging vind ik het niet nodig. Als iemand ons aan wil vallen maken we toch geen kans. Daarom zitten we ook in allerlei internationale organisaties. Ik denk dat we die organisaties beter kunnen steunen ipv zo'n kist te kopen.

Vanuit militair standpunt vind ik het ook niet echt slim op de JSF aan te schaffen. Er moet namelijk een piloot in en dat vind ik een beetje ouderwets. Een piloot legt veel te veel beperkingen op een vliegtuig, denk aan g-krachten en sneuvelbereidheid enz. Je het veel beter van een veilige afstand besturen. Dan kan er ook niemand gewond raken (de vijand niet inbegrepen). Natuurlijk kan het stuur signaal gestoort worden. Het lijkt me dan ook leuker om de kisten helemaal zelfstandig te maken. Gewoon een computertje d'r in stoppen en die vervolgens opdrachten geven.

Kortom: er zijn veel meer mogelijkheden dan weer een groter/sneller/gemener vliegtuig ontwikkelen en die mogen ook best eens bekeken worden.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38

Elvhenk

Madam Mikmak

Deze kan dan helaas pindakaas dicht.

Dit topic is gesloten.